13 760 lukukertaa ·
8 vastausta
14k lukukertaa
8 vastausta
Milloin voin laittaa lattian tasoituslaastin päälle?
Asennan lattiaa kotona. Olen juuri asentanut lattialämmityksen, ja paikka, jossa kaikki lämmitysputket yhdistyvät, ei voinut asentaa EPS-uralevyihin. Siksi valoin tavanomaiseen lattian korkeuteen siellä. Alue on noin 0,75 neliömetriä. Lattian kokonaispaksuus oli 50 mm. Laitoin karkean betonin pohjalle, noin 40 mm, ja viimeistelin 10 mm tasoitteella. Nyt aion laittaa ikääntymistä kestävän muovin tämän päälle ja sitten lattian. Kuinka kauan minun pitäisi odottaa muovin ja lattian asentamista, jotta en lukitse karkeaa betonia tai tasoitetta kosteutta varten?
Onhan se betoni, joka on ongelma, se pitää kosteuden. Sinun olisi pitänyt käyttää pelkkää tasoitetta, silloin ei olisi ollut mitään ongelmaa laittaa sitä muutaman päivän jälkeen. Nyt olisin odottanut vähintään viikon.
Mutta eihän kosteus voi aiheuttaa niin suurta vahinkoa, koska se on rajallinen? Vain pieni määrä vettä haihtuu, sitten se on loppu. Kosteutta ei tule pitkän ajan kuluessa. Ajattelen, että se kosteus, joka tulee, kun betoni kovettuu, kuivuu myöhemmin. Vai riittääkö se aiheuttamaan vahinkoa? Laminaattilattia ei ole vaarassa, koska siellä on muovia välissä. Se on lastulevy, joka on betonin alla.
Se on osittain muovi, joka voi olla ongelma, koska betonin kosteus ei voi haihtua sen läpi.
Itse nostin juuri noin 2 neliömetriä muovimattoa, joka oli levitetty löysästi betonikellarin lattialle 4 vuoden ajan. Oli selvä kosteus- ja mustahomeviiva juuri siinä, missä matto oli ollut. Haisee (kirjaimellisesti) kamalalle koko kellarissa nyt.
Itse nostin juuri noin 2 neliömetriä muovimattoa, joka oli levitetty löysästi betonikellarin lattialle 4 vuoden ajan. Oli selvä kosteus- ja mustahomeviiva juuri siinä, missä matto oli ollut. Haisee (kirjaimellisesti) kamalalle koko kellarissa nyt.
Klikkaa tästä vastataksesi