Hei,

Aion asentaa 3 konsolia hyllylle kooltaan 40x20 cm, joka tukee enintään 20 kg kevyessä betonissa (harkko) kellarin seinässä.

Näin konsoli näyttää mukana tulevan proppun kanssa (proppu on 6 mm ja ruuvi näyttää olevan 4 mm:

f3tvG99.jpg

Kiinnikkeessä on itse asiassa 2 ruuvia, mutta olen asentanut samanlaisia konsolia saman painon varalle kipsiseinään molly-ruuveilla (1 kutakin kohden), ja se on toiminut erinomaisesti.

Itse aukko konsolissa on 5-6 mm, joten voin valita isomman ruuvin uppokannalla. Kysymys on vain, mitä minun pitäisi valita? Oletan, että tarvitsen paremman proppun? Anna mieluusti esimerkkejä Harald-Nyborgista, Biltemasta tai Julasta, koska ne sijaitsevat lähimpänä.

Minulla on nämä proput kotona:
8871292469278.jpg
http://www.clasohlson.com/se/Pluggsats/30-6295

Mutta ne eivät ehkä ole paras vaihtoehto, olen avoin ostamaan muita merkkiproppeja, mieluiten jonkinlaisessa setissä, jotta niitä on tulevaisuutta varten.

Viimeksi muokattu:
Huomasin juuri, että mukana tulevissa tapeissa lukee Fisher UX6, ehkä ne ovat good enouth tähän tarkoitukseen? Niitä tulee siis 3 kappaletta, jotka kestävät MAX 20 KG.

Fischer-Universal-Plugs-UX-features.jpg
82925_1.jpg

Tulee varmaan hyvä niillä, jotka seuraavat mukana - Yleisesti ottaen mielestäni monien hyllyjen ja vastaavien mukana tulevat tulpat ovat liian lyhyitä. Heitän ne aina olkani yli ja käytän Essve Nylonplugg NL8x65, hyvä pituus, joka tarttuu varmasti kevytbetoniin - Lukemattomia keittiöitä asennettu niillä kevytbetoniseiniin. Se on hyvä kompromissi pituuden ja reiän koon välillä. Sen kanssa valitsen 6 mm ruuvin, 70-80 mm, esimerkiksi Essve.

Suuremmat rakennustavaratalot myyvät hyviä tulppia eri kokoisina.

• Tykkään
ensamresande
  • Laddar…
Se oli anteliasta, että hyllyvalmistaja lähetti mukaan Fischer UX -tulpat; usein tulpat, jotka tulevat mukana, ovat pelkkää roskaa. Mutta, toisessa ketjussa näyttää olevan epävarmuutta siitä, onko sinulla "oikean" betonin reikätiiliä vai jonkinlaista kevytbetonia/kevytsoraa. Tämä tekee nimittäin suuren eron siinä, millaista tulppaa sinun tarvitsee käyttää.

Jos sinulla on reikätiiliä oikeasta betonista, Fischer UX toimii erinomaisesti. Kuormataulukon (täällä) mukaan UX6 "Hollow sand lime stone" (lähes betonireikätiili) on mitoitettu 0,40 kN = noin 40 kg.

Mutta jos sinulla on reikätiiliä jonkinlaisesta kevytbetonista/kevytsorasta, se on aivan toinen asia, ja silloin ainakin minä käyttäisin erityisesti paljon pidempää tulppaa kuin tuo. Essve NL 8x65 sopii hyvin siihen tapaukseen; ja näitä näyttäisi olevan myynnissä (todennäköisesti no-name -merkkinä) Harald Nyborgilla, mitä suosittelit: http://www.harald-nyborg.se/nylonplugg-8x65.html.

Viimeksi muokattu:
Voin lisätä, että Essve NL 8x65 toimii tietenkin erinomaisesti myös todellisesta betonista valmistetussa reikätiilessä; joten jos olet epävarma, käytä näitä (ja seuraa slackersin suositusta ruuvista), niin kaikki tulee sujumaan hyvin.

Kuulostaa siltä, että minun pitäisi käyttää Essve NL 8x65, löytyykö niitä byggmaxista, haraldista, classe elle julasta? Yritin löytää ilman menestystä.

Yksin matkustava, linkki haraldiin ei näytä toimivan? Tarvitsenko erilaisen ruuvin myös?

snowjim sanoi:
Ensamresande, kynys haraldiin ei näytä toimivan? Tarvitsenko toisenlaista ruuvia myös?
Olen korjannut linkin yläpuolella. Näyttää kuitenkin olevan melko pieniä pakkauksia nyt näen.

Kannattaa ehkä myös etsiä Fischer SX 8x65; se on jopa miellyttävämpi kuin Essve NL 8x65. Näitä myydään muun muassa suurissa pakkauksissa Amazonissa Saksassa länk; pitäisi olla noin 160 kr mukaan lukien toimituskulut.

snowjim sanoi:
Kuulostaa siltä, että minun pitäisi käyttää Essve NL 8x65, löytyykö niitä byggmaxista, haraldista, classe eller julasta? Yritin löytää ilman menestystä.
Valitettavasti sanoisin, että kukaan heistä ei myy Essven valikoimaa - Tiedän, että Bauhausilla on Essve.

Tämän löysin, mitä sanotte siitä?
Pakkaus ruuveja ja muovitulppia myymälän hyllyllä, merkki Bårebo, tuotenumerot ja mitat näkyvissä pakkauksissa.

• Tykkään
slacker
  • Laddar…
Näyttää olevan oikea plugg. Jos saat 6x80 ruuvin konsoliin, käytä sitä, muuten 5x70.

snowjim sanoi:
Tämän löysin, mitä mieltä olette ?
[kuva]
Täydellistä! Se opitaan varmasti!

snowjim sanoi:
Hei,

Aion asentaa 3 konsolia hyllylle, jonka koko on 40x20 cm ja joka pitää kestää jopa 20 kg kuorman kevytsoraharkkoon (hålsten) kellarin seinässä.
...
Pieni huomautus ohimennen:
Ylimitoita kunnolla! Älä ajattele pelkästään suunniteltua staattista kuormitusta.
Aivan yllättäen joku ajattelematon voi nojata takapuolellaan hyllynreunaan,
tai lapsi tarttuu kiinni ja vetää itsensä ylös käsien avulla nähdäkseen mitä siellä on.
Ehkä ne 20 kiloa eivät silloin riitä.
Eli: Pitkät ruuvit, ja niin paksut kuin konsoliin mahtuu :)

• Tykkään
snowjim
  • Laddar…
Suuremmat ruuvit sopivat, jos niitä kiertää kiinnikkeeseen, suuremmat ruuvit eivät mene. Niiden huomaa työntyvän muutaman mm ulos tulpasta, mutta ymmärtääkseni se ei haittaa. Luultavasti se tarkoittaa kuitenkin, että minun täytyy porata hieman syvempi reikä kuin mitä tulppa on.

Täältä näette kuinka suuri ruuvi on ja kuinka se vertautuu mukana tulleeseen.

jlC2tHV.jpg
gXIGzyB.jpg
MBRCD4L.jpg
Hieman harhaanjohtavaa, koska mukana tullut ruuvi makaa penkillä ja siksi näyttää vielä pienemmältä.

Seinä on valmis porattavaksi, toivottavasti ruuvi ei etsiydy toiselle puolelle seinää (pannuhuoneeseen) ;)

snowjim sanoi:
Suuremmat ruuvit sopivat, jos kierrät ne kiinnikkeeseen, isompi ruuvi ei sovi.
Täydellistä, juuri oikea koko siis. ;)

snowjim sanoi:
Voi nähdä, että ne tulevat ulos muutaman mm plugissa, mutta mitä ymmärrän, sillä ei ole väliä. Todennäköisesti se tarkoittaa kuitenkin, että minun täytyy porata hieman syvempi reikä kuin mitä plugi on.
Päinvastoin niin pitäisi ruuvi tulla esiin plugista. Ja sinun tulisi aina porata reikä, joka on syvempi kuin ruuvi/plugi.

• Tykkään
snowjim
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.