Mikael_L
Ja mihin sitä käytetään?

Törmäsin tällaiseen laatikkoon rakennustyömaalla. En tiedä, mikä ammattiryhmä sitä käytti, tai mihin. Mutta olen utelias tietämään, mihin se on tarkoitettu.

• Tikari-mallinen kiinnitysnaula, jossa on lovetut koukut, metallia, käytetään todennäköisesti rakennustöissä.
Itse asiassa en tiedä, mutta voin kuvitella, että se on väliaikaisille rakennelmille, jotka on tarkoitus purkaa, esim. muotit.

• Tykkään
Stefan N
  • Laddar…

Paras vastaus

Kaksipäistä naulaa käytetään tilapäisrakenteissa. Esim. valumuotit, vinotuet jne. Naula isketään sisään ensimmäiseen päähän asti ja vedetään sitten helposti ulos toiseen päähän avulla.

• Tykkään
Nyfniken ja 3 muuta
  • Laddar…
Rickard.
Neitä käytetään myös kiinnittämään esimerkiksi viemäreitä ja vastaavia holvin kattopintaan. Ne ovat alumiinia (ehkä myös terästä) ja ne voi helposti katkaista betonista roikkuvan kärjen, kun holvi on siirretty.

Viimeksi muokattu:
Staffans2000
Sitä käytetään, kun halutaan helposti vetää naula ulos uudelleen. Esimerkiksi valumuottinaulauksessa. Itse kutsun sitä nimellä "formspik".

Rickard. Rickard.ag sanoi:
Niitä käytetään myös kiinnittämään esimerkiksi viemäreitä ja vastaavia holvilevyihin. Ne ovat alumiinia (ehkä myös teräksisiä on olemassa) ja neulan kärjen, joka työntyy betonin läpi, voi helposti kopauttaa poikki, kun levyä siirretään.
Kuvassa oleva ja muut, joita käytetään tilapäisiin rakenteisiin, ovat aina terästä. Voisin jopa sanoa, että hiiliterästä, jos ollaan tarkkoja.

• Tykkään
Rickard.
  • Laddar…
kaksipäisiä nauloja käytettiin paljon 60-70-luvulla nauharautaan, jolla kiristettiin seinämuotteja, jotta muotit olisi helpompi purkaa valun jälkeen.

richardtenggren
Mielestäni näitä näkee usein amerikkalaisissa/brittiläisissä rakennusohjelmissa, olen ajatellut, että ne olisivat todella käteviä tilapäisiin kiinnityksiin, mutta en ole koskaan nähnyt kaupassa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.