Y
Olen muuttanut mieltäni. Olen samaa mieltä Geschwintin kanssa.
Esim. Osta ja kuljeta materiaalit itse. Anna heille pussi pullia, niin he pitävät teistä ja työskentelevät nopeammin.

Näin siitä tulee edullisempaa ja paremmin rakennettua. :)

(minulla ei ole, eikä halua koti täysin kipsistä. se oli vain loppulasku, josta en pitänyt)

Olen samaa mieltä pelkästä kipsistä! En halua sitä, mollyssa on paljon haittapuolia, vaikka se toimiikin!

Sen OSB:n asentamisen kustannuksen säästän mieluummin muuhun! Varsinkin kun minulla on tyttö, joka muuttaa sisustusta useammin kuin vaihdan alushousuja! ;)

Ajattelen yleensä näin kaikenlaista:

* Onko riski, että kadun, jos EN ota OSB:tä?
- Kyllä, on riski.

* Onko riski, että kadun, jos otan OSB:tä?
- Ei, todennäköisesti ei.

* Kuinka helppoa on katua myöhemmin, muutaman vuoden kuluttua?
- Ei kovin helppoa, täytyy purkaa paljon.

Sitten otan kustannukset ja jaan ne niiden vuosien määrällä, jotka aion asua siellä. Alkuinvestointi voi olla suuri, mutta jos se on jotain, josta on iloa pitkään, kustannukset täytyy jakaa ajan kanssa. Sitten päätän :)

• Tykkään
lorens
  • Laddar…
Koska olen se, joka alun perin aloitti tämän ketjun, on varmaan aika palata takaisin vähän ajatusten kanssa. Syy miksi esitin kysymyksen alun perin oli se, että aivan kuten kjb kirjoitti, katalogiyritysten lisämaksu OSB:stä on perusteettoman korkea ja kuten monet muutkin kommentoivat, sillä rahalla saa aika paljon muuta. Nyt on käynyt niin, että aion rakentaa puutavarasta ja silloin pystytän itse seinät, jolloin lisälevyn kustannus on todella paljon pienempi ja itsestään selvä valinta.

Mielestäni skulle kjb kannustaa talotoimittajaa painostamaan ja yrittämään saada parempi kauppa, ja sitten käyttää OSB:a ainakin valituilla seinillä. Henkilökohtaisesti minusta on outoa, etteivät talotoimittajat tarjoa parempaa hintaa lisälevymateriaalille. Se on sellainen asia, joka antaa laatutunteen, kun ihmiset menevät näyttelyihin tai katsovat näyttelytaloja, he yleensä koputtavat seiniin saadakseen tunteen laadusta (vähän kuin ihmiset potkivat autojen renkaita, aivan turha mutta niin se vain on) ja se voisi siis olla halpa mainosraha taloyrityksille antaa "laatutunne."

En myöskään mielestäni OSB:n arvoa pitäisi liioitella, sen voi itse asiassa muuttaa aika helposti jälkikäteen, ainakin valituilla osilla. Jos sen sijaan voit saada esim. korkeamman huonekorkeuden samalla rahalla, voit miettiä mikä on helpompi muuttaa :)

• Tykkään
Aser
  • Laddar…
Valitsin lastulevyn osb:n sijaan, tärkein syy ei ollut hinta vaan se, että niitä sai ostaa 250 cm pituisina. Tämä helpottaa paljon, kun rakentaa juuri 250 cm kattokorkeudella kuten minä.

bjolo360 toivottavasti oli ok, että lainasin ketjua. Meillä on kai ollut samat pohdinnat. Ja kiitos monista hyvistä ehdotuksista :) Johtopäätökseni on: En usko, että teemme väärin, valitsimmepa kumman tahansa tavan. Panna levyt kaikille seinille (jos saamme vähän paremman hinnan), tai hankkia materiaali itse ja laittaa levyt valituille seinille.

Täytyy kysyä kohtuullisesta työvoimakustannuksesta OSB-levyjen asentamiseen.
Olemme asentaneet OSB-levyjä uuteen rakennukseemme ja käsityöläiset ovat käyttäneet 68 OSB-levyä sekä 58 työtuntia. Melkein tunti per levy kuulostaa minusta todella ylihintaiselta. Olen ajatellut kiistää laskun...
Mikä on kohtuullinen kustannus tälle?
He ovat veloittaneet järkevät hinnat itse levyistä, 80:- kpl ilman ALV:tä. Mutta työtunnit mielestäni ovat aivan liikaa.

• Tykkään
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
OSB-levyt asentaisin jopa huomattavasti nopeammin kuin kipsilevyt. Nehän vain sananmukaisesti heitetään paikoilleen, eivätkä niiden tarvitse olla erityisen siististi, vain toimivia. Leikkaaminen käy nopeasti, jos sitä tarvitaan, joten sinua on luultavasti veloitettu liikaa. Joku puuseppä voisi antaa tarkemman vastauksen.

Mikael_L
Kuulostaa melko kalliilta hinnalta.
Mutta voin samalla olla samaa mieltä siitä, että joidenkin levyjen asentaminen on voinut kestää melkein tunnin, jos on paljon leikattavaa ikkunoille, oviaukoille ja sähköpistorasioille. Ruuvauksen lisäksi.

Sitä mieltä olen kuitenkin, että keskimääräisen nopeuden tulisi olla noin 20 minuuttia per levy tai jotain sellaista.

Sitten voi olla vähän yleistä yläpäätä huomioitavana.
Aika tilata, tuoda sisään ja valmistella tilaa. Ja vähän yleistä siivousta ja niin edelleen jälkeenpäin, koska se on lisätyövaihe, mitä se tarkoittaakaan. Voi kyllä ottaa muutaman yksittäisen tunnin siinäkin.

Kysyisin heiltä, mikä laskussa on mennyt pieleen, jos olisin sinun kengissäsi.

Viimeksi muokattu:
21 mm raakapontti ja 6 mm saneerauskipsilevy toimivat itse asiassa hyvin. Aiemmin oli (hieman paksumpi) raakapontti ja noin 7 mm tretex. Talo on vuodelta 1920/45. Mutta OSB toimii hyvin niille, joilla on kiire.

Mitä OSB maksaa siellä missä asut? Minun täytyy maksaa noin 140:-/levy rakennuskaupassa.

Viimeksi muokattu:
115 kruunua Byggmaxissa (ja siten Bauhausissa ja Hornbachissa myös).

keittiöosassa ja siellä, missä raskaampia esineitä kuten televisio ym. tulee roikkua, minulla on vanerilevyä. sitten minulla oli ylimääräisiä OSB-levyjä, jotka naulasin paikalleen. sitten tavallisissa huoneissa ym. menin rakennuskauppaan ja ostin 10 mm lastulevyä. saat 2 levyä yhden OSB-levyn hinnalla.

ystävällisin terveisin,
snickar estwing

• Tykkään
Joak
  • Laddar…
Ajattelin asentaa sisäseinän oven kanssa ja tuo OSB-levy vaikuttaa hyvältä, mutta entäs oven kanssa, jos seinä OSB-levyllä molemmilta puolilta on noin 2 cm leveämpi. Toimiiko tavallinen ovikarmi vai täytyykö etsiä joku erikoisempi, joka on leveämpi?

Luulen, että tarvitsen OSB:tä vain yhdelle puolelle seinää ja silloin leveyttä tulee 11 mm lisää, ehkä toimii tavanomaisella ovikarmilla.

Viimeksi muokattu:
Tarkoitatko, miten ratkaista, kun ovikarmi on kapeampi kuin seinä? Jos mietit tätä, aseta karmi tasaisesti sille puolelle, jossa saranat ovat, ja jatka karmia toisella puolella.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.