601 lukukertaa ·
3 vastausta
601 lukukertaa
3 vastausta
Miksi ulkoverhouspaneeli kaartuu "väärään suuntaan"?
Olen hankkinut korkealaatuista höylättyä, 25mm kuusipaneelia rakennuksen julkisivun kunnostukseen, mutta olen kohdannut ongelman, jota en ollenkaan osannut odottaa.
Olen oppinut, että paneelin sydänpuoli tulisi kääntää ulospäin. Osittain siksi, että tämä puoli on kestävämpi lahoa vastaan, ja osittain siksi, että paneeli taipuu siten, että reunat kaartuvat sisäänpäin, kohti julkisivua (kuten alla olevassa kuvassa), mikä tiivistää paneelien väliset raot.
Nyt kun olen leikannut pari paneelin pituutta ja testimaalannut sisätiloissa, kaikki ovat taipuneet TOISEEN suuntaan. Eli jos naulaisin ne kiinni sydänpuoli ulospäin, paneeli olisi kupera/kulhon muotoinen ja raot olisivat suuria. Täysin päinvastoin kuin alla olevassa kuvassa.
Mikä on mennyt pieleen? Onko paneeli kuivunut liian nopeasti sisätiloissa ja taipunut toiseen suuntaan? Vai käyttäytyykö kuusi eri tavalla kuin mänty? Kaikkialla, missä googlaan, sanotaan, että puu taipuu kuvan mukaisesti, joten en ymmärrä, miksi se tapahtuu toisinpäin minulle...
Kiitollinen avusta!
Olen oppinut, että paneelin sydänpuoli tulisi kääntää ulospäin. Osittain siksi, että tämä puoli on kestävämpi lahoa vastaan, ja osittain siksi, että paneeli taipuu siten, että reunat kaartuvat sisäänpäin, kohti julkisivua (kuten alla olevassa kuvassa), mikä tiivistää paneelien väliset raot.
Nyt kun olen leikannut pari paneelin pituutta ja testimaalannut sisätiloissa, kaikki ovat taipuneet TOISEEN suuntaan. Eli jos naulaisin ne kiinni sydänpuoli ulospäin, paneeli olisi kupera/kulhon muotoinen ja raot olisivat suuria. Täysin päinvastoin kuin alla olevassa kuvassa.
Mikä on mennyt pieleen? Onko paneeli kuivunut liian nopeasti sisätiloissa ja taipunut toiseen suuntaan? Vai käyttäytyykö kuusi eri tavalla kuin mänty? Kaikkialla, missä googlaan, sanotaan, että puu taipuu kuvan mukaisesti, joten en ymmärrä, miksi se tapahtuu toisinpäin minulle...
Kiitollinen avusta!
Talon omistaja
· Skåne
· 5 393 viestiä
Kuva yllä koskee vain, kun paneelin kosteus vähenee = paneeli kuivuu. Jos olet maalannut modernilla vesipohjaisella maalilla, lisäät kosteutta, kun maali kuivuu nopeasti pinnalla ja kosteus joutuu kulkemaan koko kuitumassan läpi toiselle puolelle. Jos käytetään vanhaa maalia, jossa liuotin on tärpätti/lakkabensiini, se haihtuu pois maalin läpi. Todennäköisesti taipuma katoaa ajan myötä. Lauta on tasainen vain silloin, kun kosteus on sama kuin viimeistelyn aikaan.
Voin vain todeta, että ihmettelen myös eroa todellisuuden ja teorian välillä. Minulle on myös opetettu sur vs glad gubbe, mutta minun täytyy yhä uudelleen todeta, että se ei pidä paikkaansa. En kuitenkaan ole saanut selville, mikä aiheuttaa sen, että se ei toimi. Kokemukseni mukaan mikään ei palaa ennalleen ajan myötä, vaan väärin taipunut lauta jatkaa virheellistä taipumaansa ajasta ikuisuuteen, ja mahdollisesti ajan mittaan tilanne vain pahenee. Eikä näytä olevan merkitystä sillä, kääntääkö laudan sisä- vai ulkopuolen (glad/sur gubbe) ulospäin/ylöspäin.
Liitän tämän nykyaikaiseen puun käsittelyyn, jokainen vaihe siemenestä sahalle, sillä vanhempi puutavara ei juuri koskaan kärsi tällaisista ongelmista.
Liitän tämän nykyaikaiseen puun käsittelyyn, jokainen vaihe siemenestä sahalle, sillä vanhempi puutavara ei juuri koskaan kärsi tällaisista ongelmista.
Sellaista tapahtuu yleensä, kun maalaa. Kun laudat kiinnitetään seinään, melkein kaikki taipuvat ajan myötä oikeaan suuntaan.
Pysyvästi väärään suuntaan taipuneet laudat syntyvät, kun sahatut laudat on kuivattu voimakkaasti sahatavarakuivurissa ja sitten höylätty. Kun ne altistuvat ulkoiselle kosteudelle, ne taipuvat väärään suuntaan.
Pysyvästi väärään suuntaan taipuneet laudat syntyvät, kun sahatut laudat on kuivattu voimakkaasti sahatavarakuivurissa ja sitten höylätty. Kun ne altistuvat ulkoiselle kosteudelle, ne taipuvat väärään suuntaan.
Klikkaa tästä vastataksesi