12 746 lukukertaa ·
35 vastausta
13k lukukertaa
35 vastausta
Mikä kitti?
Kuulostaa siltä, että te ette ole sitä mieltä, että minun pitäisi purkaa se, mikä on siellä nyt?
Jos sen pitäisi jäädä, ajattelin tasoittaa sen joka tapauksessa ja sitten laittaa nauhat halkeamien päälle, ensisijaisesti siksi, että tapetille tulisi hieman paremmat edellytykset. Joissakin paikoissa voi nimittäin olla useiden millien korkeusero kahden levyn välillä jostain oudosta syystä.
Ongelma on, että jos jätän ne paikoilleen, minun on uritettava seinissä melko paljon, täytyy vetää sähköä työtason valaistukseen, laatikovalaistuksiin, laatikon avaimiin, jääkaappiin/pakastimeen, uuniin, lieteen, yleispistorasioihin ja tietenkin katkaisijoihin lampuille. Valitettavasti monet asiat eivät ole oikeilla paikoillaan tänään.
Olen saanut aiemmin vinkkejä laittaa remonttikipsiä olemassa olevan seinän päälle, mutta minun on luultavasti ensin tasoitettava, mitä siellä on, koska kuten sanottu, niissä on korkeuseroja joissakin paikoissa. Tämän etuna on, että voi urittaa miten haluaa ilman, että tarvitsee varsinaisesti täyttää sitä, ja sitten vain laittaa kipsi päälle. Haittapuoli on, että huoneesta tulee 12 mm pienempi pituudessa ja leveydessä. Ehkä se ei ole ongelma, mutta tiedän, että etäisyydet ovat jo marginaalilla, mutta 6 mm kummallakin puolella ei kai pitäisi vaikuttaa.
Kun laittaa remonttikipsiä, sen mukana tulee kuten sanottu 6 mm lisää, ja tämä tarkoittaa, että täytyy tehdä jonkinlainen ratkaisu ikkunoiden ja ovien ympärillä. Ei ole aavistustakaan, miten se yleensä ratkaistaan? Asettamalla kaksinkertaisia listoja päällekkäin tuntuu vähän hutiloivalta?
Jos sen pitäisi jäädä, ajattelin tasoittaa sen joka tapauksessa ja sitten laittaa nauhat halkeamien päälle, ensisijaisesti siksi, että tapetille tulisi hieman paremmat edellytykset. Joissakin paikoissa voi nimittäin olla useiden millien korkeusero kahden levyn välillä jostain oudosta syystä.
Ongelma on, että jos jätän ne paikoilleen, minun on uritettava seinissä melko paljon, täytyy vetää sähköä työtason valaistukseen, laatikovalaistuksiin, laatikon avaimiin, jääkaappiin/pakastimeen, uuniin, lieteen, yleispistorasioihin ja tietenkin katkaisijoihin lampuille. Valitettavasti monet asiat eivät ole oikeilla paikoillaan tänään.
Olen saanut aiemmin vinkkejä laittaa remonttikipsiä olemassa olevan seinän päälle, mutta minun on luultavasti ensin tasoitettava, mitä siellä on, koska kuten sanottu, niissä on korkeuseroja joissakin paikoissa. Tämän etuna on, että voi urittaa miten haluaa ilman, että tarvitsee varsinaisesti täyttää sitä, ja sitten vain laittaa kipsi päälle. Haittapuoli on, että huoneesta tulee 12 mm pienempi pituudessa ja leveydessä. Ehkä se ei ole ongelma, mutta tiedän, että etäisyydet ovat jo marginaalilla, mutta 6 mm kummallakin puolella ei kai pitäisi vaikuttaa.
Kun laittaa remonttikipsiä, sen mukana tulee kuten sanottu 6 mm lisää, ja tämä tarkoittaa, että täytyy tehdä jonkinlainen ratkaisu ikkunoiden ja ovien ympärillä. Ei ole aavistustakaan, miten se yleensä ratkaistaan? Asettamalla kaksinkertaisia listoja päällekkäin tuntuu vähän hutiloivalta?
Olen lukenut paljon, että jotkut eivät huomaa eroa tasoitteiden välillä, kun taas jotkut sanovat, että Byggmax vaatii enemmän työtä? Jotkut sanovat, että Byggmaxin tasoitteessa on pieniä kuplia. Ehkä minun pitäisi ostaa vähän ja kokeilla?f91jsw sanoi:Olen kokeillut monia eri tasoitteita enkä huomaa mitään suurta eroa. Käytän Byggmaxin kevyttä käsitasoitetta, 100 kr/10 l.
Miksi et vain laittaisi kerrosta tavallista kipsilevyä? Se peittää epätasaisuudet. Voit saada OK-tuloksen laajalla tasoituksella, mutta sinun on ensin vahvistettava lasikuitukankaalla. Paljon työtä.
Kun on kyse seinien tasoituksesta, ajattelin vain tasoittaa paikkaa, missä on halkeamia. Että halkeamat sitten syntyvät uudelleen, kuten sanoitte, ei voi tehdä paljon, kunhan se ei näy tapeteissa ainakaan.
Osta byggmax ja käytä karkean tasoitteen tekemiseen, esimerkiksi Beckersin kanssa viimeistelytasoitukseen. Eikö sinulla ole paikkaa, jossa voit kokeilla levyjen poistamista? Jos taustalla on raakalauta, riittää kai, että laitat pelkän kipsilevyn.
Ongelma on, että levyt vaikuttavat olevan hauraita, joten ne todennäköisesti hajoavat, kun niitä puretaan. Katselin vähän kipsilevyjä ja on olemassa 1200 mm leveitä kipsilevyjä, joten sellaisia minun varmaankin tarvitsee ostaa ja sitten sahata/katkaista ne 100 mm:iin. Ensimmäinen kerros, jonka asetan, on 6 mm, ja sitten asetan toisen 6 mm kerroksen sen päälle, ja varmistan, etten osu samoihin saumoihin, jotta se olisi hieman tukevampi. Uloimman kipsilevyn leveys voisi olla standardimitat.
Jos tämä tehdään, ei kannata purkaa seiniä ennen kuin viikolla, jolloin sähkömiehet tulevat. Puremme myös klinkkerilattian tämän yhteydessä, mutta epäilen, että seinät asennetaan ennen lattian laittamista. Joten meidän on purettava seinät, sähkömiehet tulevat paikalle ja vetävät sähköjohdot, me asennamme kipsilevyt ja tasoitamme. Sitten lattia asennetaan juuri ennen kuin alamme asentaa keittiökalusteet (kaapit), jotka meidän tapauksessamme eivät saa seistä lattialla (parketti).
Jos tämä tehdään, ei kannata purkaa seiniä ennen kuin viikolla, jolloin sähkömiehet tulevat. Puremme myös klinkkerilattian tämän yhteydessä, mutta epäilen, että seinät asennetaan ennen lattian laittamista. Joten meidän on purettava seinät, sähkömiehet tulevat paikalle ja vetävät sähköjohdot, me asennamme kipsilevyt ja tasoitamme. Sitten lattia asennetaan juuri ennen kuin alamme asentaa keittiökalusteet (kaapit), jotka meidän tapauksessamme eivät saa seistä lattialla (parketti).
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 viestiä
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 viestiä
Miksi et laittaisi tavallista 13 mm kipsiä? Sehän on paljon halvempaa kuin 2x6 mm, pidäthän sinä halvasta
Sitten kaiken pitäisi tulla paljon helpommaksi, tasoitus, sähköasennus jne.
Se, mitä aion tehdä:
Vaihtoehto 1: täyttää ja tasoittaa kipsilaastilla, sitten päälle remonttikipsi, tasoittaa ja maalata.
Vaihtoehto 2: Täyttää kaikkein karkeimmat kohdat husfixillä, sitten karkeatasoite, hioa ja laittaa microlit, sen jälkeen maalata.
Vaihtoehto 3: Purkaa kaikki masoniitti, tasoittaa rankoja (jos ovat epätasaiset), päälle OSB ja uusi kipsi, tasoittaa ja maalata.
Vaihtoehto 4 (ei suositella): Täyttää suuret raot kipsilaastilla, laittaa teippiä kaikkiin saumoihin (kiinnitetty esim. märkäpohjalla tai vedenkestävällä tapettiliisterillä) ja sitten tasoittaa koko seinät parhaan mukaan.
Mitä tulee tasoitteeseen, ei ole suurta eroa niin kauan kun pysyy erossa kaikista halvimmista. Beckers ei ole minun henkilökohtainen suosikkini, sillä mielestäni siinä on aina valtavan paljon ilmakuplia...
Vaihtoehto 1: täyttää ja tasoittaa kipsilaastilla, sitten päälle remonttikipsi, tasoittaa ja maalata.
Vaihtoehto 2: Täyttää kaikkein karkeimmat kohdat husfixillä, sitten karkeatasoite, hioa ja laittaa microlit, sen jälkeen maalata.
Vaihtoehto 3: Purkaa kaikki masoniitti, tasoittaa rankoja (jos ovat epätasaiset), päälle OSB ja uusi kipsi, tasoittaa ja maalata.
Vaihtoehto 4 (ei suositella): Täyttää suuret raot kipsilaastilla, laittaa teippiä kaikkiin saumoihin (kiinnitetty esim. märkäpohjalla tai vedenkestävällä tapettiliisterillä) ja sitten tasoittaa koko seinät parhaan mukaan.
Mitä tulee tasoitteeseen, ei ole suurta eroa niin kauan kun pysyy erossa kaikista halvimmista. Beckers ei ole minun henkilökohtainen suosikkini, sillä mielestäni siinä on aina valtavan paljon ilmakuplia...
No, en minä haittaa vaikka se maksaisikin vähän, kunhan se on hyvin tehty. Kun olen nähnyt muiden tekevän kipsilevyttämistä, he ovat laittaneet kaksinkertaisen kipsilevyn ja siirtäneet saumoja. He eivät ole tasoittaneet ensimmäistä kerrosta kipsilevyjä. Mutta tietysti voin laittaa 13 mm kipsilevyn suoraan, mutta eikö halkeamien riski ole silloin suurempi? Näen asunnon muissa osissa, että on syntynyt halkeamia siellä täällä, jotka menevät jopa tapetin läpi, joten haluan välttää sitä, jos mahdollista.richardtenggren sanoi:
Kiitos, monia vaihtoehtoja, kysymys on, mikä on kohtuullisinta ja parasta tässä tapauksessa. Olla seiniä microlitillä olen kuullut aiemmin, se on varmaan vaihtoehto laittaa kaksinkertainen kipsi siirretyllä saumalla.anders07 sanoi:Se mitä tekisin:
Vaihtoehto 1: täyttää ja tasoittaa kipsillä, sitten päälle remonttikipsi, kitata ja maalata.
Vaihtoehto 2: Täyttää kaikkein karkeimmat kohdat husfixillä, sitten karkeakitti, hioa pois ja päälle microlit ja sitten maalata.
Vaihtoehto 3: Purkaa kaikki masoniitti, tasoittaa koolaukset (jos ne ovat epätasaiset), laittaa OSB ja uusi kipsi, kitata ja maalata.
Vaihtoehto 4 (ei suositeltava): Täyttää suuret raot kipsillä, laittaa nauha kaikkiin saumoihin (liimattu esim. märkäsidoksella tai vedenkestävällä tapettiliisterillä) ja sitten tasoittaa koko seinät niin hyvin kuin mahdollista.
Mitä tulee kittiin, ei ole suurempaa eroa kunhan pysy mielleistä kaukana kaikkein halvimmista. Beckersistä en itse pidä henkilökohtaisesti, sillä mielestäni siinä on aina uskomattoman paljon ilmakuplia...
Ongelma, joka sinulla on edessäsi, on sama kuin meillä talossamme, ja se on, että seinien pintakerrokset ovat puuta. Puu liikkuu, mikä tarkoittaa, että tapetteihin tulee jäämättä halkeamia. Erittäin kestävä ja lasikuituvahvistettu kunnostustapetti voi auttaa hieman, mutta ei ole takuu (olen kokeillut). Sitten on kyse alkuperäisestä DURO:n Easy Coverista, ja se on kallis, on olemassa monia samanlaisia tuotteita, mutta jotka eivät ole lasikuituvahvistettuja ja eivät näin ollen anna samaa kestävyyttä. Lasikuidun vuoksi se ei ole erityisen mukavaa työskennellä sen kanssa - se pistää käsivarsissa... 
Jos olisin sinä, asentaisin sähköä jne. olemassa oleviin puuseiniin ja sitten laittaisin päälle tavallista 13 mm kipsilevyä. Yksi kerros riittää - varmista vain, että on kiinnityspuita - se voi olla vaihtelevaa 70-luvun taloissa (tiedän itse kokemuksesta). Syvennetyt saumat kipsilevyissä täytät pakkelilla, asetat paperinauhan ja tasoitat. Anna kuivua, hio kevyesti ja tasoita 40 cm pakkelin lastalla.
Jos mielestäsi on vaikeaa tasoittaa paperinauha pakkelin joukkoon, voit liittää sen kuituliimalla sen sijaan, kuten alla.
Vältä saamasta syvennettyä kipsilevykulmaa kulmaan ilman syvennystä. Vinoile ne kulmat kipsiraspilla saumoissa ilman syvennettyjä kulmia. Tasoita sen jälkeen sauma, anna kuivua ja hio. Liitä paperinauha kuituliimalla, anna kuivua ja tasoita sitten 40 cm pakkelin lastalla saumojen päälle.
Mitä tulee pakkeliin, olen käyttänyt byggmaxia enkä huomaa suuria eroja sen ja Casco:n välillä. Ongelma byggmaxissa on, että he voivat vaihtaa toimittajaa, jolloin et tiedä, millaista pakkeli on. Mutta kun ostin viimeksi, huhtikuussa, se oli kuten tavallisesti. Jos pakkelissa on pieniä kuplia, niin ei haittaa, jos aiot tapetoida jälkeenpäin - se ei näy kuitenkaan.
Niillä alueilla, joissa meillä on maalatut seinät, olemme käyttäneet microlit- tai kunnostustapettia kipsilevyn päällä. Tämä tarkoittaa, ettei tarvitse olla niin tarkka pakkeloinnissa ja saat pinnan, joka on samanlainen - muuten voi helposti nähdä eroa alueilla, joissa on vain kipsilevyä verrattuna paklattuihin alueisiin.
Jos olisin sinä, asentaisin sähköä jne. olemassa oleviin puuseiniin ja sitten laittaisin päälle tavallista 13 mm kipsilevyä. Yksi kerros riittää - varmista vain, että on kiinnityspuita - se voi olla vaihtelevaa 70-luvun taloissa (tiedän itse kokemuksesta). Syvennetyt saumat kipsilevyissä täytät pakkelilla, asetat paperinauhan ja tasoitat. Anna kuivua, hio kevyesti ja tasoita 40 cm pakkelin lastalla.
Jos mielestäsi on vaikeaa tasoittaa paperinauha pakkelin joukkoon, voit liittää sen kuituliimalla sen sijaan, kuten alla.
Vältä saamasta syvennettyä kipsilevykulmaa kulmaan ilman syvennystä. Vinoile ne kulmat kipsiraspilla saumoissa ilman syvennettyjä kulmia. Tasoita sen jälkeen sauma, anna kuivua ja hio. Liitä paperinauha kuituliimalla, anna kuivua ja tasoita sitten 40 cm pakkelin lastalla saumojen päälle.
Mitä tulee pakkeliin, olen käyttänyt byggmaxia enkä huomaa suuria eroja sen ja Casco:n välillä. Ongelma byggmaxissa on, että he voivat vaihtaa toimittajaa, jolloin et tiedä, millaista pakkeli on. Mutta kun ostin viimeksi, huhtikuussa, se oli kuten tavallisesti. Jos pakkelissa on pieniä kuplia, niin ei haittaa, jos aiot tapetoida jälkeenpäin - se ei näy kuitenkaan.
Niillä alueilla, joissa meillä on maalatut seinät, olemme käyttäneet microlit- tai kunnostustapettia kipsilevyn päällä. Tämä tarkoittaa, ettei tarvitse olla niin tarkka pakkeloinnissa ja saat pinnan, joka on samanlainen - muuten voi helposti nähdä eroa alueilla, joissa on vain kipsilevyä verrattuna paklattuihin alueisiin.
Viimeksi muokattu:
Moderator
· Stockholm
· 57 875 viestiä
Ainoa järkevä tapa on jäljittää suoraan noiden seinien läpi ja sitten laittaa kipsiä, kunnostusta tai tavallista kipsiä. Yksi kerros kipsiä riittää.
Se ei halkeile, jos asennat yhden kerroksen 13-kipsiä ja tasoitat saumat kunnolla paperinauhoilla. Halkeamat syntyvät, jos ei käytetä nauhoja saumojen kohdalla, tai uudisrakennuksissa, jotka liikkuvat paljon, ja silloin ensisijaisesti kulmissa ja seinä/katto-liitoksissa.snowjim sanoi:Nojaa, minulla ei ole mitään sitä vastaan, että se maksaa hieman, kunhan se tehdään hyvin. Kun olen nähnyt muiden kipsilevyttävän, he ovat asentaneet kaksinkertaisen kipsin ja sitten siirretään saumat. He eivät ole tasoittaneet ensimmäistä kerrosta kipsilevyillä. Mutta toki voin asentaa 13 kipsin suoraan, mutta eikö silloin riski halkeilulle ole suurempi? Voin nähdä muun talon osista, että on ilmennyt halkeamia siellä täällä, jotka menevät läpi myös tapetin, joten haluan välttää sen, jos mahdollista.
Kiitos!! Näytätte olevan melko yksimielisiä siitä, ettei pureta pois levyjä, jotka ovat siellä, vaan tehdään urat niihin ja sitten rakennetaan päälle 6 mm tai 13 mm kipsilevyllä. Mutta jos rakennan seinän 6 mm paksummaksi, miten tehdään ovien ja ikkunoiden kohdalla? Ymmärrän tietenkin, että listat täytyy poistaa, mutta kun ollaan asennettu 6 mm kipsilevy, niin kuten sanottu, siinä on 6 mm lisäys oven ja ikkunan kohdalla, miten tämä peitetään? Ymmärrän toki, että leveät listat laitetaan suoraan kipsilevyn päälle, mutta tarkoitan niitä 6 mm, jotka laajentavat karmeja. Onko tämä oikeasti se miten tehdään? Eikö se näytä oudolta?
On mahdollista tasoittaa saumat ilman laskua samalla tavalla kuin laskussa, mutta on tärkeää saada sopivan paksuinen kerros tasoitetta nauhan asettamiseen. Tämä on hieman vaikeampaa kuin laskussa, koska se vaatii hieman tuntemusta, kun levitetään tasoitetta. Jos on paljon tasoitettavaa, kannattaa opetella, koska se säästää yhden työvaiheen.mexitegel sanoi:
Ostin Byggmaxin tasoitetta viikko sitten ja tasoitin sillä viimeksi eilen, enkä huomannut siinä mitään ongelmaa.mexitegel sanoi:Mitä tulee tasoitteeseen, olen käyttänyt Byggmaxin tasoitetta enkä huomaa suuria eroja siihen verrattuna Cascoon. Ongelma Byggmaxilla on, että he voivat vaihtaa toimittajaa, jolloin ei tiedä, millaista tasoite on. Kun ostin viimeksi huhtikuussa, se oli kuten ennenkin. Jos tasoitteessa olisi hieman kuplia, ei se ole maailmanloppu, jos aiot tapetoida - se ei näy kuitenkaan.
Moderator
· Stockholm
· 57 875 viestiä
Karmeja jatketaan. Jos se on 6 mm, minulla ei ole kokemusta. Tasoero voi jopa tasoittua listan avulla. 13 mm kipsille on valmiita peitelistat asennettavaksi. Tai jos on sopiva saha, voi tehdä omia.snowjim sanoi:Kiitos!! Vaikuttaa siltä, että teidän mielestä ei kannata poistaa siellä olevia laattoja, vaan uurtaa ne ja sitten lisätä 6 mm tai 13 mm kipsiä. Mutta jos lisään seinään 6 mm, miten tehdään ovien ja ikkunoiden kohdalla? Ymmärrän, että listat täytyy poistaa, mutta kun uusi 6 mm kipsi on asennettu, tulee ovien ja ikkunoiden kohdalla ylimääräistä 6 mm, miten tämä peitetään? Ymmärrän tietenkin, että leveät listat asetetaan suoraan kipsille, mutta tarkoitan karmien ulkopuolelle tulevia 6 mm. Onko tämä todella niin kuin se tehdään? Eikö se näytä oudolta?