37 316 lukukertaa ·
25 vastausta
37k lukukertaa
25 vastausta
Millainen jalkalista kosteaan kellariin?
Sivu 1 / 2
Olen juuri repinyt koko oleskelutilan kosteuden ja homeongelmien vuoksi. Kosteus ei tule ulkoa, vaan eristämättömästä lattiasta ja nousee noin 15 cm kaikkiin kellarin seiniin.
Olemme nyt tehneet kaiken uudestaan ja aiomme asentaa listat. Mitä minun pitäisi käyttää? Edelliset omistajat olivat laittaneet puuta suoraan seinää vasten, ei toiminut... Katselimme muovilistoja, mutta ne näyttivät hirveän rumilta Bauhausissa (kuluneet, kolhiintuneet), joten se ei houkutellut ostamaan. Voiko asentaa puulistan jollakin kosteusesteellä taustalla? Tai asentaa se muutaman senttimetrin irti seinästä jotenkin... ?
Olemme nyt tehneet kaiken uudestaan ja aiomme asentaa listat. Mitä minun pitäisi käyttää? Edelliset omistajat olivat laittaneet puuta suoraan seinää vasten, ei toiminut... Katselimme muovilistoja, mutta ne näyttivät hirveän rumilta Bauhausissa (kuluneet, kolhiintuneet), joten se ei houkutellut ostamaan. Voiko asentaa puulistan jollakin kosteusesteellä taustalla? Tai asentaa se muutaman senttimetrin irti seinästä jotenkin... ?
Talon omistaja
· Västernorrland
· 2 532 viestiä
Tjärpapp. Takana/alla toimii yleensä hyvin
Jaa salaojitus on OK, kosteus ei tule ulkoseinistä vaan alapuolelta.. kuulin, että se oli jotain, jonka kanssa meidän piti elää. Joten tervapaperi toimii? Mikä on paras uskotko? Tervapaperi vai laittaa etäisyyksiä seinästä?
Mutta odota nyt, viemäröinti tehdään, jotta vesi pysyisi poissa laatastosta, mutta teillä voi olla käänteinen kosteuden siirtyminen, jos kellari on lämmitetty? Kuulostaa oudolta ainakin minun korviini. Mitä tarkoitat "elää sen kanssa"? Eikö silloin ole melko suuri riski, että hometta tulee pian uudelleen, jos kosteutta on 15 cm seinissä ylöspäin?
En tiedä, meillä oli täällä kosteustutkija, joka sanoi, että kosteus on siellä eristämättömän laatan takia. Hän sanoi, että se on kunnossa niin kauan kuin emme verhoa kellaria tapetilla ja puulistalla, kuten se oli ollut ennen.
Minkälainen lattia teillä on kellarissa?mecese83 sanoi:
Ajattelin sekä kosteuden vuoksi että listan valitsemisen kannalta
Ei, se ei ollut Anticimex vaan toinen yritys (sama tuntihinta kuitenkin, tarkistimme etukäteen). Luulen, että se oli 1000:-/h + matka-aika... lasku oli hieman yli 2400...
Jos haluaa sen kirjallisena, hinta varmaan kaksinkertaistuu. Vähintään.
Jos haluaa sen kirjallisena, hinta varmaan kaksinkertaistuu. Vähintään.
Jaa mitä he tekivät.. =)
Mittasivat kosteutta kaikkialta.. seinistä, lattiasta ja itse huoneista. Tarkistivat lattialämmityksen rakenteen jne. ja yrittivät selvittää miksi meillä oli home seinällä.
Kertoivat miten meidän pitäisi toimia ongelmien korjaamiseksi ja niiden estämiseksi jatkossa..
Mittasivat kosteutta kaikkialta.. seinistä, lattiasta ja itse huoneista. Tarkistivat lattialämmityksen rakenteen jne. ja yrittivät selvittää miksi meillä oli home seinällä.
Kertoivat miten meidän pitäisi toimia ongelmien korjaamiseksi ja niiden estämiseksi jatkossa..
Jos laatan alla ei ole kapillaarikatkoa, kosteus voi nousta sitä kautta niin kauan kuin veden ja betonin välinen adheesio on vahvempi kuin veden koheesio. Kapillaarivoima voi nostaa kosteutta maasta riippumatta siitä, onko kellarinseinien ympärillä salaojitusta.Malten sanoi:
Paras tapa on kallistaa tarjotin seinää kohti, jotta seinän kondenssivesi ei valu seinää pitkin. Kannattaa ehkä nostaa sisälattia ja sen jälkeen laittaa tervapaperi, laitetaan kantavat koolaukset ja lattia sen päälle.
Voiko home kasvaa esimerkiksi tervapaperin ja betonin/sementin välissä?
Puu kosteassa ympäristössä lämpöineen homehtuu varmasti riippumatta etäisyydestä. Kosteus täytyy siis poistaa jatkuvasti.
Voiko home kasvaa esimerkiksi tervapaperin ja betonin/sementin välissä?
Puu kosteassa ympäristössä lämpöineen homehtuu varmasti riippumatta etäisyydestä. Kosteus täytyy siis poistaa jatkuvasti.