Mikä materiaali tämä voisi olla?

Se näyttää jonkinlaiselta karkealta kuidulta tai lastulta sekoitettuna laastiin. Sementtiä?

Tämä on ilmanvaihtoputki navetassa 50-luvulta.
Ventilaatioputki vanhassa navetassa, joka on päällystetty karkealla kuitu- tai puruseoksella. Rakennusmateriaalit epäselviä, mahdollisesti sementtiä.

Tämä löytyy seinästä samassa navetassa, mutta pienemmässä verstasosassa.
Vanhan ladon seinässä oleva rakennusmateriaali, jossa näkyy karkeita kuituja tai lastuja sekoitettuna laastimaiselta vaikuttavaan materiaaliin.

tommib
Eikö tuo ole kiillotettua olkea?

tai träullit?

Sitä kutsutaan yleensä "träullit" ja sitä on myös levyinä, puulastuja sidottuna sementillä. Ei ole epätavallista kellaritilojen sisäkatossa, joissa on valettu holvit. Jos ajattelet asbestia, se ei todennäköisesti ole asia tässä.

• Tykkään
Joak ja 2 muuta
  • Laddar…
Oho, oppi jotain uutta. Träullit... oliko sitä myös 50-luvulla? Putsad träullit tässä tapauksessa oletan?

Kyllä, se on ollut olemassa pitkään. Erittäin hyvää materiaalia, jonka monet poistavat puhtaassa paniikissa, koska eivät tiedä paremmin.

Joo siis se näyttää melko oudolta, kiillotettu valkoinen näyttää vielä oudommalta.

Olen oppinut, että sitä kutsutaan herraklitmatto, mutta en ole varma oikeinkirjoituksesta. Tämä voi kenties olla jotain murteellista keksintöä. Käytetään kuten joku aiemmin kirjoitti kellareissa ja pysäköintitaloissa äänenvaimentimena. Täysin vaaraton
Näyttää muuten siltä, että joku reikäporakollega on ollut liikkeellä :)

Hei taas!

Kiitos kaikista vastauksista. Olen nyt ollut analyysissä näytteen kanssa ja se ei sisältänyt asbestia. Saattaa olla mielenkiintoista tietää, ei vähiten minulle!!! :)

Oli kiinnitetty kattoon vanhoissa.urheiluhalleissa ennen. Muistan, kun heitti tai.ammuttu pallo kattoon, niin sieltä putosi aina roskaa :)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.