2 068 lukukertaa ·
8 vastausta
2k lukukertaa
8 vastausta
Mikä materiaali tämä on?
Rakennusnoviisi
· Stockholm
· 318 viestiä

Meillä on harmaita ohuita levyjä, jotka peittävät sokkelin sivut. Vapaa-ajan asunto 70-luvulta. Mistä ne on tehty ja voinko itse purkaa/heittää ne pois?
Rakennusnoviisi
· Stockholm
· 318 viestiä
Miten tiedän, onko olemassa eterniittiä, miltä se näyttää ja missä sitä voi olla?
Aion laajentaa mökkiä, joten jotkut seinät on purettava.
Aion laajentaa mökkiä, joten jotkut seinät on purettava.
Sitten varmaan purat aspets myös itse. Lähde siitä, että levyt voivat sisältää sitä, jos olet epävarma. Ajattele, miten purat ja käsittelet/dumppaat materiaalia, niin sinun ei tarvitse huolehtia...Karl-Bertil Jonsson sanoi:
näyttää kuitusementiltä, eli ei eterniittiä asbestin kanssa. Poista levyt rikkomatta niitä ja käytä hengityssuojainta, niin olet turvassa. Jos se on asbestia, ne eivät ole vaarallisia käsitellä, se ei ole radioaktiivista!
Rakennusnoviisi
· Stockholm
· 318 viestiä
Kiitos! Onko mitään tapaa "nähdä", onko se asbestia, kun ne on poistettu? Ja minne ne sitten heitetään?
Paras vastaus
Eterniittiä käytettiin 1970-luvun jälkipuoliskolle saakka pääasiassa julkisivumateriaalina, kattomateriaalina, ilmanvaihtokanavissa ja putkieristeissä sekä joskus levymateriaalina, esim. alapohjassa. Ei voi nähdä kuitusementtilevystä, sisältääkö se asbestia, ilman analyysia.Karl-Bertil Jonsson sanoi:
Jos olet epävarma, sinun kannattaa tarkistaa, miten kuntasi haluaa käsitellä asbestia, saako sitä viedä kaatopaikalle ja maksaako se ylimääräistä. Omassa kunnassani halutaan, että kaikki epäilyttävä jäte kääritään rakennusmuoviin ja viedään tarkoitettuun konttiin kaatopaikalla. Niin kauan kuin et murra, sahaa tai poraa levyjä, niiden käsittely ei ole vaarallista, sinun työskentely ulkona ei juuri edes tarvitse hengityssuojainta.
Rakennusnoviisi
· Stockholm
· 318 viestiä
Suuret kiitokset. En usko, että talossa on eterniittiä, mutta olen varovainen.
Klikkaa tästä vastataksesi
