Hei,

Ehkä kysymykseni koskee enemmän käsityötä, mutta kysyn sen silti. Meillä on vanha valurautasohva, jossa rimoja pitää vaihtaa. Uudet, jotka olemme ostaneet, ovat liian lyhyitä, mutta ne ovat hyvälaatuisia ja viistottuja niin, että ne sopivat sohvan kiinnityspisteisiin. Minulla on ylimääräinen rima, mikä tarkoittaa, että voin jatkaa ulointa rimaa ja siirtää muita istuimen poikki, mikä saisi ne sopimaan pituusmittaan, koska sohvan leveys kapenee hieman selkää kohten.

Kysymykseni koskee, mikä jatkoliitos olisi järkevä käyttää. Rima on 35x25 mm. Voin sijoittaa liitoksen tuen päälle, noin 20 mm leveälle, joka on sohvan keskellä ja johon kaikki rimat on tarkoitus ruuvata alapuolelta. Etsin siis sekä vahvaa että mahdollisimman huomaamatonta liitosta. Onko teillä ajatuksia?

Ystävällisin terveisin ja kiitos etukäteen / Erik

Vinonurkkaus on varmaan vähiten näkyvä. Jos liimaa ja hioo tasaiseksi.

5-7 kertaa puuaineen mitat, niin sillä on sama lujuus kuin muulla laudalla.

Miten sitä pitäisi käsitellä jälkikäteen? Vinoliitoksella ei ole ongelmaa saada se vahvaksi, mutta riippuen liimasta ja pintakäsittelystä voi sauma olla heikko kohta, kun puu ikääntyy.

Hei ja kiitos vastauksistanne. Ribban maalataan valkoiseksi. Joten jos kiinnitän yhteen ne kaksi ribbaa, jotka aion yhdistää yhdeksi ja sahaan viistosti, mikä on 5x ulottuvuutta, liimaan tämän, hion ja maalaan, pitäisi olla hyvä? Varaus minun toteutukselleni toki.

Minä aion ruuvata lyhyellä puuruuvilla alhaalta niissä stag soffassa. Vahvistuuko vai heikentyykö sauma, jos laitan tappia pystysuoraan saumasta?

Olen kuullut kymmenkertaisesta paksuudesta nyrkkisääntönä lasken pituudelle, mutta se saattaa olla tarpeeksi vahva myös viisikertaisena. Mutta sinun ei pidä liimata sahausjälkeen. Pinnan tulee olla höylätty tai hiottu täysin sileäksi. Jos asetat muovilla peitetyt kappaleet kummallekin puolelle lasken ja käytät useita puristimia, voit saada hyvän puristuspaineen koko pinnalle. Puutapit heikentävät, mutta voi olla järkevää lyödä pari naulaa, jotta osat pysyvät paikallaan, kun kiristät puristimet. Jos liimaat polyuretaaniliimalla, se kestää kosteutta melko hyvin.

Kun kouluttauduin veneenrakentajaksi, käytimme eri tekijöitä riippuen kumpi puoli laudasta oli kyseessä. Pienen veneen lauta on tyypillisesti 20x100mm, jos liitos tehtiin niin, että viistoliitos näkyi 100mm puolella, kerroimme 100x 5-6, ja jos liitos tehtiin niin, että viisto näkyi 20mm puolella, kerroimme 20x 8-10.

Käytä liimaa, jonka luokitus on D4. Luokka D3 liimalla on taipumus heiketä ulkona muutaman vuoden kuluttua.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.