9 382 lukukertaa ·
19 vastausta
9k lukukertaa
19 vastausta
Mikä on harmaa levy seinässä?
Jäsen
· västra götaland
· 212 viestiä
Neuvotaan CD skivut jotka meillä on puupaneelin takana talossamme rakennettu '76. Ne ovat jonkinlaista asfaltilevyä. Asbestia käytettiin pääasiassa putkieristyksissä, matoissa/liimoissa ja muissa paikoissa, joissa tarvittiin lämmönkesto- ja/tai kulutuskestävyys, ei eristyksessä autotallissa.
Kiitos, se kuulostaa lupaavalta!KristinaRT sanoi:
Ne muistuttavat levyjä, joita meillä on talomme vuodelta 76 olevan puupaneelin takana. Ne ovat jonkinlaista asfaltilevyä. Asbestia käytettiin pääasiassa putkieristykseen, mattoihin/liimoihin ja muihin paikkoihin, joissa tarvittiin lämmönkestävyyttä ja/tai kulutuksenkestävyyttä, ei autotallin eristeenä.
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 viestiä
Kuinka paksuja ne ovat?
Muistuttaa eternitiä
Muistuttaa eternitiä
muistuttaa eterniittiä, kuten levyt, jotka yleensä ovat pannuhuoneen sisäkattona. Voisiko olla niin, että levyt ovat alkuperäinen seinäverhous sisäpuolella ja että myöhemmin on lisätty koolaukset ja eristykset. Eterniittilevyjä käytettiin usein palosuojauksena pannuhuoneissa, autotalleissa ja vastaavissa tiloissa.
Viimeksi muokattu:
Valitettavasti se kuulostaa todennäköiseltä. Pitäisikö sille tehdä jotain? Riskit?Ö öringen sanoi:muistuttaa eterniittiä, kuten levyt, jotka yleensä toimivat sisäkattona pannuhuoneessa. Voisiko olla niin, että levyt ovat alkuperäistä seinäverhousta sisäpuolella ja myöhemmin on rakennettu päälle ja eristetty. Olihan yleistä käyttää eterniittilevyjä palosuojaksi pannuhuoneissa, autotalleissa ja vastaavissa tiloissa.
Aloita tutkimalla, onko kyseessä todellakin asbesti. Voit ottaa materiaalinäytteen ja lähettää sen yritykselle (googlaa, niitä on monia), joka voi selvittää, onko levyn sisällä asbestikuituja.
Sen jälkeen sinulla on parempi pohja päättää, mitä tehdä. Vaikka kyseessä olisi asbesti, kuituja ei vapaudu niin kauan kuin levyä ei käsitellä, mutta voi olla hyvä poistaa se, jos joka tapauksessa aiot tehdä jotain.
Sen jälkeen sinulla on parempi pohja päättää, mitä tehdä. Vaikka kyseessä olisi asbesti, kuituja ei vapaudu niin kauan kuin levyä ei käsitellä, mutta voi olla hyvä poistaa se, jos joka tapauksessa aiot tehdä jotain.
Niin kauan kuin kukaan ei käsittele (esim. riko) eterniittiä, se on vaaratonta. Asbestikuituja ei irtoa, jos antaa sen olla rauhassa. Toisaalta voi olla hyvä jollain tavalla, tulevaisuutta ajatellen, merkitä että seinissä on eterniittiä.
Tunnistan rakenteen talosta, joka on rakennettu vuonna 1970, tiili, ilmarako, tämä kuitulevy ja sitten tavanomainen rankorakenne. Arvaukseni on, että sitä käytettiin siihen, mihin nykyään käytetään tuulensuojakangasta tai asfaltilevyä. Eli saada talosta sopivan tiivis, mutta niin, että mahdollinen kosteus pääsee poistumaan takana olevasta seinästä. Muistuttaa hyvin paljon asbestijulkisivu-/kattopaneeleja. Joten vältä leikkaamista/porautumista niihin. Niin kauan kuin niitä ei kosketeta, ne eivät aiheuta terveysriskiä. Jos sinun täytyy tehdä niin, ryhdy tarvittaviin suojatoimenpiteisiin ja vältä pölyn muodostumista.


