Moi. Ajattelin valaa lämmitysputkia eteiseen ensi viikonloppuna. Olen etsinyt ja etsinyt tietoa siitä, kuinka paljon tarvitsen, mutta en löydä sitä mistään. Kävin puhumassa yhden rautakaupassa työskentelevän kaverin kanssa, jossa luultavasti ostan solumuovin, raudoitusverkon, hienobetonia ja tasoitemassan. Hän ei myöskään ollut varma, mutta arveli että siihen menisi 13 säkkiä minun 4 m² 50 mm paksuuteen. Olen tietysti tarkistanut Finjan sivuilta, mutta siellä sanotaan vain, kuinka paljon kuluu, kun valutaan putkissa. Sama tieto oli kaupassa. Linkki.

Se, mitä haluan tietää, on: Kuinka monta litraa hienobetonia menee per m²/mm.

Olisi mukavaa nähdä linkki, josta se löytyy. Ja kirjoita mielellään, miten löysit vastauksen.

Kiitos etukäteen, terveisin Micke.

Siitä tulee kai 23 litraa per säkki. Vain laskea.

Yleensä käytän 13 litraa per säkki ja se on ollut tarkkaa
4 x 0,05 =0,2 200 litraa
200 /13 = 15 säkkiä

Yksi 25 kg säkki tuottaa noin 13 litraa valmista betonia. Lattiaasi tarvitaan siis 400*0,5/13=15,4 säkkiä. Joten 16 säkkiä.

Yksi mm per m² vastaa 0,01*100=1 litraa. Se vastaa 25/13=1,92 kg kuivabetonia. Lattiaasi tarvitaan siis 4*50=200 litraa, eli 200*1,92=384 kg. Säkkeinä laskettuna se on 384/25=15,4 säkkiä. 16 säkkiä jälleen ;)

4m² x 0,05meter syvyys = 0,2 m3 litra = 200 litraa.
200 litraa / 13 litran säkki = 15,4 säkkiä = 16 kpl säkkejä. Selvennykseksi.

Onneksi teillä on hallussa se "pieni", mitä minä en osaa. ☺

Kiitos paljon. Nyt tiedän, että minun pitää ostaa 16 kpl hienobetonia ja 3 kpl tasoitemassaa, jonka pitäisi riittää noin 1 cm tasoitteelle.

Virheeni vuoksi siitä tuli kakkonen, vaikka sen piti olla ykkönen. Vinkki: osta mielellään yksi tai kaksi säkkiä liikaa, ei ole kiva tilanne, jos tarvitset vielä puoli säkkiä lisää. Ja voihan avaamattomat säkit palauttaa.

Onko mielestänne kannattavaa ajaa edestakaisin rakentajille = 90 km? Kun se maksaa noin 400 kr vähemmän siellä kuin paikallisessa rautakaupassa. Vaikka minulla on työni kautta alennus, on se silti kallista. Rakentajilla on myös solumuovia, raudoitusmattoa, hienobetonia ja tasoitemassaa.

Hyvä vai perse, kuten yleensä kutsutaan. Tekoisitko niin?

Anus. Yleensä ostan kaiken samasta rakennusliikkeestä, minulla on tili siellä ja saan jatkuvaa alennusta, nyt se on 10%. Totta, ehkä menettää muutaman euron joissakin asioissa, mutta luulen, että lopulta voittaa siinä kuitenkin.

aika on rahaa.

Pieni huomautus:
Huomaa, että betoni tarvitsee paljon aikaa kuivua/kutistua ennen kuin voi jatkaa työtä. Itsetasoittuva massa kuivuu nopeammin. Rapid-itsetasoittuva massa vielä nopeammin.

Onko viikko liian vähän aikaa betonin kuivua ennen tasoitteen levittämistä? Vai pitääkö odottaa 2 viikkoa?

Entä tasoituksen ja klinkkerin välillä, riittääkö viikko?

Olen kuullut, että betonin valamisen jälkeen pitäisi odottaa puoli vuotta. Vähän liioittelua varmaan, mutta viikon jälkeen et varmasti saa ketään vakavasti otettavaa sanomaan, että se on ok.

B
jos käytät valmisbetonia karkeana tai hienona, voi unohtaa odotusajan. sellaisesta valetusta ei tule niin korkealaatuista

Slipsats voi olla sopiva hieno/karkea betonin sijaan. Sitten voit jatkaa muutaman päivän sisällä itsestään tasoittuvalla ja itse asiassa voit valaa kokonaan slipsatsilla ja ohittaa itsestään tasoittuva suoraan.

Olemme käyttäneet Maxit Fibre Flow 4310 (taitaa nykyään olla Weber jotakin) kun olemme tehneet tasoituksia. Halpa ja täysin ok yksityishenkilöille. Maksimi paksuus on kai 50 mm. Kuivuu kuitenkin hitaasti 1 viikko/cm jos aiotaan laittaa matto/vedeneristys, mutta voidaan käyttää suhteellisen pian laattojen asennuksessa ilman vedeneristystä (kuten eteisessä).

Slipsats on hyvä vaihtoehto - sillä voi rakentaa enemmän ja taitaa olla muutamia kymppejä halvempi verrattuna 4310, muistaakseni.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.