Tarvitsen hyviä neuvoja. Vanha muurattu/laastoitettu seinä pannuhuoneessa, jossa olen lopettanut lämmittämisen ja sen sijaan on maalämpöpumppu. Olen huomannut muutaman senttimetrin päässä lattiasta seinässä raidan, jossa on ohutta valkoista pehmeää, melkein silkkimäistä jauhetta, joka näyttää tulleen seinästä. En näe mitään muuta syytä miksi valkoinen on siellä raidassa.. en siis näe että se olisi voinut tulla sinne millään muulla tavalla, vaan sillä pitäisi olla alkuperä seinässä.

Mikä tämä voisi olla?
Kun koskettaa sitä sormien välissä, se on aivan silkkimäistä.
Tuntuu melkein kuin pehmeältä puuterilta.
Mietin, voiko se jostain syystä olla vanhaa kalkkia, joka työntyy esiin vanhasta rappauksesta. Mitä mieltä olette? Ja miksi?
Toivottavasti tämä ei johdu kosteudesta tai vastaavasta.

Tietääkö joku, voiko vanhan laastin kalkki työntyä esiin rappauksesta.
Ja jos voi, miksi? Tuntuuko se silkkimäiseltä jauheelta?

Voin lisätä, että muutama vuosi sitten yritys maalasi seinät LipPrimer54:llä, jotta sitoisivat kuivumaan alkanutta rappausta joka helposti putosi. Saattoiko tämä olla virhe? Sitooko se kosteutta seinään?

Kiitos etukäteen!

Vanha pannuhuoneen seinä, jossa näkyy valkoinen jauhemainen raita lähellä lattiaa, mahdollisesti kalkkia.

Voin lisätä, että pannuhuone on laskettu muutaman askelman alemmaksi, eli alas vanhaan torppargrunden.
Toisin sanoen pannuhuoneen lattia on alempana kuin alakerran lattia yleensä.

Minulla on sama ilmiö kellarissani ja ulkona rapatun portaan alla. En tiedä myöskään mikä se on, joten kiinnostusta on selvittää, mitä se voisi olla.

Kuva kellarin seinästä, jossa on kosteuden aiheuttamaa vaurioitumista ja mahdollisesti hometta tai suolapurkautumaa.

Kramla
Hei!
Tässä näkemäsi on kalkin saostumaa!
Kun olet vaihtanut pannuhuoneessa lämmityksestä lämpöpumppuun, niin sanottu hukkalämpö on vähentynyt huoneessa.
Todennäköisesti huoneen lämpötila oli aiemmin huomattavasti korkeampi ja nykyisellä laitteistolla matalampi, mikä johtaa siihen, että kosteus tunkeutuu syvemmälle lattiaan ja seinään kuin aiemmin, ja kalkissa alkaa reaktio, joka ilmenee saostumana, jonka näet!
Ei ole suoraa syytä huoleen, niin kauan kuin lattiassa/seinissä ei ole orgaanista materiaalia (esim. puuta), mutta tarkkaile sitä kerran vuodessa.

Yst. terv. Kramla

• Tykkään
kest
  • Laddar…
Todennäköisesti suolakiteytymistä betonista

Kiitos näkemyksistäsi!

Vaikea tietää, onko seinässä orgaanista materiaalia. Ajattelen, että varmasti on, koska ne ovat sisäseiniä. Näen mm. vanhan "vassmatta" yhdessä seinässä, jossa rappaus on irronnut. Näen puuta toisessa kohdassa. Miten ihmeessä voin tarkistaa tämän kerran vuodessa.. Mitä minun pitäisi seurata ja miten?

Olen kuullut, että talosieni viihtyy kalkkipitoisissa ympäristöissä, esim. vanhojen savupiippujen ympärillä, jotka ovat jäähtyneet torppapohjassa, kun esimerkiksi lämmitys on lopetettu. Minulla ei valitettavasti ole ryömittävää torppapohjaa... Mahdotonta valvoa. Voin vain katsoa sisään pienistä kissanluukuista.

Voivatko ne kalkkihiekkaukset, joita näkee pannuhuoneen seinällä, esiintyä myös savupiipun ympärillä perustassa? Talosieni kalkkikerrostumassa? Vai luuletteko, että ilmiö tapahtuu pääasiassa pannuhuoneen seinällä, kun pannuhuone on nykyään kylmempi kuin aiemmin ja kosteus tunkeutuu läpi lattian/seiniä?

Onko kosteuden kannalta sopimatonta, että LipPrimer54 on levitetty vanhoihin rapattuihin seiniin? Voiko se olla osasyynä kosteusongelmiin kalkkihiekkauksilla seinällä? Tai voiko kosteus päästä seinän läpi joka tapauksessa, ts. hengittää ja kosteus ei jää seinän sisälle, alukkeen alle?

Kiitos etukäteen! :)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.