Aion rakentaa laituritasanteen ja pohdin, mikä koolaus riittää lattiarakenteille. Jänneväli, jota niiden täytyy kantaa, on noin 2,5 m. Riittääkö 45*145 vai pitääkö valita suurempi koko. Olen etsinyt tietoa netistä löytämättä taulukoita tai kaavoja, joten esitän kysymyksen täällä. Tasanne ei ole puutarhatasanne, vaan se tulee tiheään paalutetun kivillä täytetyn laiturin päälle. Laiturin mitat ovat 3*7 m ja jänneväli, jota rakenteiden pitää kantaa, on kuten sanottu noin 2,5 m.

Thanks för den länken - kanon. Mutta s 16 puhuu kyllä liimapuusta, mutta jos tulkitsen taulukkoa oikein s.14, pitäisi pystyä menemään alas 45*145 cc40, sen pitäisi kestää vapaa jänneväli 2,63. Haluaisin mieluiten pienentää kokoa rakentaakseni mahdollisimman vähän korkeutta.

Myckling sanoi:
Kiitos för den länken - kanon. Men s 16 talar ju om limträ, men tolkar jag tabellen rätt på s.14 borde jag kunna gå ner till 45*145 med cc40, det ska klara ett fritt spann på 2,63. Jag vill helst gå ner i dimension för att bygga så lite som möjligt på höjden.
Sivu 14 skall det vara såklart. Stämmer också med 45x145 vid cc40.

ullberg
huomaa myös, että tämä on 22mm terassilaudalla, en tiedä mitä aiot käyttää, mutta tuntuu siltä, että siirtyminen 28mm:iin voisi tehdä sen, että 45x145 @ 2,5m kestäisi varmasti jopa cc60 tai ehkä jopa 45x120 cc40:llä (vaikka en ole itse kokeillut sitä, varsinkin jälkimmäistä haluaisin varmaan kokeilla ennen kuin rakennan sen niin)

Eikö ole mahdollista lisätä toista tukea (sivu 15)? silloin 45x120 ei ole mikään ongelma, ehkä jopa 95 riittää...

/J

Juuri nyt työskentelen terassini parissa ja käytän 45 x 145 palkkeja, jotka on nostettu puutarhalaattojen päälle. Laitoin ensin päätypalat paikoilleen ja kun kävelee palkkien päällä, jotka ulottuvat yli 3 metriä, se heiluu kunnolla. Vaikka siinä ei olekaan vielä mitään kansilautaa, olisin silti valinnut ylimitoituksen välttääkseni heilumisen.

Oliko laituri keskeltä kivitäytetty? Eikö voisi asettaa tukipilarit kivien päälle ja ruuvata ne kohtisuoraan palkkeihin? NTR/A-luokiteltu puutavara pitäisi kestää pitkään, vaikka siitä tulisi todella märkä.

Muista myös, että alle 45x145 reglar ovat yleensä vain NTR-AB luokiteltuja eivätkä sovellu käytettäväksi laituriin.

Jo laituri on kivitäytetty keskeltä, mutta siinä on aika monta tonnia kiveä ja oletan, että se asettuu/painuu hieman pohjaan, joten en oikein usko sen käyttöön alustana.

Ajattelin 28 mm terassilautaa, mutta huomasin nyt, että on myös 34 mm, ja voisin harkita sitä.

ullberg
Olen juuri saanut valmiiksi kuistini (kaide ei ole valmis, mutta kuva on eiliseltä, joten jotain uutta on tapahtunut) 34x145, mielestäni miellyttävä mitta terassilaudoille:

Punainen talo, vaalea puinen kuisti valkoisen oven edessä. Kolmiportainen terassi rakentamatta olevalla kaiteella.

Vielä miellyttävämpää on mitä teimme maaseudun terassilla/laiturilla, käytimme 45x195 terassilautoina (mutta vain 45x145/170 rungossa):

Ulkoterassi puutarhapöydällä, josta on näkymä punaisen rakennuksen viereen. Terassi valmistettu 34x145 ja 45x195 laudasta.

Silloin ei olekaan niin tarkkaa onko se cc60 vai cc85 ;)

/U

Ullberg, olen myös miettinyt 45×195:n käyttöä, mutta jätin sen pois kustannussyistä, mutta ehkä ero ei olekaan niin suuri lopulta, jos voi asentaa harvemmin kuin cc60. Tuntuma on ehdottomasti erilainen kuin tavallisella terassilaudalla. Pitäisi myös kestää säätä ja tuulta paremmin. Ehkä täytyy miettiä uudelleen. Hyvin tehty työ muuten!!

ullberg
Joo, laskelmat verrattuna 28-trall:iin (tai vielä pahempi, 22mm) eivät ehkä näyttäneet aivan houkuttelevilta, mutta kun vertasimme 34mm trall:iin, ero ei ollut valtava, ja niin lähellä merta (Itämeri on aivan selkäni takana kuvassa) tuntui mukavalta valita A luokan puutavara sen sijaan, että käytettäisiin AB luokan trall:ia.

Paikallisen XL-bygg:in myyjä näytti kuitenkin hieman epäilevältä, kun selitimme, mihin aioimme käyttää koko 45x195 kokoisen nipun 5,1m pituisena, mutta oli varmaan iloinen saadessaan myydä sen. Itse olin vähän surullinen, etten enää työskentele rakennustarvikekaupassa, mutta painekyllästetyn tavaran katteet ovat melko pienet, joten henkilöstöalennus ei olisi vaikuttanut juurikaan...

/U

Katson juuri Byggmaxin sivua ja luen, että terassilauta 34x145 luokka AB maksaa 22,95 per jm (28x120 maksaa 10,95 jm), kun taas runkopuu 45x145 luokka A maksaa 25,95 per jm. Onko todella mitään syytä käyttää 34x145?? Tuntuu, että tämä mitoitus on täysin väärä hinnallisesti kaikilla tavoilla.

ullberg
Muistikuvani kaupasta on, että 34x145 ei ole hintapainettu mitta (toisin kuin muut terassilaudat ja yleisimmät rakennusmitat), ja siksi siinä on korkeampi kate.

Rakentaessani sain hieman parempia hintoja vanhalta kollegalta, joka työskentelee taas rakennustavaraliikkeessä, ja silloin 34 tuli jälleen halvemmaksi kuin 45 (arvaan, että hän antoi minulle suoraan marginaalin).

Muuten, periaatteessa ei, pienessä kuistirakennelmassani 45 olisi näyttänyt hieman liian karkealta, mutta mitat, joita käytimme maalla, näyttävät vain mukavan jämäkiltä 45:llä (mielestäni). Kuitenkin neuvoisin sinua valitsemaan 45x195, jotta mittasuhteet olisivat paremmat, tai ainakin harkitsemaan sitä. (ja siellä, mistä ostin, ei juuri ollut eroa eri 45-mittojen neliömetrihinnoissa, mutta ehkäpä on eri tilanne byggmax?)

/U

PS: yksi haittapuoli, "suoristaa" 45x195 ei ole suositeltavaa, joten on vielä tärkeämpää saada todella suoraa puutavaraa (totta kai 34x145 ei myöskään ole täysin helppo käsitellä, mutta ainakin helpompi...)

ullberg
olin juuri Byggmaxin kotisivulla ja huomasin, että on suuri ero, 154kr/m2 45x145 ja 219kr/m2 45x195, arvaan että se oli kalliimpi 145 kuin halpa 195 paikallisella sahalla maalla...

Se hinta, jonka näen 45x145 Byggmaxilla on lisäksi vain 22,40, eli muutamia ööriä halvempi kuin 34x145...

Niin se on, että me pohjoisempana joudumme maksamaan korkeampia hintoja korkeampien kuljetuskustannusten vuoksi, mikä voi tuntua hieman oudolta, kun suurin osa puutavarasta lienee kaadettu juuri näillä seuduilla olevista metsistä. :-)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.