13 411 lukukertaa ·
14 vastausta
13k lukukertaa
14 vastausta
Mikä ruuvi ja tulppa tähän?
Hei,
Aion asentaa 3 konsolia hyllylle kooltaan 40x20 cm, joka tukee enintään 20 kg kevyessä betonissa (harkko) kellarin seinässä.
Näin konsoli näyttää mukana tulevan proppun kanssa (proppu on 6 mm ja ruuvi näyttää olevan 4 mm:

Kiinnikkeessä on itse asiassa 2 ruuvia, mutta olen asentanut samanlaisia konsolia saman painon varalle kipsiseinään molly-ruuveilla (1 kutakin kohden), ja se on toiminut erinomaisesti.
Itse aukko konsolissa on 5-6 mm, joten voin valita isomman ruuvin uppokannalla. Kysymys on vain, mitä minun pitäisi valita? Oletan, että tarvitsen paremman proppun? Anna mieluusti esimerkkejä Harald-Nyborgista, Biltemasta tai Julasta, koska ne sijaitsevat lähimpänä.
Minulla on nämä proput kotona:

http://www.clasohlson.com/se/Pluggsats/30-6295
Mutta ne eivät ehkä ole paras vaihtoehto, olen avoin ostamaan muita merkkiproppeja, mieluiten jonkinlaisessa setissä, jotta niitä on tulevaisuutta varten.
Aion asentaa 3 konsolia hyllylle kooltaan 40x20 cm, joka tukee enintään 20 kg kevyessä betonissa (harkko) kellarin seinässä.
Näin konsoli näyttää mukana tulevan proppun kanssa (proppu on 6 mm ja ruuvi näyttää olevan 4 mm:

Kiinnikkeessä on itse asiassa 2 ruuvia, mutta olen asentanut samanlaisia konsolia saman painon varalle kipsiseinään molly-ruuveilla (1 kutakin kohden), ja se on toiminut erinomaisesti.
Itse aukko konsolissa on 5-6 mm, joten voin valita isomman ruuvin uppokannalla. Kysymys on vain, mitä minun pitäisi valita? Oletan, että tarvitsen paremman proppun? Anna mieluusti esimerkkejä Harald-Nyborgista, Biltemasta tai Julasta, koska ne sijaitsevat lähimpänä.
Minulla on nämä proput kotona:

http://www.clasohlson.com/se/Pluggsats/30-6295
Mutta ne eivät ehkä ole paras vaihtoehto, olen avoin ostamaan muita merkkiproppeja, mieluiten jonkinlaisessa setissä, jotta niitä on tulevaisuutta varten.
Viimeksi muokattu:
Tulee varmaan hyvä niillä, jotka seuraavat mukana - Yleisesti ottaen mielestäni monien hyllyjen ja vastaavien mukana tulevat tulpat ovat liian lyhyitä. Heitän ne aina olkani yli ja käytän Essve Nylonplugg NL8x65, hyvä pituus, joka tarttuu varmasti kevytbetoniin - Lukemattomia keittiöitä asennettu niillä kevytbetoniseiniin. Se on hyvä kompromissi pituuden ja reiän koon välillä. Sen kanssa valitsen 6 mm ruuvin, 70-80 mm, esimerkiksi Essve.
Suuremmat rakennustavaratalot myyvät hyviä tulppia eri kokoisina.
Suuremmat rakennustavaratalot myyvät hyviä tulppia eri kokoisina.
Jäsen
· Västra Götaland
· 145 viestiä
Se oli anteliasta, että hyllyvalmistaja lähetti mukaan Fischer UX -tulpat; usein tulpat, jotka tulevat mukana, ovat pelkkää roskaa. Mutta, toisessa ketjussa näyttää olevan epävarmuutta siitä, onko sinulla "oikean" betonin reikätiiliä vai jonkinlaista kevytbetonia/kevytsoraa. Tämä tekee nimittäin suuren eron siinä, millaista tulppaa sinun tarvitsee käyttää.
Jos sinulla on reikätiiliä oikeasta betonista, Fischer UX toimii erinomaisesti. Kuormataulukon (täällä) mukaan UX6 "Hollow sand lime stone" (lähes betonireikätiili) on mitoitettu 0,40 kN = noin 40 kg.
Mutta jos sinulla on reikätiiliä jonkinlaisesta kevytbetonista/kevytsorasta, se on aivan toinen asia, ja silloin ainakin minä käyttäisin erityisesti paljon pidempää tulppaa kuin tuo. Essve NL 8x65 sopii hyvin siihen tapaukseen; ja näitä näyttäisi olevan myynnissä (todennäköisesti no-name -merkkinä) Harald Nyborgilla, mitä suosittelit: http://www.harald-nyborg.se/nylonplugg-8x65.html.
Jos sinulla on reikätiiliä oikeasta betonista, Fischer UX toimii erinomaisesti. Kuormataulukon (täällä) mukaan UX6 "Hollow sand lime stone" (lähes betonireikätiili) on mitoitettu 0,40 kN = noin 40 kg.
Mutta jos sinulla on reikätiiliä jonkinlaisesta kevytbetonista/kevytsorasta, se on aivan toinen asia, ja silloin ainakin minä käyttäisin erityisesti paljon pidempää tulppaa kuin tuo. Essve NL 8x65 sopii hyvin siihen tapaukseen; ja näitä näyttäisi olevan myynnissä (todennäköisesti no-name -merkkinä) Harald Nyborgilla, mitä suosittelit: http://www.harald-nyborg.se/nylonplugg-8x65.html.
Viimeksi muokattu:
Jäsen
· Västra Götaland
· 145 viestiä
Voin lisätä, että Essve NL 8x65 toimii tietenkin erinomaisesti myös todellisesta betonista valmistetussa reikätiilessä; joten jos olet epävarma, käytä näitä (ja seuraa slackersin suositusta ruuvista), niin kaikki tulee sujumaan hyvin.
Jäsen
· Västra Götaland
· 145 viestiä
Olen korjannut linkin yläpuolella. Näyttää kuitenkin olevan melko pieniä pakkauksia nyt näen.snowjim sanoi:
Kannattaa ehkä myös etsiä Fischer SX 8x65; se on jopa miellyttävämpi kuin Essve NL 8x65. Näitä myydään muun muassa suurissa pakkauksissa Amazonissa Saksassa länk; pitäisi olla noin 160 kr mukaan lukien toimituskulut.
Jäsen
· Västra Götaland
· 145 viestiä
Näyttää olevan oikea plugg. Jos saat 6x80 ruuvin konsoliin, käytä sitä, muuten 5x70.
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä
Pieni huomautus ohimennen:snowjim sanoi:
Ylimitoita kunnolla! Älä ajattele pelkästään suunniteltua staattista kuormitusta.
Aivan yllättäen joku ajattelematon voi nojata takapuolellaan hyllynreunaan,
tai lapsi tarttuu kiinni ja vetää itsensä ylös käsien avulla nähdäkseen mitä siellä on.
Ehkä ne 20 kiloa eivät silloin riitä.
Eli: Pitkät ruuvit, ja niin paksut kuin konsoliin mahtuu
Suuremmat ruuvit sopivat, jos niitä kiertää kiinnikkeeseen, suuremmat ruuvit eivät mene. Niiden huomaa työntyvän muutaman mm ulos tulpasta, mutta ymmärtääkseni se ei haittaa. Luultavasti se tarkoittaa kuitenkin, että minun täytyy porata hieman syvempi reikä kuin mitä tulppa on.
Täältä näette kuinka suuri ruuvi on ja kuinka se vertautuu mukana tulleeseen.

Hieman harhaanjohtavaa, koska mukana tullut ruuvi makaa penkillä ja siksi näyttää vielä pienemmältä.
Seinä on valmis porattavaksi, toivottavasti ruuvi ei etsiydy toiselle puolelle seinää (pannuhuoneeseen)
Täältä näette kuinka suuri ruuvi on ja kuinka se vertautuu mukana tulleeseen.

Hieman harhaanjohtavaa, koska mukana tullut ruuvi makaa penkillä ja siksi näyttää vielä pienemmältä.
Seinä on valmis porattavaksi, toivottavasti ruuvi ei etsiydy toiselle puolelle seinää (pannuhuoneeseen)
Jäsen
· Västra Götaland
· 145 viestiä
Täydellistä, juuri oikea koko siis.snowjim sanoi:
Päinvastoin niin pitäisi ruuvi tulla esiin plugista. Ja sinun tulisi aina porata reikä, joka on syvempi kuin ruuvi/plugi.snowjim sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi