Hei,

Onko kenelläkään kuvia ja kuvausta siitä, mitä asfaboard on?

Minulla on talo vuodelta 1968 ja mietin, käytettiinkö tätä materiaalia seinissä ja lattiassa?

Tietääkö kukaan, miten voi varmistaa, että kyseessä on juuri asfaboard eikä muu materiaali?

Linkit olisivat kiitollisia.

Ystävällisin terveisin
 
Skalman9 Skalman9 sanoi:
Hei,

Onko kellään kuvia ja kuvausta siitä, mitä asfaboard on?

Minulla on talo vuodelta 1968 ja mietin, käytettiinkö tätä materiaalia seinissä ja lattioissa?

Tietääkö joku, miten voi olla varma, että kyseessä on juuri asfaboard eikä jokin muu materiaali?

Linkit olisivat kiitollisia.

Terveisin
https://www.byggmax.se/asfaltsboard

Täällä näet kuvan.
Kolme päällekkäistä asfalttilevyä, koko 12x1200x2740 mm, vedenkestävä ja tuulensuojattu rakennusmateriaali.
 
FredrikR FredrikR sanoi:
[linkki]

Tässä näet kuvan.
[kuva]
Mutta siinä lukee asfaltboard eikä asfaboard, olen amatööri mutta onko se todella sama asia?

Sitten luulen, että ne voivat olla vaaleita, kuten lastulevyt vai?
 
Skalman9 Skalman9 sanoi:
Mutta siinä lukee asfaltboard eikä asfaboard, olen amatööri mutta onko se todella sama asia?

Sitten luulen, että ne voivat olla vaaleita, kuten lastulevyt vai?
Kyllä se on sama asia.
Et ole törmännyt Treetexiin?
Huokoinen levy, johon voi tehdä jälkiä ilman erityisen suurta voimaa.
Poroinen Treetex-levy, jonka pinta näyttää helposti naarmuuntuvalta.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Treetex
 
Aion tutkia vähän enemmän viikonlopun aikana ja ehkä laittaa esille muutamia kuvia.

Katsotaan... Muutama jatkokysymys asfaboardista:

1. Ovatko kaikki mustia/harmaita?
2. Jos rakenteessa on tervapaperi, käytettiinkö silloin myös asfaboardia vai joko tai?
(oletan nyt, että molempia käytettiin tuulensuojana, mutta voin olla väärässä)
 
Karrock
Minun taloni rakennettiin vuonna 1965 "fiberplank"-materiaalista, joka vaikuttaa olevan jotain vaalean treetexin ja tumman asffaboardin väliltä. Keskiruskea, hieman kiinteämpi, vähän öljyinen materiaali. Sisäseinissä on kolme 1" levyä yhdessä puulamellien kanssa, jolloin ulkoseinässä on 75*300m "spontplank" 4" sijaan.

Voisiko sinulla olla jotain sellaista?
 
  • Yläkulmassa olevan huoneen väliseinä, jossa on ruskeaa kuitulevyä ja puurimoja, kuvan vasemmassa reunassa ikkuna ja patteri.
Karrock Karrock sanoi:
Taloni rakennettiin vuonna 1965 "fiberplankista", joka vaikuttaa olevan jotain valkoisen treetexin ja tumman asffaboarden väliltä. Keskiruskea, hieman kiinteämpi, hieman öljyinen materiaali. Sisäseinissä on kolme 1" levyä yhdessä puulamellien kanssa niin, että muodostuu 75*300m "spontplank" ulkoseinässä 4" sijaan.

Voisiko se olla jotain tällaista, mitä sinulla on?
Jos se on HultsfredsHus, joka oli siihen aikaan Ruotsin suurin talotehdas ja nykyään vain muisto.😉
 
Skalman9 Skalman9 sanoi:
Mutta siinähän lukee asfaltboard eikä asfaboard, olen amatööri mutta onko se todella sama asia?

Luulen myös, että ne voivat olla vaaleita, kuten lastulevyt vai?
Asfaboard oli kai tuotemerkki vanhoina hyvinä aikoina, nykyään on useita valmistajia ja sitä kutsutaan asfaltsboardiksi. Se on puukuituja, jotka kuumapuristetaan levyiksi ja kyllästetään bitumilla.

Sitä käytettiin (käytetään) julkisivujen tuulensuojana eikä sitä pitäisi käyttää sisätiloissa sen hiilivetyjen sisällön vuoksi.
 
  • Tykkään
AndersS
  • Laddar…
Meillä on asfaboard tuulensuojana, kuten @zarkov kirjoittaa, näyttää @Karrocks kuvissa olevan kaltaiselta, kuten lastulevy harmaanruskealla värillä. Talo rakennettu -71
 
Skalman9 Skalman9 sanoi:
On talo vuodelta 1968 ja ihmettelen, käytettiinkö tätä materiaalia seinissä ja lattioissa?
Asfaboardia käytetään tuulensuojalevynä ulkoseinissä. Sitä ei käytetä sisätiloissa tai lattioissa, paitsi joskus trossipohjalevyinä.
Sisätiloissa käytettiin treetex-levyjä, jotka ovat samaa kuin asfaboard, miinus asfaltti/bitumi/hiilivety-impregnointi, joka tekee asfaboardista kosteuden kestävän.
Vaihtoehtoisesti sisätiloissa käytettiin myös HDF/masoniittilevyjä sekä seinissä että lattioissa. Eri ruskean sävyissä.
 
  • Tykkään
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Talossani, joka on rakennettu vuonna 42, on ulkoseinien sisäpuolella Treetex tasoittamaan lankkuja ja eristämään. Myös osa sisäkattoja on Treetexiä. Sisäseinissä lankut peitetään masoniitilla.

Olen nähnyt asfaboardin käyttöä rossipohjan alapohjassa 1990-luvulle asti.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.