Hei!
Rakennan parhaillaan Attefall-huonetta tontilleni, 30 neliötä, runko ByggMaxilta. Pulpettikatto.
Se on rakennettu seuraavasti:

Lattia = Ristipohjalevyt tiiviste-eriste 3x50 mm, lattialastulevy

Seinät = Paneeli-ilmarako-tuulensuojakangas-eristys 2 x 50 mm-muovi-asennuskerros 50 mm-kipsi.
Muovi ei ole rei'itetty, vaan sähköasennus on muovin sisällä.

Katto = Peltikatto-kattoruoteet-alusruoteet-raakaponttiluukut-ilmarakolevyt-eristys 170 mm-muovi.

Lähestyn loppua, kun valmistan yksinkertaisia "kattokannattimia" sisäkaton kiinnittämiseksi, joka koostuu kipsilevyistä.
Sisäkatonkannattimet tulevat lepäämään harjarimoilla. En halua niiden olevan niin pitkiä, että ne rikkovat muovin.
En ole levyttänyt kokonaan ylös saakka korkealla puolella, sillä se jää sisäkaton yläpuolelle eikä tule näkymään.

Olen nyt huomannut kondenssia kahdessa-kolmessa paikassa lyhyellä seinäpuolella, juuri siellä, missä seinä menee kattoon.
Epäilen, että tämä johtuu kylmän ilman pääsystä kattokannattimien välissä, jolloin muovin sisäpintaan muodostuu kondenssia. Tämä on syytä korjata ennen sisäkaton tekemistä.
Ulkopuolella, kattokannattimien välissä, on rako kattoon päin noin 60 mm. Ilmarakolevyjen paksuus on noin 35 mm, joten hieman ilmaa kulkee ilmarakolevyn alla. Ajattelin, ettei tämän pitäisi olla ongelma, mutta ehkä olin väärässä.
Samoin tuuletuskangas menee harjarimoihin asti, mutta ei niiden yläpuolelle - siis ei "kattokannattimien väliin". Tuleeko tämä myös ongelmaksi?

Ajattelen spontaanisti, että ehkä minun pitäisi poistaa paneeli kattokannattimien välistä - asentaa tuuletuskangas niiden taakse - katsoa, voiko lisäeristettä asentaa - asentaa takaisin, mutta jättäen vain 1 cm aukon kattoa kohti? Onko se riittävä? Onko jotakin muuta, joka aiheuttaa ongelmaa?

Lisäksi voin mainita, että olen pitänyt symbolisesti lämpöä sisällä nyt (kaksi pientä elementtiä enkä ole vielä asentanut tuloilmaventtiiliä ja poistoilmapuhallinta.

Kiitollinen kaikista vinkeistä! Jos olen ilmaissut itseäni epäselvästi, selitän mielelläni, ilmoita siinä tapauksessa. Punainen puutalo sivuprofiilista, pulpettikatto ja valvontakamerakyltti ylhäällä. Aurinko paistaa, luoden varjoja seinään. Punaisen Attefall-talon räystäs, jossa näkyy katto ja avonaiset aukot ilmavirtaukselle. Kuvassa on sinisiä merkkiviivoja. Punainen ulkoseinä, valkoinen räystäs ja tarkastelua varten kirjoitettu sininen teksti "Ute höga sidan" katossa. Kondensongelma rakennuksen katon rajassa, jossa kipsilevyseinä kohtaa eristetyn katon. Kirjoitettu teksti osoittaa ongelmakohdan. Rakennusprosessissa oleva Attefall-talo: puurunkoja, eristettä ja muovia, käsin kirjoitettuja nuolia ja merkintöjä suunnittelun ja korjausten tueksi.
 
Tuulensuoja täytyy nostaa ylös ja liittää katon tuuletukseen. Sen täytyy siis olla ilmatiivis kaikelle eristykselle. Sitten epäilen, että sinulla on vaakasuora yläjuoksu, joka toimii kylmäsiltana siinä myös.
 
Matti_75 Matti_75 sanoi:
Tuulensuoja täytyy nostaa ylös ja yhdistää katon tuuletukseen. Sen pitäisi siis olla tuulenpitävä kaikelle eristykselle. Sitten epäilen, että sinulla on myös vaakasuora hammarband, joka toimii kylmäsiltoina siellä.
Kiitos vastauksesta! Okei - minun täytyy siis irrottaa paneeli hieman katon alapuolelta ja niitata kiinni tuulensuoja näiden paneelilautojen taakse. (Niin että tämä uusi tuulensuoja menee limittäin olemassa olevan kanssa alareunassa ja yhdistyy ilmarakolevyihin.)
 
Japp. Sinulla ei saa olla luftrörelser eristys
 
Matti_75 Matti_75 sanoi:
Joo. Sinulla ei pitäisi olla ilmavirtoja eristeessä
Okei - ymmärrän, kiitos. Paneelin yläpuolella oleva aukko, joka päästää ilmaa ilmarakoon - voiko se olla pienempi kuin mitä minulla on tänään? 1 cm? 2 cm? (Rakennuslevy Bauhausista / BEWI, joka on aaltopahvinen ja 30 mm korkea)
 
Niin pieni kuin mahdollista suosittelisin. Liian paljon tuuletus ei ole hyvä.
 
  • Tykkään
Joak
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 sanoi:
Ja, suosittelisin mahdollisimman pientä. Liiallinen tuuletus ei ole hyvä.
Kiitos siitä! 🙏

Mukavaa, sitten minulla on vähän tehtävää huomenna Uudenvuodenaattona!
 
Ihmettelen vain, miksi haluat ullakkotilaa? Itse olisin valinnut korkeamman huonekorkeuden ja asettanut sisäkaton rakenteen rakennusmuovia vasten.
 
V varpan1 sanoi:
Ihmettelen vain, miksi haluat ullakkotilan? Itse olisin valinnut korkeammat sisäkatot ja sijoittanut sisäkaton rakenteen rakennusmuovia vasten.
En tule käyttämään ullakkotilaa. Sain rungon hankittua hyvään hintaan. Tarvitsen "symmetrisen" sisäkaton eikä "kallistuvaa" sisäkattoa useiden kattokaiuttimien vuoksi ja saadakseni oikean äänimaiseman. 😀 (Haluan myös hieman tilaa yläpuolelle koteloidakseni kaiuttimet ja spotvalot.)
 
  • Tykkään
varpan1
  • Laddar…
Minulla on ollut sama ongelma attefallshus:ssa, jossa oleskelen usein. En ole oikein ymmärtänyt miksi. Kondenssia ikkunoissa, kun ulkona on kylmä (ok, ymmärrettävää). Mutta myös kondenssia ulko-ovessa, ovenlukossa. Myös kahdessa huoneen kulmassa, lattialla. Selitys oli, että talossa syntyy lämpöä ilmalämpöpumpun ja patterien kautta, mutta lämpö pysyi sisällä, mikä loi kosteutta. Minulla oli ilmanpoistoventtiilejä joka huoneessa, mutta vain yksi automaattinen, kylpyhuoneessa. Ratkaisu oli asentaa automaattinen tuuletin olohuoneeseen, sama kuin kylpyhuoneessa. Ratkaisi ongelman melkein heti. Tuli oikein hyvä. Suosittelen todella samaa ratkaisua. Onnea matkaan!
 
  • Haha
Dellbrant
  • Laddar…
S Sven Snickare sanoi:
Minulla on ollut sama ongelma attefallshus:ssa, jossa oleskelen usein. En ole oikein ymmärtänyt miksi. Kondensoituminen ikkunassa, kun ulkona on kylmää (ok, järkevää). Mutta myös kondensoituminen ulko-ovessa, oven lukossa. Myös 2 huoneen kulmassa, lattialla. Selitys oli, että talossa syntyy lämpöä ilmälämpöpumpun ja pattereiden kautta, mutta lämpö pysyy, ja näin ollen syntyy kosteutta. Minulla oli ilmanpoisto joka huoneessa, mutta vain yksi automaattinen, kylpyhuoneessa. Ratkaisu oli asentaa automaattinen tuuletin olohuoneeseen, sama kuin oli kylpyhuoneessa. Ratkaisi melkein välittömästi. Tuli todella hyvä. Suosittelen ehdottomasti samaa ratkaisua. Onnea matkaan
Kiitos vinkistä ja että jaat kokemuksesi!
🙏
 
Ehkä miniftx on hyvä ratkaisu, jotta siihen saa taloutta, löytyvät alkaen 3000 kr.
 
  • Tykkään
regelkonstruktion
  • Laddar…
R regelkonstruktion sanoi:
Moi!
Rakennan tällä hetkellä Attefall-taloa tontille, 30 neliötä runko ByggMaxilta. Pulpettikatto.
Se on rakennettu seuraavasti:

Lattia= Alapohjalevyt tiivistyksellä-eristys 3x50 mm, lattialastulevy

Seinät= Paneeli-ilmarima-tuulensuojakangas-eristys 2 x 50 mm-muovi-asennustila 50 mm-kipsi.
Muovi ei ole lävistetty, vaan sähköasennukset muovin sisäpuolella.

Katto= Peltikatto-kattolista-rimalaudat-raakaponttilevyt-ilmarakoeristeet-eristys 170 mm-muovi.

Lähestyn nyt loppua, kun minun pitäisi valmistaa yksinkertaiset "kattojuoksut" voidakseni kiinnittää sisäkatto, joka koostuu kipsilevyistä.
Sisäkattojuoksut tulevat lepäämään korkeapäätylistalla. En halua niiden olevan niin pitkiä, että ne lävistävät muovin.
En ole kipsilevyttänyt aivan katon korkealle puolelle asti, koska tämä osa jää sisäkaton yläpuolelle eikä näy.

Olen nyt huomannut kondenssia kahdessa-kolmessa paikassa lyhyellä seinällä, juuri siellä missä seinä muuttuu katoksi.
Epäilen, että tämä johtuu siitä, että kylmä ilma pääsee sisään kattotuolien välistä ja muovia kohti, jossa kondenssia sitten muodostuu sisäpuolelle. Haluan korjata tämän ennen sisäkaton tekemistä.
Ulkopuolella, kattotuolien välissä, minulla on rako kohti kattoa noin 60 mm. Ilmarakoeristeet ovat noin 35 mm, joten hieman ilmaa pääsee ilmarakoeristeen alle. Ajattelin, että tämä ei pitäisi olla ongelma, ehkä olin väärässä.
Samoin tuulensuojakangas nousee korkeapäätylistalle, mutta ei sen yläpuolelle - eli ei "kattotuolien väliin". Tuleeko tästä myös ongelma?

Mietin spontaanisti, että ehkä minun pitäisi poistaa paneeli kattotuolien välistä - asentaa tuulensuojakangas niiden taakse - katsoa, jos saisin lisää eristystä - asentaa takaisin, mutta jättäen vain 1 cm aukon kattoon? Riittääkö se? Onko jotain muuta, mikä häiritsee?

Lisään, että minulla on vain symbolista lämpöä sisällä (kaksi pientä elementtiä, enkä ole vielä asentanut raikasilmaventtiiliä ja poistoilmapuhallinta.

Kiitollinen kaikista vinkeistä! Jos olen ilmaissut itseäni epäselvästi, selitän mielelläni lisää, kutsu vain sellaisissa tapauksissa.[kuva][kuva][kuva][kuva][kuva]
Et ole muovittanut tarpeeksi huolellisesti. Kaikki niitit pitää olla teipattuja. Lisäksi olet käyttänyt väärää teippiä. Lue muovin rakentamisohjeet ja aloita alusta.
 
Paljon kondenssia muodostuu peltikaton alle. Onko sinulla mitään tiivistekerrosta raakapontin päällä?
 
Toivottavasti se on vain rakennuskosteutta, silloin se ratkeaa itsestään yhden lämmityskauden jälkeen.
 
  • Tykkään
regelkonstruktion
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.