Hei,
minulla on talo, joka on rakennettu 60-luvun puolivälissä, asiakirjojen mukaan vuonna 1966.
Olen alakerrassa tekemässä hieman remonttia ja pohdin, millaista rappausta siellä on.
Olen löytänyt rakennusohjeen, jota en oikein ymmärrä, ehkä voitte kääntää sen minulle.
Olen poistamassa vanhaa maalia voidakseni maalata silikaattimaalilla (se on suunnitelma tällä hetkellä), mutta siinä prosessissa pinnasta tulee melko epätasainen. Haluaisin siksi vetää ohuen rappauskerroksen.

Millaista rappausta minulla on (sisäpuolella) sekä
Mikä rappaus olisi hyvä ohuelle paikkakerrokselle.

Terveisin

Bonuskyssäri, maali joka on siellä liukenee veteen, täytyykö se poistaa kokonaan ennen silikaattimaalia?

• Kellariremontin rakennusohje: sisältää tietoja rappauksesta, lämpöeristyksestä, vedeneristyksestä, sokkelista ja salaojituksesta.
Claes Sörmland
Sinulla on kalkkisementtipinnoite (KC), sekoitus muurikalkkia ja sementtiä. Tulkitsen "11/3" tarkoittavan 11 osaa soraa (hiekkaa) ja 3 osaa kalkkisementtiä.

Jos aiot uudelleen pinnoittaa, saattaa olla helpompaa seurata samaa reseptiä. Osta esimerkiksi:

https://www.finja.se/produkter/7818_7842_7843_7844/kalkcement-c

Claes Sörmland Claes Sörmland sanoi:
Sinulla on rappaus, joka koostuu kalkkisementistä (KC), sekoitus muurauskalkkia ja sementtiä. Ymmärrän "11/3" tarkoittavan 11 osaa kiviainesta (hiekkaa) ja 3 osaa kalkkisementtiä.

Jos uudelleen rappaat on ehkä helpointa noudattaa samaa reseptiä nyt kun aiot uudelleen rapata. Osta esim.:

[linkki]
Kiitos nopeasta vastauksesta, näen, että linkität raaka-aineisiin oman seoksen tekemiseen.
Onko esimerkiksi tämä valmiiksi sekoitettu sopiva?
https://www.bauhaus.se/putsbruk-c

Slammaus maan alla ulkopuolella on 11/3 rappaus on 21/4, eli heikompaa.

• Tykkään
Claes Sörmland
  • Laddar…
Stefan N Stefan N sanoi:
Slamning under mark utsida är 11/3 puts är 21/4, alltså svagare.
Voiko olettaa, että sisä- ja ulkopuolinen rappaus on samaa seosta?

Claes Sörmland
bus_pojken bus_pojken sanoi:
Kiitos nopeasta vastauksesta, näen että linkkaat raaka-aineeseen oman sekoituksen tekemiseksi.
Onko esimerkiksi tämä valmiiksi sekoitettu sopiva?
[linkki]
En ole varma mitä tämä tuote sisältää. KC-laasti sisältää sammutettua kalkkia, sementtiä ja hiekkaa. Nykyiset tavalliset laastit, ellei erikseen osta "KC-laastia", sisältävät muurauskalkin (sementti sekoitettuna kalkkikivijauheeseen) ja hiekan, eli ne eivät sisällä sammutettua kalkkia.

Claes Sörmland Claes Sörmland sanoi:
En ole varma mitä tämä tuote sisältää. KC-laasti sisältää sammutettua kalkkia, sementtiä ja hiekkaa. Nykyiset tavalliset laastit, ellei erikseen osteta "KC-laastia", sisältävät muurikalkkia (sementti sekoitettuna kalkkikivijauheeseen) ja hiekkaa, eli ne eivät sisällä sammutettua kalkkia.
Turvallisuustiedotteen mukaan

• Säkerhetsdatablad som visar blandning av ballast, portlandcement och kalciumhydroxid med klassificering och innehållsprocent.
Claes Sörmland
Turvallisuustiedotteen mukaan
Yksi KC-käyttö! 17/3.

Tarttuuko tämä myös hieman maalin jäämiin, vai pitääkö pinnan olla täysin puhdas rappaus?

Bonuskysymys, väri, joka on kiinni, liukenee veteen, täytyykö se poistaa kokonaan ennen silikaattiväriä?
Kysymys on, tulevatko seinäsi olemaan kuivia tulevaisuudessa?
Jos eivät, ja käytät laastia. Pysyykö se kiinni tulevaisuudessa?
Onko se vanha kalkkiväri?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.