Hei,

Aiempi omistaja oli käyttänyt liimaa kiinnittääkseen kytkimet. Maali on delaminoitunut ja kytkimet ovat löysällä.

Haluan ruuvata sen tällä kertaa, mutta minulla ei ole aavistustakaan, mitä kokoa ruuvia tarvitsen. Halkaisijan voin arvioida ruuvinreiästä, mutta entä pituus. Kysyn, koska seinä on kevytbetonia ja on vaikea löytää pieniä kevytbetoniruuveja.
 
  • Seinäkatkaisija, joka on löystynyt seinästä näkyvän liimajäämän ympäröimänä. Reunat ovat vaurioituneet irtoamisen vuoksi.
  • Sähköasennustöissä seinästä roikkuvat eriväriset sähkökaapelit ja vaurioitunut kaapelilaatikon reuna, pinnassa näkyvissä halkeamia ja liima.
  • Valkoinen irronnut valokatkaisija, joka oli kiinnitetty liimalla, pidetään kädessä; näkyy delaminoitunutta maalia ja sormet.
K Krish8926 sanoi:
on vaikea löytää pieniä lättbetongsskruvar
Toimii hyvin träskruv lättbetongissa. Ota vain sellainen, joka sopii ruuvinreikään. Luulisin, että tarvitset yhtä pitkän tai pidemmän kuin dosan syvyys. Jos se ei riitä, on vain otettava pidempi ruuvi.
 
O O sanoi:
Se toimii hyvin puuruuveilla kevytbetonissa. Ota vain sellainen joka sopii ruuvinreikään. Luulisin, että sen pitäisi olla yhtä pitkä tai pidempi kuin kotelon syvyys. Jos se ei riitä, tarvitsee vain pidemmän ruuvin.
Kiitos! Käytän sitten puuruuveja.
 
Tai kiilto-sarja toimii myös.
 
  • Tykkään
MultiMan ja 2 muuta
  • Laddar…
K _KirderF_ sanoi:
Tai "klo-kit", se toimii myös.
👍Kyllä! Se on oikeastaan fiksuinta tehdä niin. Jos TS ei ole vielä valmis, se on luultavasti se tapa, jolla pitäisi tehdä.
 
tommib
Klokit, dosclips tai pluggit ja ruuvit. En ruuvaisi suoraan kevytbetoniin, se irtoaa myös. Ehkä se ei tapahdu vuoden kuluttua, mutta viiden vuoden kuluttua. Silloin ei ole enää mitään mihin ruuvata.

Yksi vinkki erityisesti kevytbetonia varten on käyttää PH-meisseliä, jossa on varsi, joka vastaa punaisen pluggiin halkaisijaa (5,5 mm). Kun sitä lyö sisään kevytbetoniin, se tiivistää ja pluggi kiinnittyy erittäin hyvin. Muuten on vaikeaa saada tavalliset pluggit pysymään hyvin kevytbetonissa, jos kiristää vähänkään liikaa, ne pyörähtävät ympäri.

Edit: Kysymykseen vastatakseni suosittelen 4x40 mm ruuvia (ei uppokantaista). Aikaisemmin Essvellä oli jotain, mitä he kutsuivat sähköasentajan ruuviksi, sen halkaisija oli 4,2 mm. Ei mitään tietoa, onko sitä enää saatavilla, mutta se oli hyvä.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
MultiMan ja 2 muuta
  • Laddar…
tommib tommib sanoi:
En minä en ruuvaisi suoraan kevytbetoniin, se myös irtoaa. Ehkä ei vuoden päästä mutta viiden vuoden päästä.
Hieman OT-kommentti:
Kevytbetoniin voi aivan hyvin ruuvata ja naulata, mutta kuten aina, ruuvi on sovitettava materiaalin mukaan. Se pysyy erinomaisesti. Oman kokemukseni mukaan vähintään 70 vuotta.
 
O O sanoi:
👍Joo! Se on kyllä fiksuinta oikeastaan.
Jos TS ei ole vielä ruuvannut valmiiksi, niin kai se on näin, mitä mieluiten tulee tehdä.
Kiitos! Ostin pari klo kit mutta en voinut ymmärtää miten niitä käytetään. Olemassa oleva dosan on sileä pinta ja klorna ei kiinnity.
 
tommib tommib sanoi:
Klokit, dosclips eller plugg och skruv. En enimmäinen standardi skruva direkt i betongita, se också släppa. Kanske inte om ett år men om fem. Då har man inget kvar att skruva i sen heller.

Ett tips för just betongita är att använda en PH-mejsel med ett skaft som motsvarar diametern på en rödplugg (5,5 mm). Om man slår in den i betongita kompakteras den och pluggen fäster mycket bra. Annars är det svårt att få vanliga plugg att sitta bra i betongita, drar man minsta lilla för hårt så drar de runt.

Edit: Som svar på frågan rekommenderar jag 4x40 mm skruv (inte försänkt). TIdigare hade Essve något de kallade för elektrikerskruv, den var 4,2 mm i diameter. Ingen aning om den finns kvar men den var bra.
Kiitos vastauksesta! Mutta se olikin betonia eikä lättbetongia. Yritin porata reiän, mutta se ei onnistunut, koska se oli niin lähellä dosaa!
 
tommib
K Krish8926 sanoi:
Kiitos! Ostin pari kynsi kit, mutta en ymmärtänyt, miten sitä käytetään. Olemassa oleva dosan on sileä pinta ja kynnet eivät kiinnity.
Asennat kynnet kytkimeen tarkoitetuissa rei'issä. Sen jälkeen työnnä kytkin dosaan ja ruuvaa kynnet ulos niin, että ne kiristyvät dosan seinään. Varmista, ettei mikään johdin ole välissä.
 
  • Tykkään
Krish8926
  • Laddar…
MultiMan
Varauksella, että en ole asentanut kynsiä pitkään aikaan:

Käsi pitelee irrotettua pistorasiaa, jossa näkyy kiinnitysruuvi ja asennuskohta klolle. Tekstit osoittavat, missä klo kiinnitetään.
 
  • Tykkään
tommib
  • Laddar…
MultiMan MultiMan sanoi:
Varauksena siihen, että en ole asentanut kynsiä pitkään aikaan:

[kuva]
Wow, kiitos! Se oli niin yksinkertaista.

En käyttänyt aiemmin koloa, vain ruuveja! Niin typerää minulta.

Nyt minun täytyy yrittää peruuttaa sovittu aika sähköasentajan kanssa. Sain tarjouksen 700 kr pienen asian korjaamisesta.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.