Olen parhaillaan kunnostamassa asuntoani, ja olen nyt poistanut tapetit yhdeltä seinältä, koska niiden alla oli muodostunut ilmakuplia. Tapetin alla on lastulevy tai jotain vastaavaa. Osa levystä oli löysä, joten poistin sen osan.
Talo on rakennettu 1940-luvulla, ja kyseinen seinä on ulkoseinä, jonka piirustusten mukaan pitäisi olla tiiltä. Joten on asennettu puukoolaukset (noin 1 cm syvät) ja sen päälle tämä lastulevy (noin 12 mm). Liitän kuvia tähän:
Kysymys nyt on, mikä tämän lastulevyn tarkoitus oikeastaan on? Voinko poistaa levyn ja maalata/tapetoida suoraan alla olevalle seinälle? Vai kannattaisiko sen sijaan asentaa esim. kipsilevy, jotta välttäisin asentamieni tapettien kupruilun?
Se on Tretex-levy. Se vaimentaa melua ja eristää hieman.
Vanha keksintö ajalta ennen kovaa lastulevyä tai kipsilevyjä.
Mielenkiintoisempaa on, millainen seinä on takana, se näyttää tapetoidulta.
Mutta älä revi sitä pois. Saumoihin levyjen väliin tulee yleensä aina kuplia tapettiin. Siellä on paperireunat.
Helpoin ratkaisu on asentaa joko ohut remonttikipsi tai paksu cower up -tapetti seinille, jotta pääsee eroon kuplista.
Tuo on Tretex-levy. Se vaimentaa melua ja eristää hieman. Vanha keksintö ajalta ennen kuin kovat lastulevyt tai kipsilevyt tulivat. Mielenkiintoisempaa on, mikä on seinänä takana, se näyttää nimittäin tapetoidulta. Älä kuitenkaan repäise sitä pois. Tapettiin tulee yleensä aina kuplia levyjen saumakohdissa. Siellä on myös paperinauhoja. Helpoin tapa on joko asentaa ohut korjauskipsilevy tai paksu peitetapetti seinille, jotta pääsee eroon kuplista.
Kiitos vastauksesta! Piirustuksen mukaan siellä pitäisi olla tiiliä, mutta kun katson levyssä olevan reiän kautta seinään, se ei oikeastaan näytä tiileltä. Olen myös hieman hämmentynyt siinä. Mutta hyvä, sitten annan levyn olla paikallaan ja asennan kipsiä/tapettia päälle.