Sänky on erittäin raskas: kuvittele se kuin Transformer vaatekaapista twin-kokoiseksi sängyksi: https://imgur.com/a/L7M1WmA
Koska kotimaassani Etelä-Euroopassa tällaisia seiniä, joita täällä Ruotsissa käytetään, ei ole kovin yleisiä, haluaisin tietää, minkälaisia seinätulppia (dowels) minun pitäisi ostaa kiinnittääkseni sänky seinään.
Metallinen "plugg"?
Kuinka monta senttimetriä pitkä?
Onko sinulla esimerkkilinkkiä tai nimeä/kuvaa?
Sänky itse tarjoaa kaksi metallilevyä, joissa on 4 reikää kullakin (0,6 cm), mutta jättää asiakkaalle ostettavaksi tulpit seinätyypin mukaan: https://imgur.com/a/GCOgkHz
Jos seinä on betonia, käytä sopivia muovisia seinätulppia. Katso esimerkiksi Fisher SX, se on yleinen ja hyvä seinätulppa. Asiakirjoista löytyy kuormataulukko, jonka mukaan SX 8x40 kestää 0,7 kN (eli noin 70 kg) kuorman. Kun kiinnität ruuvit niin lähelle toisiaan, saatat joutua hieman alentamaan sitä, mutta luultavasti ei betonissa.
Toinen esimerkki on ESSVE N 8x40. Tarkista sivun alaosassa oleva "Broschyr" kuormakyvystä. N8x40 voi kestää 80 kg vetokuorman. Minimiporansyvyys on myös annettu samassa taulukossa.
Käytännön kuormat eivät tule lähellekään tätä vuodekaapin rakenteen vuoksi, mutta käytä kaikkia reikiä, kun kiinnität sängyn seinään.
Ruuvien osalta käytä hyvälaatuista 6x50 mm puuruuvia.
Tulevaisuuden vinkkinä, lataa kuvat suoraan foorumille, niitä on helpompi katsoa viestien seassa kuin seurata linkkejä.
Welcome to the forum!
If the wall is concrete you should use suitable plastic wall plugs. Check out Fisher SX for instance, it is a common, good, wall plug. Under documents you can find the load table which says that SX 8x40 can bear a load of 0,7 kN (i.e. appx 70 kg). When attaching the screws so close to one another you might have to derate that a bit but probably not in concrete.
Another example is the ESSVE N 8x40. Check the "Broschyr" at the bottom of the page for load capacity. The N8x40 can take a pulling load of 80 kg. The minimum drill depth is also given by the same table.
The practical loads will be nowhere near this because of the construction of the bed cabinet, but do use all of the holes when affixing the bed to the wall.
As for screws, use a good quality 6x50 mm wood screw
As a future tip, upload the images directly to the forum, it's easier to look at them inline than to follow links.
Kiitos, että käytit aikaa auttaaksesi minua!
Nylonpluggin sijasta, entä jos käytettäisiin joukko metallisia EXPANDERSKRUV M6 (6x50) sen sijaan?
Luulen, että tämä vähentää mahdollisuuden siihen, että sänky romahtaa päällesi muutaman kuukauden kuluttua.
On olemassa myös erilaisia betoniin suoraan meneviä betoniruuveja. Ne toimivat erinomaisesti "uudessa" (lue: ei 50 vuoden vanhassa) betonissa, josta seinäsi koostuvat.
There are also a variety of different concrete screws that goes directly into the concrete. They will work absolutely great in "new" (read:not 50 Y/O) concrete, which your walls consists of.
Kiitos vastauksestasi!
Aivan sitä mitä ajattelinkin.
On parempi kuluttaa jopa 50-79kr jokaisesta metalliexpanderista, mutta olla 350 % varma siitä, että sänky pysyy paikoillaan kaikesta huolimatta.
Jos katson edellä mainitun EXPANDERSKRUV M6:n (6x50) kN-arvoa, se on 2.8... kilona se tarkoittaa 285!
8 noista ja sänkyni ei mene mihinkään, ei edes 10 vuodessa tästä eteenpäin.
Juuri sitä mitä ajattelin.
On parempi käyttää jopa 50-79kr jokaiseen metallilaajentimeen, mutta olla 350 % varma siitä, että sänky pysyy paikallaan hinnalla millä hyvänsä.
Jos katson yllä mainitun EXPANDERSKRUV M6 (6x50) kN-arvoa, se on 2.8... se tarkoittaa kilona 285!
Kahdeksan sellaista eikä sänkyni liiku mihinkään edes 10 vuoden päästä
Olet aivan oikeassa. Kuitenkin, mitä tarkoitin, oli kunnolliset ruuvit. Jos googlaat "betongskruv", saat paljon osumia. "Lättbetongskruv" ovat jotain aivan muuta, ja olen varma, että nekin ilmestyvät hakuusi.
Suosittelisin välttämään metallilevyankkureita, koska ne ovat ärsyttäviä poistaa. Sinun täytyy käyttää kulmahiomakonetta tai vastaavaa ja leikata ne tasaisesti seinän kanssa. Ei ole mitään mahdollisuutta, että sänkysi vaatisi niin paljon kiinnitystä.
Betoniruuvi ovat hieman hankalia löytää pienissä mitoissa. Jos kiinnikkeen reiät ovat 6 mm, sinun tulisi luultavasti käyttää 5 mm ruuvia, jota vaikuttaa olevan vaikea löytää. Nailontulpan käyttö antaa sinulle myös hieman pelivaraa reikien kanssa, jos ne eivät ole täydellisesti linjassa, toisin kuin betoniruuvi.
Olen miettinyt saman murphy-sängyn ostamista 24 neliön asuntooni. Olisi mukavaa saada tänne vähän enemmän tilaa.
Jos voisit jättää arvostelun tänne tai toiseen ketjuun sen jälkeen, kun olet asentanut sen, se olisi erittäin arvostettua!
Minun tapauksessa sänky pitäisi joko kiinnittää tiiliseinään tai seinään, joka on rakennettu sekoituksesta betonia, sanomalehtiä, puuta ja "hönsnät" (en tiedä, mikä tämän menetelmän nimi on).
Käyttäisinkö samaa tulppaa kuin rvf tiiliseinään? Onko edes mahdollista kiinnittää mitään toiseen seinään?
Tässä on muutamia kuvia hauraasta sanomalehtiseinästä:
Betoniruuvit ovat hieman hankalia löytää pienissä mitoissa. Jos kiinnikkeen reiät ovat 6 mm, sinun pitäisi luultavasti käyttää 5 mm ruuvia, joita näyttää olevan vaikea löytää. Nylon-tulpan käyttö antaa myös hieman pelivaraa reikien kanssa, jos ne eivät ole täysin kohdallaan, toisin kuin betoniruuvi.
Kävin vain pari tuntia läpi Ruotsin suuria tee-se-itse-ketjuja (Jula, Clas Ohlson, Bauhaus, Biltema, Beijer...), mutta pienin koko, jonka löydän betoniruuville on 6 mm. Jotain tällaista:
En löydä, kuinka monta kN tämä kestää.
ESSVE:llä on myös betoniruuveja (6.3x50), jotka on mitoitettu 80 kg, mutta ne eivät ehkä sovi sängskåpsbeslagiin, ja niitä on saatavilla vain verkossa.
Myös isojen merkkien, kuten Fischerin, ruuveja näyttää olevan vaikea löytää ketjuista...
Joitakin betongskruv kuvataan myös valmistajan toimesta sopimattomiksi kuormaan liittyviin toimenpiteisiin, joten on todella tärkeää perehtyä ruuvin eritelmiin (jos ne ovat saatavilla..).
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.