Aion laskea kattoa pannuhuoneessa, joka sijaitsee ulkorakennuksessa.
Pannuhuone on 4mx4,5m.

Mitä mittoja minun pitäisi käyttää koolinkia varten?
Ajattelin 45x120...?

Mitä kattopaneeleita minun pitäisi käyttää?
Ajattelin kattokipsiä 12,5x600x1200 mm...?

Ainoa asia, joka tulee tämän katon päälle, on eristys (lasivilla).

Mitä mieltä olette? Pitäisikö minulla olla vahvempi koolinki ja paksummat kattopaneelit?

Lisäksi on mainittava, että käytän vain sähkölämmitystä, joten kipsi ei ole pakollinen palosuojaksi.

Kun regeliksi tulee cc 30, niin iloisena amatöörinä mielestäni pitäisi riittää seisovat 45X120

mats_o sanoi:
Koska aiot käyttää 30 cm väliä koolauksen välillä, mielestäni iloisena amatöörinä sen pitäisi riittää pystysuoralla 45X120
Olin ajatellut 60 cm väliä koolauksen välillä. Pitäisikö minun silloin käyttää paksumpaa kattopaneelia? vaihtoehtoisesti lastulevyä?

Ja mutta hyvänen aika. cc60 riittää vallan mainiosti. Välttyy myös eristyksen leikkaamiselta :) Paksumpi kehäpuu? Mitä on päällä? Ellei samalla rakenna yläkertaa ulkorakennukseen, 2x4" on aika paljon ylimitotettu. Paksumpia kattopaneeleja en näe myöskään tarpeellisena. Kattilahuone.. melkein niin, että masoniitti ja vähän valkoista maalia voisi riittää (mutta nyt en ollut aivan vakavissani). 13 mm kipsilevy on varmasti hyvä, jos aiot laittaa sinne lampun tai vastaavaa, muuten ohut kipsilevy toimii myös, mutta se ei olekaan, kuten voisi luulla, halvempi.

Jos katsot Gyprocin ja Norgipsin kotisivuja, siellä on melko yksityiskohtaisia ohjeita kipsilevykattojen kantokyvyn mitoittamiseksi. Molemmat yritykset päätyvät hieman erilaisiin mitoituksiin, joten se ei luultavasti ole kriittistä.

Mutta johtopäätös on, että pitäisi olla rimoitus (glespanel) cc40 tai vastaavaa varsinaisten tukirakenteiden alla. Sitten siellä on mitoitustaulukot rimoituksen osalta, ottaen huomioon erilaisten cc-etäisyyksien tukirakenteet.

He suosittelevat myös, että jos on yksi kerros kipsiä, kipsi tulisi asentaa poikittain tukirakenteisiin/rimoihin nähden, silloin cc60 tuntuu hieman harvalta, koska se tarkoittaa, että ruuvit levyn reunoilla ovat myös cc60.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.