hei,

meillä on kantava seinä 1 1/2 -kerroksisessa talossamme (rakennettu 1969), jonka haluamme poistaa. Haluamme poistaa koko seinän ja laittaa niin "matalan ja kevyen teräspalkin kuin mahdollista". Kattotuolijänne on 10,30 metriä ja poistettava seinä on noin 3,10 metriä pitkä. Tämä on siis seinä olohuoneen ja ruokasalin välillä kuvassa Pohjapiirustus 1 1/2 -kerroksisesta talosta, jossa näkyy muun muassa olohuone, ruokailuhuone sekä väliseinä, joka aiotaan poistaa rakennusprojektissa. .

Ajattelemme laittaa liimapuupalkit sekä ulkoseinään että keittiötä vasten olevaan seinään. Riittääkö 90x90 (95x95?) liimapuupilariksi?

Sitten pääkysymys, IPE/HEA/HEB? Mikä mitta vaaditaan? Tämän seinän yläpuolella on makuuhuone, mutta ei seinää suoraan yläpuolella. Haluaisin tietysti säästää niin paljon painoa kuin mahdollista, mutta myös saada niin "matala" palkki kuin mahdollista, joten ehkä kannattaa valita HEB verrattuna IPE:hen?

Kyllä, antakaa minulle mielipiteitänne tästä.

kiitos!

Henrik

Miten kattotuolit ovat?

miksi luulet, että se seinä on kantava?

kattopalkit ovat poikittain tätä seinää vasten, siksi uskon, että se on kantava..katso:

ah, piirustusten lataaminen ei onnistunut... mutta kattotuolit ovat poikittain...

katso tästä..
Talon pohjapiirros ja julkisivukuvat, jotka esittävät huoneiden järjestelyä ja rakennuksen ulkonäköä.

Minulla on 1 1/2 kerroksinen huvila ja olen poistanut noin 3,6 m sydänseinää. Käytän pylväitä 115x115 ja palkkia 315*115.

Kiinnostavaa ei ole pelkästään sinun 3,1 m vaan myös 10,3 m.

Muutos vaatii kunnan osallisuutta ja suosittelen ottamaan yhteyttä rakenneinsinööriin laskelmia ym. varten...

hmm, joo näen, että 10,3 on mielenkiintoinen tässäkin tapauksessa. onhan monia naapureita joilla on sama rakenne ja jotka ovat tehneet muutoksen - olen käynyt heidän luonaan mutta valitettavasti heillä ei ole tietoa, mitä palkin mittoja he ovat käyttäneet. haluan lisäksi käyttää teräspalkkia ja liimapuurakenteita, jotta en vie liikaa kattokorkeutta...
mutta entä kunnan osallisuus? pitääkö heidän hyväksyä rakennuslupa? olen tarkistanut rakennusvirastosta eikä siellä ole asiakirjoja naapurienkaan taloista...

kiitos tiedosta ja toivon, että sinä tai joku muu voi antaa minulle lisää tietoa...

Ennen kaikkea kannattaa ehkä miettiä, miltä se näyttää alapuolella? Lastin siirtäminen 3 m seinästä kahdelle pylväälle ei ole kovin merkittävää, mutta se edellyttää, että lattian palkisto, johon aiot sijoittaa pylväät, on luodinkestävä.

Jos teet muutoksia kantaviin rakenteisiin, sinun tulee tehdä rakennusilmoitus. Helpoin ratkaisu siihen on päättää, että rakennusosa ei ole kantava...

• Tykkään
sir_daniel
  • Laddar…
haha, joo se onkin helpoin.
siirto tapahtuu asettamalla pilarit pohjalevylle keventävillä metallilevyillä, jotka levittävät painoa suuremmalle alueelle levyä vasten.
joten kyllä uskon, että meillä on toimiva ratkaisu, mutta pohdin pitäisikö valita I vai H palkki, vai pitäisikö sittenkin käyttää liimapuuta...?!?!

Jos haluaa minimoida rakennuskorkeuden, muistaakseni HEB yleensä ehdotetaan. Mutta liimapuupalkki tuon jännevälin kohdalla ei ole kovin erikoinen sekään ja onhan se hieman helpompi työskennellä (levyjä jne.).

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.