17 925 lukukertaa ·
33 vastausta
18k lukukertaa
33 vastausta
mathiss - onko joku yrittänyt ja on kokemuksia
Kun rakensimme uutta taloa, kaksikerroksista taloa (järvimaiseman vuoksi), suunnittelimme yksinkertaisen pienen ruokahissin keittiöstä yläkertaan. Tämä siksi, että ikäännymme ja meillä on parvekkeet, joilla haluamme syödä, kun aurinko paistaa. Sekä kirvesmies että sähkömies sanoivat osaavansa asentaa yksinkertaisen hissin :smile:. Siksi poistimme keittiökaapin, ja kirvesmies rakensi hissikuilun mdf:stä keittiöön. Nyt he ovat vetäytyneet tehtävästä ja meillä on keskeneräinen hissi
. Olen katsonut muita ketjuja täällä foorumilla, mutta en ole löytänyt mitään hyödyllistä (jos ilmaisua sallitaan) Nyt kysynkin, onko foorumin asiantuntijuudella kokemusta yksinkertaisista ruokahisseistä, rakentanut yhden itse tai tietääkö, mistä asiantuntemusta löytyy. Markkinoita katsoessa jopa yksinkertainen hissi on kallis ja melko iso. Olimme ajatelleet laatikkoa hissikuilussa, jonka mitat olisivat noin l50 x s30 x k40. Korkeus keittiöstä (hissiovi yläkertaan, hissiovi 2) on noin 3,6 m. Pystyn hoitamaan puusepäntyöt kohtuullisesti, mutta koneet, tekniikka ja vastaavat ovat minulle täysin vieraita. Jos en ole oikeassa ketjussa, joku voi siirtää aiheen.
Joo, se on ehkä yksi palanen, mutta kuten ymmärrän, tarvitaan myös erilaisia muita osia, jotta hissi voi kulkea turvallisesti. Esimerkiksi stoppaustoiminto eli, että hissi havaitsee, kun se on tullut alas tai ylös, sekä ohjaus, jotta itse hissi kulkee helposti rummussa. Kuten sanottu, olen huono tekniikassa, mutta kiitos vinkistä.
Kuulostaa todella hauskalta projektilta
jos asuisitte lähempänä, olisin voinut ottaa sen hoitaakseni omakustannushintaan.
Voitko ottaa muutamia kuvia kuilusta?
Voitko ottaa muutamia kuvia kuilusta?
Että ei ole vain noston, joka tulee toimia, vaan myös "ohjauksen", olen ymmärtänyt. En ole teknisesti lahjakas, mutta olen miettinyt kuvien perusteella, kuten Britanniassa (dumb waiters) käyttää jonkinlaisia kiskoja, jotka kiinnitetään hissikuiluun täydentämällä ohjauspyörillä itse hissikoriin, ja jotka kulkevat kiskossa. Sen pitäisi toimia. Valmiit tuotteet, joita olen nähnyt, ovat liian suuria projektiini. Kiitos vinkeistä, mutta vastaanotetaan lisää mielellään. Joka tapauksessa Mariven ehdotus antoi ajatussuunnan, jota olen seurannut. Kun googlasin vinssit, huomasin, että on myös kattovinssit, jotka kestävät jopa 50 kg. Täydennettynä ohjauskiskoilla, se voisi toimia. Sen voi myös kauko-ohjata. Kiitän tarjouksesta ja olen samaa mieltä siitä, että Skånen ja Södertäljen alueen välimatka on liian suuri - harmi. Yritän ottaa muutamia kuvia kuilusta ja lisätä, mutta kuten sanottu, en ole hyvä tekniikassa.
http://www.elvinsch.se/kataloger/katalog/details/333/34/vinschar-220v/380v/-annan/tak-vinsch.html
http://www.elvinsch.se/kataloger/katalog/details/333/34/vinschar-220v/380v/-annan/tak-vinsch.html
Hauska projekti! Voit ohjata hissiä helposti ja pienin kustannuksin pyöreillä putkilla, 4 kappaletta, yksi jokaiseen kulmaan.
"matlådan" kiinnitetään risti X pohjaan ja yläosaan juoksupyörällä jokaista putkea vasten, juoksupyörät tulee olla urautetut kuin hihnapyörä ja ne tulee asettaa 45 asteen kulmassa ulospäin laatikosta. Sivusuuntaiset rasitukset ovat pieniä, joten ei tarvita karkeita varusteita. Putkiin sopii esim. tavalliset mustat 1 tuuman putket jostain LVI-yrityksestä…
Sähkövinssi vaatii sähköä, rajakytkimiä, käännettävän moottorin jne… Ehkä tämä voisi toimia käsivoimalla sen sijaan.
Tämä yksinkertaistaisi huomattavasti. Toivottavasti onnistuin antamaan muutamia ideoita
enkä lisää sekaannusta enempää….
//Jante
"matlådan" kiinnitetään risti X pohjaan ja yläosaan juoksupyörällä jokaista putkea vasten, juoksupyörät tulee olla urautetut kuin hihnapyörä ja ne tulee asettaa 45 asteen kulmassa ulospäin laatikosta. Sivusuuntaiset rasitukset ovat pieniä, joten ei tarvita karkeita varusteita. Putkiin sopii esim. tavalliset mustat 1 tuuman putket jostain LVI-yrityksestä…
Sähkövinssi vaatii sähköä, rajakytkimiä, käännettävän moottorin jne… Ehkä tämä voisi toimia käsivoimalla sen sijaan.
Tämä yksinkertaistaisi huomattavasti. Toivottavasti onnistuin antamaan muutamia ideoita
//Jante
Kiitos näkemyksistäsi Jante. En ole sen enempää hämmentynyt kuin tavallisesti. Mutta ohjaimella voi hoitaa kattovinssiä, via, ja nostaa sekä laskea hissiä. Tarvitaanko silloin käännettävää moottoria? Mutta varmasti täytyy asentaa rajakytkin, muuten vinssi saattaa työntyä ylös katosta tai alas lattiaan, jos pidät ohjaimesta tiukasti kiinni. Olen miettinyt käsivoimaa, mutta koska olemme investoineet erikoisrullaan ja meillä on vielä joitakin rahaa jäljellä, tuntuu oikeammalta käyttää sähkökäyttöä. Kiva, että voit vahvistaa, ettei ohjaus ole mikään suurempi huolenaihe. Todennäköisesti täytyy olla tarkka etäisyyden, vaaka-asennon ja kulman suhteen, jotta se ei jumitu, kun laatikkoa nostetaan ja lasketaan.
Koska kytkimenä voit käyttää tällaisia: http://www.kjell.com/sortiment/el/e...mikrobrytare/mikrobrytare-250v-5a-hjul-p36030
Kiskoina voit käyttää tätä ratkaisua: http://www.elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=7411&view=previous
Kaksi putkea pohjasta ylös. Sitten 2 pakoputkiklemmarit laakereilla per putki. Moottori voi olla käytännössä mikä tahansa moottori, ehkä ruuvinväännin? Moottori pyörittää rumpua ja vaijeri kiinnitetään kuilun pohjaan ja itse hissiin.
Koska asun oikeassa kaupungissa, voin tarjota apuani katsomaan, jos haluat.
Kiskoina voit käyttää tätä ratkaisua: http://www.elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=7411&view=previous
Kaksi putkea pohjasta ylös. Sitten 2 pakoputkiklemmarit laakereilla per putki. Moottori voi olla käytännössä mikä tahansa moottori, ehkä ruuvinväännin? Moottori pyörittää rumpua ja vaijeri kiinnitetään kuilun pohjaan ja itse hissiin.
Koska asun oikeassa kaupungissa, voin tarjota apuani katsomaan, jos haluat.
Kiitos vinkeistä. Mutta onko se todella niin helppoa ja mikä on arviosi ylävinssistä yllä olevan linkin mukaan. Olen tietysti myös vetänyt sähköt tätä tarkoitusta varten, joten siitä ei luultavasti tule ongelmaa. Oletko rakentanut jotain vastaavaa ja onko se niin yksinkertaista kuin väität toimivan ruokahissin rakentamisessa. Sillä tarkoitan mekaniikkaa ja sähköä. Itse laatikko on varmaan se yksinkertainen osa. Miten minun pitäisi tulkita viimeinen - Olisiko sinulla mahdollisuus ryhtyä mission impossibleen?
juoksupyörien korjaaminen sujuu varmaan helposti muutamilla pienillä kalustepyörillä, jotka pyörivät mdf-seinien vasten. sitten toimii varmaan joku sellainen yksinkertainen vinssi esimerkiksi Biltemasta tai vastaavasta nosto-ominaisuuteen, "ongelma" on luultavasti järkevä ohjaus, tärkeintä on turvallisuus, jotta kukaan ei loukkaannu, esim. murskaantuneet kädet, koska hissiä voi käyttää ovi auki! joten joko puristussuojat tai kytkimet oveen on asennettava. sitten on melko helppoa asentaa rajakytkin ylä- ja alatasoon + asentaa nappulat ylös ja alas, jotta ei tarvitse seisoa ja pitää nappia, kun hissi menee ylös tai alas.
Luultavasti se ei ole helppoa, mutta ehkä voisi antaa sinne vähän apua matkan varrella. Olenhan insinööri, jos se nyt on positiivista.
Se jonka linkkasit oli todella kallis, mutta jos hinta ei ole ongelma, se on varmasti erinomainen.
Vastapainolla pärjää kuitenkin paljon pienemmällä moottorilla.
Puristussuojan voi ratkaista virtamittauksella, mikä voidaan käyttää myös päätyasentoihin.
Se jonka linkkasit oli todella kallis, mutta jos hinta ei ole ongelma, se on varmasti erinomainen.
Vastapainolla pärjää kuitenkin paljon pienemmällä moottorilla.
Puristussuojan voi ratkaista virtamittauksella, mikä voidaan käyttää myös päätyasentoihin.
Helpoin tapa saada kohtuullinen turvallisuus on, että se liikkuu hitaasti ja lisäksi on pidettävä painike pohjassa, jotta se liikkuu. Jos joku puristaa itseään tai joku huutaa, todennäköisesti vapauttaa painikkeen melko nopeasti. Jos alkaa käyttää turvapiirejä ja rajakytkimiä, voi tehdä siitä kuinka monimutkaista tahansa.
Luulen, että helpoin on käyttää valmista vinschiä. Olen nähnyt kirjahissin, jossa oli polkupyöräketjut sen nostamiseen. Sillä oli myös vastapaino. Pääosin se toimi kuten tavallinen hissi lukuun ottamatta joitakin turvayksityiskohtia, jotka olivat tarpeettomia juuri siellä. Silloin kyseessä on kuitenkin huomattavasti suurempi projekti.
Erik
Luulen, että helpoin on käyttää valmista vinschiä. Olen nähnyt kirjahissin, jossa oli polkupyöräketjut sen nostamiseen. Sillä oli myös vastapaino. Pääosin se toimi kuten tavallinen hissi lukuun ottamatta joitakin turvayksityiskohtia, jotka olivat tarpeettomia juuri siellä. Silloin kyseessä on kuitenkin huomattavasti suurempi projekti.
Erik