Voiko joku kertoa, mikä tämä harmaa levy on?

Levy sijaitsee keskellä seinää autotallissa, joka on rakennettu vuonna 1975 ja jossa on mexitiili julkisivuna. Kuva on otettu ilmanvaihtoaukon kohdalta. Voisiko se liittyä asbestiin?

Kiitos!
 
  • Grå skiva i ventilationshål i garagevägg, eventuellt asbestinnehåll. Skivan är delvis skadad och omgiven av trä och ljusinsläpp.
  • Harmaa, murtunut levy keskellä autotallin seinää, näkyy tuuletusaukon kautta. Rakennettu 1975, epäily asbestista.
P Pior sanoi:
Voiko joku sanoa, mikä tämä harmaa levy on?

Levy on keskellä autotallin seinää, joka on rakennettu vuonna 1975 ja jossa on fasadi mexitegeliä. Kuva on otettu ilmanvaihtoaukosta. Voisiko se olla jotain asbestin kanssa?

Kiitos!
Kyllä. On melkein varmasti, että se on asbesti.
 
  • Tykkään
Pior ja 1 muu
  • Laddar…
Onko se kovaa vai pehmeää? Näyttää melkein valkaistulta asfaboardilta.
 
  • Tykkään
fribygg
  • Laddar…
Satsuki
Neuvotaan CD skivut jotka meillä on puupaneelin takana talossamme rakennettu '76. Ne ovat jonkinlaista asfaltilevyä. Asbestia käytettiin pääasiassa putkieristyksissä, matoissa/liimoissa ja muissa paikoissa, joissa tarvittiin lämmönkesto- ja/tai kulutuskestävyys, ei eristyksessä autotallissa.
 
  • Tykkään
Pior
  • Laddar…
Stefan N Stefan N sanoi:
Onko se kova vai pehmeä? Näyttää melkein valkaistulta asfaboardilta.
Se on kova, sitä ei voi rikkoa paljain käsin ainakaan.
 
Satsuki KristinaRT sanoi:
Ne muistuttavat levyjä, joita meillä on talomme vuodelta 76 olevan puupaneelin takana. Ne ovat jonkinlaista asfaltilevyä. Asbestia käytettiin pääasiassa putkieristykseen, mattoihin/liimoihin ja muihin paikkoihin, joissa tarvittiin lämmönkestävyyttä ja/tai kulutuksenkestävyyttä, ei autotallin eristeenä.
Kiitos, se kuulostaa lupaavalta!
 
S Simsonsson sanoi:
Ja. On melkein varmaa, että se on asbestia
Ai ai, miksi luulet niin?
 
Kuinka paksuja ne ovat?
Muistuttaa eternitiä
 
muistuttaa eterniittiä, kuten levyt, jotka yleensä ovat pannuhuoneen sisäkattona. Voisiko olla niin, että levyt ovat alkuperäinen seinäverhous sisäpuolella ja että myöhemmin on lisätty koolaukset ja eristykset. Eterniittilevyjä käytettiin usein palosuojauksena pannuhuoneissa, autotalleissa ja vastaavissa tiloissa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Pior
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard sanoi:
Kuinka paksuja ne ovat?
Muistuttavat eternitiä
Noin 5mm. Olen samaa mieltä, että ne muistuttavat valitettavasti eterniittiä
 
Ö öringen sanoi:
muistuttaa eterniittiä, kuten levyt, jotka yleensä toimivat sisäkattona pannuhuoneessa. Voisiko olla niin, että levyt ovat alkuperäistä seinäverhousta sisäpuolella ja myöhemmin on rakennettu päälle ja eristetty. Olihan yleistä käyttää eterniittilevyjä palosuojaksi pannuhuoneissa, autotalleissa ja vastaavissa tiloissa.
Valitettavasti se kuulostaa todennäköiseltä. Pitäisikö sille tehdä jotain? Riskit?
 
Aloita tutkimalla, onko kyseessä todellakin asbesti. Voit ottaa materiaalinäytteen ja lähettää sen yritykselle (googlaa, niitä on monia), joka voi selvittää, onko levyn sisällä asbestikuituja.
Sen jälkeen sinulla on parempi pohja päättää, mitä tehdä. Vaikka kyseessä olisi asbesti, kuituja ei vapaudu niin kauan kuin levyä ei käsitellä, mutta voi olla hyvä poistaa se, jos joka tapauksessa aiot tehdä jotain.
 
  • Tykkään
Pior
  • Laddar…
Niin kauan kuin kukaan ei käsittele (esim. riko) eterniittiä, se on vaaratonta. Asbestikuituja ei irtoa, jos antaa sen olla rauhassa. Toisaalta voi olla hyvä jollain tavalla, tulevaisuutta ajatellen, merkitä että seinissä on eterniittiä.
 
  • Tykkään
Pior
  • Laddar…
Tunnistan rakenteen talosta, joka on rakennettu vuonna 1970, tiili, ilmarako, tämä kuitulevy ja sitten tavanomainen rankorakenne. Arvaukseni on, että sitä käytettiin siihen, mihin nykyään käytetään tuulensuojakangasta tai asfaltilevyä. Eli saada talosta sopivan tiivis, mutta niin, että mahdollinen kosteus pääsee poistumaan takana olevasta seinästä. Muistuttaa hyvin paljon asbestijulkisivu-/kattopaneeleja. Joten vältä leikkaamista/porautumista niihin. Niin kauan kuin niitä ei kosketeta, ne eivät aiheuta terveysriskiä. Jos sinun täytyy tehdä niin, ryhdy tarvittaviin suojatoimenpiteisiin ja vältä pölyn muodostumista.
 
  • Tykkään
Pior
  • Laddar…
P Pior sanoi:
Voiko joku kertoa, mikä tämä harmaa levy on?

Levy on keskellä autotallin seinää, joka on rakennettu vuonna 1975 ja julkisivu on mexitegeliä. Kuva on otettu ilmanvaihtoaukosta. Voisiko siinä olla asbestia?

Kiitos!
Voi olla jonkinlaista kuitusementtiä ilman asbestia myös, vaikea sanoa.
 
  • Tykkään
Pior
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.