1 740 lukukertaa ·
7 vastausta
2k lukukertaa
7 vastausta
Miksi rappaus ei tartu?
Yritän siistiä kellarin portaita, joissa rappaus on irronnut. Lähtökohta on, että ne on muurattu leca-harkoilla, koska teknisen kuvauksen mukaan koko kellarin perusta on tehty niistä. Itse asiassa pinta ei ole niin karmean näköinen, mutta haluan siistiä sen. Kastelen ja rappaan Serpo 135:llä, ohuelti, ohuelti. Itse asiassa vain niin, että saadaan pinta. Mutta kun viikkoa myöhemmin maalaan telaamalla, rappaus jää telaan. Joten rappaus ei ole kiinnittynyt pintaan. Mikä on vialla???
Aloitat kastelemalla portaat runsaasti päivää ennen rappauksen aloittamista. Rappaa sitten pilvisenä päivänä, ehdottomasti ei suorassa auringonpaisteessa. Sen jälkeen sinun täytyy jälkikastella rappausta kolmen päivän ajan, mieluiten aamulla. Tarkista myös käytettävän laastin vesimäärä. Myös puhdistus ennen rappausta on tärkeää, pinta ei saa pölytä tai olla hiekkainen. Mieluiten sinun tulisi käyttää painepesuria ennen rappausta.
Ne niinä harvoina kertoina kun olen rappaillut, olen myös peittänyt rapatun pinnan muovilla. On toiminut hyvin, mutta en tiedä olisiko toiminut yhtä hyvin ilman. Muovin sisäpuolella oli joka tapauksessa paljon kondensaatiota, joten se kyllä säilytti kosteuden.
Kyllä kuulostaa siltä, että rappaus on kuivunut ennen kuin se on ehtinyt kovettua kunnolla. Esikostuta, jälkikostuta ja peitä muovilla. Lisäksi voi usein olla viisasta alustaa pinta ennen rappaamista. Etenkin, jos kyseessä on paksumpi rappaus. Alustus lisää tarttuvuutta. Esikostuta, sekoita kuivaseos ja vesi vellimäiseksi massaksi. Levitä harjalla tai vastaavalla. Voit rapata samana päivänä kuin alustus tehdään; alustus tarvitsee vain hiukan kuivua.
Klikkaa tästä vastataksesi