Valmistaudun asentamaan sisäkaton kipsilevyjä autotalliin ja tarvitsisin hieman neuvoja ja ajatuksia siitä, mihin suuntaan kipsilevyt olisi parasta ja helpointa asentaa. Tilanne on seuraava:
22 asteen kattokaltevuus
Auki ylös harjaan asti
1200 mm cc kattotuolit
Hanband/underarm koostuu 70x45 palkista, johon on naulattu kaksi 95x28 kumpaankin puoleen (yhteinen yläreuna).
Kipsilevyt on jo ostettu ja ne ovat 2500x900x13 viisteillä pitkillä sivuilla (tasoitusnauhaa varten).
Osio näyttää seuraavalta (cc gles on 300 ensimmäisillä 7 ala panelilla, sitten hieman tiheämmin yläkuudelle panelille):
(Aluksi ja aina tähän asti suunnittelin vaakasuoria levyjä, mistä johtuu outo välimatka yläosien glespanelle, jossa olin suunnitellut jakautuvan levyn yläosaan)
Nyt dilemmani, koska olen valinnut avoimen rakenteen ylös harjaan, minun on tehtävä lovet kipsilevyihin päästäkseni underarmien ympäri, mikä vaatii paljon näpertelyä. Näen kaksi vaihtoehtoa:
Vaakasuorat levyt, jotka kulkevat glespanelen mukaan (kuva katsottuna sivulta, vihreä on kipsilevyjä, tummanvihreä kipsilevyjen liitoksia ja sininen on kattotuolin underarm-sektio):
Hieman onnea ja taitoa, niin liitos ensimmäisen ja toisen levyn välillä osuu täsmälleen siihen, missä underarm kulkee huoneeseen. Tämä tekee underarmin ympärileikkaamisesta melko yksinkertaista. Haittapuolena on, että yleensä suositellaan asentamaan levyt kohtisuoraan glespanelia vasten ja että tulee paljon lyhyitä päitä, jotka on viistettävä ja tasoitettava.
Toinen vaihtoehto on pystysuorat levyt:
Koska olen ostanut 900 leveitä levyjä, ne eivät mene tasan kattotuolien välin kanssa, ja täten tulee melko suuria lovia, jotka täytyy tehdä ja myös tasoittaa. Etuna on tietysti, että levyt kulkevat kohtisuoraan glesiä vasten ja ettei tule lainkaan lyhyitä päitä tasoitettavaksi, koska levyt ovat 2500 mm pitkiä ja matka hammarbandista harjaan on 2530 mm eli ne ovat 30 mm liian lyhyitä, mutta se pitäisi voida hävittää jollakin listalla, joko hammarbandin alapuolella tai harjan yläpuolella.
Mikä siis on helpompaa, valita vaihtoehto yksi, säätää lukuisten lyhyiden päiden kanssa (viistää, asettaa lyhyet palkit, paperinauha ja tasoittaa) vai vaihtoehto kaksi, jossa minun on työskenneltävä täyttääkseni uran tyhjät aukot? Minkä sinä valitsisit?
Jos haluat pitää sen yksinkertaisena ja tyylikkäänä ilman että täytyy asentaa kattolistaa, vedä harvalaudoituksen poikki, osta rulla metallinauhaa, sellaista jota käytät kipsilevyn liitosten kanssa, se on kuin rei'itetty nauha keskellä, joten voit taittaa sen 90 astetta, jos haluat.
Tämän asennat myös seinän kipsilevyn yläreunaan, joka kohtaa kattokipsilevyn, jotta ne ruuvataan samaan, näin voit kipsata tiiviisti, laita sitten vähän maalitäytemassaa kulmaan, maalaa sitten katto ja seinä ilman rakoja ja ilman kattolistaa. Metallinauhaa voit käyttää myös liitoksissa, katto ei halkeile samalla tavalla kuin jos käytät vain puuta, joka kutistuu hieman ajan myötä muuten poikittaisliitoksissa.
Ska man har det enkelt o snyggt utan att behöva montera en taklist så kör tvärsöver glesreglarna , köp ut en rulle plåtband , en du använder för att skarva gip med, den är som ett hålband med hål i mitten, så du kan vika den 90 grader om du vill.
Denna monterar du även på överkant vägg gips som möter upp takgipsen så dom skruvas i samma, då kan du gipsa tätt, sedan dra lite målarfog i vinkeln , sedan måla taket och väggen utan glipor o utan taklist. plåtbandet kan du även använda vid skarvar, taket spricker inte på samma sätt som om du bara använder trä som krymper lite med tiden annars i tvärskarvarna.
Tack för svaret, det här med plåtband kände jag inte till, blir helt klart det uppe i nock. Har stenväggar, så övergång vägg till tak kommer bli en mjukfog, t.ex. målarfog borde duga till det.
Vad sägs om denna lösning (om jag tolkar det du skriver rätt), skivorna vinkelrätt mot glesen och uppe i nock:
Hålband mellan de två glesarna, sen får jag fylla ut med 3-4 cm gipsbitar som fyller ut den biten som saknas (skivorna är 2500mm, behöver 2530mm. Sedan pappremsa och spackel på det.
Kiitos vastauksesta, tämä peltinauha ei ollut minulle tuttu, mutta se on hyvä vaihtoehto yläräystääseen. Minulla on kiviseinät, joten seinän ja katon välinen rajapinta tehdään pehmeätiivisteellä, esimerkiksi maalitiiviste voisi riittää siihen.
Miten olisi tämä ratkaisu (jos ymmärrän oikein mitä kirjoitat), levyt kohtisuoraan rankaa vasten ja yläräystääseen:
[kuva]
Rei'itetty nauha kahden rangan väliin, sitten minun pitää täyttää 3-4 cm kipsinpalasilla puuttuva osa (levyt ovat 2500 mm, tarvitsen 2530 mm). Sitten paperinauha ja tasoite siihen päälle.
Hyvä valinta, silloin kipsilevyt pysyvät yhdessä peltinauhan avulla ja niistä tulee yksi yksikkö, vähemmän halkeamia, rei'itettyä nauhaa tai pelttikulmioita käytetään myös talon kulmissa, joissa usein tulee ryppyjä tai halkeamia, tällä tavalla vältetään niiden syntyminen. 25 metrin rulla maksaa yleensä noin 500 euroa, mutta se on pakollinen, jos rakennat ilman kattolistoja puutalossa.
Hyvä, sitten kipsilevyt pysyvät yhdessä metallinauhan avulla ja muodostavat kokonaisuuden, jolloin minimoit halkeamat. Hålband tai metallikulmat käytetään myös talon kulmissa, joissa monet saavat ryppyjä tai halkeamia, tällä tavalla estetään niiden syntyminen. Yksi 25 metrin rulla maksaa yleensä noin 500 kr, mutta välttämätön kun rakennat ilman kattolistoja puutalossa.
Kuinka ammattilaiset yleensä kiinnittävät tämän metallin yläpäässä harjalla? Leikkaavatko koko pituuden, taivuttavat sen ja kiinnittävät sitten väliaikaisesti ruuveilla, joissa on uppokanta (jotta kipsilevy pysyy tasaisesti metallia/ristikkorakenteita vastaan)?
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.