Hei,

Olen huomannut tiettyä kosteuden läpimurtautumisesta kellarin seinään ja päätin yrittää korjata ongelman. Huomasin, että seinää vasten on laitettu jonkinlainen levy. Olen leikannut neliön tarkastaakseni sitä. Valitettavasti en tiedä, onko tämä asennettu aikaisempien omistajien toimesta, mutta luultavasti se asennettiin, kun talo rakennettiin. Se ei tunnu tavalliselta lastulevyltä, vaan todennäköisesti joltakin epäorgaaniselta levymateriaalilta. Talo on rakennettu -64, joten olen hieman huolissani, että se voi sisältää jonkinlaista asbestia :/. Jos joku osaa tunnistaa, mikä levy on kyseessä, olisin kiitollinen. Kuinka muuten korjaisitte koko asian?

• Oranssi seinä, jossa näkyy kosteudesta johtuvia jälkiä ja harmaita korjauksia. Osa pinnasta on vaurioitunut ja rappaus murtunut.
  • Vanha kipsilevy kellerin seinällä, jossa tumma kosteus- tai homevaurio. Levyssä näkyy leikattu reikä, joka paljastaa materiaalia.
  • Oranssi rakennelevy, jossa on halkeamia, viereisen valkoisen levyn vieressä; mahdollinen kosteuden aiheuttama vahinko keldarin seinässä.
Kuvat?

• Tykkään
13th Marine
  • Laddar…
Mikä sen paksuus on? Jos se on noin 12 mm, se voi olla asfaboard.

Toimenpiteenä suosittelen uudelleenkuivatusta (ja mielellään perustuksen seinän ulkopuolista eristämistä) sekä asfaboarden(?) poistamista ja seinän rappaamista uudestaan, ja sisäpuolen maalaamista silikaattimaalilla.

• Tykkään
Plutus ja 1 muu
  • Laddar…
H Harryman sanoi:
Hei,

Olen havainnut jonkin verran kosteuden läpimenoa kellarin seinässä ja päätin yrittää korjata ongelman. Huomasin, että seinää vasten on asetettu jonkinlainen levy. Leikkasin neliön tarkastaakseni sen. Valitettavasti en tiedä, onko sen asentanut edellinen omistaja, mutta luultavasti se asennettiin talon rakentamisen yhteydessä. Se ei tunnu tavalliselta lastulevyltä, vaan luultavasti joltakin epäorgaaniselta levymateriaalilta. Talo on rakennettu -64, joten pelkään vähän, että se saattaa sisältää jonkinlaista asbestia :/. Jos joku voi tunnistaa, minkälaisesta levystä on kyse, olisin kiitollinen. Kuinka muuten korjaisitte tämän?
En ole kuullut asbestista salaojituskivissä, mutta mahdotontahan se ei ole. Normaalisti neuvo on antaa sen olla, jos mahdollista, sillä asbesti ei ole vaarallista sidottuna, vaan pöly on se, mitä halutaan välttää.

Jos ne pitää poistaa, voi sen tehdä itse hengityssuojainta käyttäen ja mahdollisimman vähäisin vaurioin. Yksittäinen rajoitettu altistus kohtuullisin varotoimin todennäköisesti merkitsee pienempää riskiä (tämä onhan ulkona? Tai kellarin sisällä, missä voi poistaa mahdolliset tekstiilit jne., joihin pöly voi tarttua) tai sitten voi palkata yrityksen tekemään puhdistuksen (mikä voi olla melko kallista). Sitten levyt pitää laittaa mahdollisimman kokonaisina säkkeihin, jotka on merkattu ja viedä ne jäteasemalle, joka ottaa vastaan tätä

https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/privatpersoners-hantering-av-asbest/

B b8q sanoi:
Mikä on sen paksuus? Jos se on noin 12 mm, se voi olla asfaboard.

Toimenpiteenä suosittelen salaojitusta (ja mielellään ulkopuolista eristystä perustusmuuriin) sekä irrottaa asfaboardin(?) ja rapata seinä uudelleen, ja maalata sisäpuoli silikaattimaalilla.
Kiitos vastauksesta, se on noin 12 mm paksu. Valitettavasti on vaikea päästä kaivinkoneella ja minun pitäisi kaivaa noin 3 metriä käsin, joten salaojitus on haastavaa. Onko jotain, mitä pitäisi huomioida, jos lähettää palasen asbestitestiin?

klaskarlsson klaskarlsson sanoi:
En ole kuullut asbestista salaojituslevyissä, mutta mahdotonta se ei varmaan ole.
Normaalisti neuvo on jättää se rauhaan jos mahdollista, asbesti ei ole vaarallista kiinteässä muodossa, vaan pöly on se, mitä halutaan välttää.

Jos ne täytyy poistaa, voi tehdä sen itse hengityssuojainta käyttämällä ja mahdollisimman pienellä vahingolla, yksittäinen rajoitettu altistus kohtuullisilla varotoimenpiteillä merkitsee todennäköisesti pienempää riskiä (tämä onhan ulkona vai kellarissa, missä voi poistaa mahdolliset tekstiilit yms., joihin pöly voi kiinnittyä) tai sitten voi antaa työn saneerausyritykselle (mikä voi olla melko kallista). Sitten levyt on laitettava, niin ehjinä kuin mahdollista, pusseihin, jotka on merkitty ja viety jätteenkäsittelykeskukseen, joka vastaanottaa tätä

[linkki]
Kiitos kattavasta vastauksesta! Olisin kyllä mieluummin välttänyt toimenpiteitä, mutta koska kosteustahrat ovat tulleet esiin, tunsin tarvetta tutkia asiaa. Seinä on kellarin sisäseinä!

B b8q sanoi:
Mikä on sen paksuus? Jos se on noin 12 mm, se voi olla asfaboard.

Ratkaisuksi suosittelen uudelleen salaojitusta (ja mielellään ulkoista perusmuurin eristämistä) sekä repiä pois asfaboardin(?) ja slammata seinän uudelleen, ja maalata sisäpuolta silikaattimaalilla.
Kiitos vastauksesta. Salaojitus tulee vaatimaan paljon työtä, koska en voi saada kaivinkonetta sisään r/t talotontin sijainti. 😬

Voit elää kostean ja huonosti valuvan kellariseinän kanssa myös, kunhan poistat asfaboardin ja koputat irtonaisen rappauksen pois, rapaat uudelleen ja maalat jollain kosteutta läpäisevällä maalilla, kuten silikaattimaalilla tai kalkkimaalilla. Älä myöskään sisusta kellaria biologisilla materiaaleilla, jotka voivat homehtua tai mädäntyä. Ei puuta, ei kangasta jne.

Anna kellarin olla kellari eikä asuintila siis.

Muuten asfaboardissa ei ole asbestia, joten voit olla rauhallinen siinä suhteessa.

• Tykkään
Harryman
  • Laddar…
H Harryman sanoi:
Kiitos vastauksesta. Kuivaaminen tulee vaatimaan paljon työtä, koska en voi saada kaivajaa tontille/kodin sijainnin vuoksi. 😬
On olemassa yrityksiä, jotka kaivavat myös käsin, jos tarvitaan. Se kuitenkin maksaa aika paljon. Ennen oli myös tavallista, että urheiluseurat auttoivat kaivamaan ja tienasivat kunnon summan seuralleen. Jos on paljon väkeä lapioiden ja kottikärryjen kanssa, homma sujuu melko nopeasti.

• Tykkään
Harryman
  • Laddar…
C
H Harryman sanoi:
minun pitäisi kaivaa noin 3m käsin
3m ei ole lainkaan kohtuutonta kaivaa käsin. Vaikeinta on päästä syvälle, sitten voi siirtyä raapimaan maata ämpäreihin, jotka nostetaan ylös.

• Tykkään
Harryman
  • Laddar…
C cpalm sanoi:
3 m ei ole ollenkaan kohtuutonta kaivaa käsin. Vaikeinta on päästä syvyyteen, sitten voi siirtyä siirtämään maa-ainesta ämpäreissä, jotka nostetaan ylös.
B b8q sanoi:
Voit myös elää kostealla ja huonosti salaojitetulla kellariseinällä, kunhan poistat asfaboardin ja koputat pois löysät rappeet, rappaat uudelleen ja maalaat jollakin kosteutta läpäisevällä maalilla, kuten silikaattimaalilla tai kalkkimaalilla. Ja sitten jätät sisustamatta kellaria millään biologisilla materiaaleilla, jotka voivat homehtua tai lahota. Ei mitään puuta, ei mitään kangasta jne.

Anna kellarin olla kellari eikä asuintila, siis.

Lisäksi asfaboardissa ei ole asbestia, joten voit olla rauhallinen siinä suhteessa.
Luulen, että tämä vaihtoehto on todennäköisin. Minun on varmaan vain tarkistettava, että se todella on asfabord, etten tee hätiköityjä päätöksiä.

Kun olin pieni, meillä oli naapuri, joka kaivoi talon ympärillä mitä luulen olevan seuraavat kolme vuotta. Hieman liian hidas, mutta luulen, että tämä voi viedä aikaa!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.