Mietin, kuinka voisin yksinkertaisimmin ja parhaiten verhoilla leca-harkkoista tehdyn kellarinseinän.

Olen miettinyt kahta vaihtoehtoa;

1. Teräsprofiili lecaharkkoja vasten, ja asentaa OSB-levyt sekä kipsiä ja tapetoida.
En ole ajatellut eristää sisäpuolelta, vaan jättää pienen ilmarakon.
Myös pieni ilmarako/väli lattia- ja kattolistan kohdalla. Onko se tarpeen?
Onko riskiä asentaa OSB-levyä sinne?

2. Tasoittaa lecaharkot ja maalata silikaattimaalilla.

Tuntuu helpommalta valita vaihtoehto 1, mutta olen epävarma, liittyykö siihen riskejä.

Noin 10 neliömetrin tila tulee olemaan vierashuone, jossa kaksi seinää on ulkoseinää vasten (2,5x4 m).
Minulla on ilmanvaihto tulo- ja poistoilman kanssa. Aion myös asentaa vesikiertoisen lattialämmityksen.
Onko vinkkejä?

Puts kaikki viikon päivät.

Ok, kiitos vastauksesta. Se kuulostaa ehdottomasti siltä. Toisin sanoen; idioottimaista valita vaihtoehto 1.

S
Tyhmyyttä se ei ole, mutta se on tarpeeton riski käyttää kipsilevyä, jos mielestäsi rappaus toimii. Kipsilaasti on hieman helpompaa käsitellä amatöörille, mutta se on myös pehmeämpää ja herkempi iskuille.

Ok, se taitaa olla kipsilaasti. Yhdessä rappausverkon kanssa sitten?

S
Putsiverkkoa ei tarvita kipsilaastille Lecaharkkojen päälle, mutta saatat haluta tasoituslistat, joiden avulla voit tasoittaa pinnan suoraksi, ja voit käyttää putsiverkkoa, jos aiot tasoittaa onkaloiden yli. Sinun ei tarvitse edes rakentaa umpeen oviaukkoa, voit kiinnittää verkkoa, runkoa ja tasoittaa suoraan verkolle. 20 kg kipsilaasti maksaa 99 kr Bauhausissa viimeksi siellä ollessani, 0.8-0.9 kg/mm/m² luulen, että se on, muista että kannattaa levittää oikean paksuisiin kerroksiin esimerkiksi epätasaisen seinän tasoittamiseksi. Kipsilaastia tulisi levittää yhteen kerrokseen. Kun se on kuivunut noin 30 minuuttia, se pitäisi "svampa" tasoituslaudalla saadaksesi sen tasaiseksi, sitten tasoitetaan teräslastalla tai kittiveitsellä. Siitä voi tulla yhtä silkkinen kuin vauvanpeppu, jos panostaa tähän vaiheeseen. Voi olla hyvä ajatus harjoitella hieman piilotetussa paikassa ensin. Se voidaan tehdä eri tavoilla riippuen halutusta lopputuloksesta. Kuitenkin, kuten kirjoitin, lopputulos on pehmeämpi pinta kuin perinteinen rappaus. Kulmat kannattaa vahvistaa kulmaprofiileilla. Kipsilaastilla on myös muita hyviä ominaisuuksia, kuten se tasoittaa ilman kosteutta erittäin hyvin. Kipsilaastia ei voi käytännössä hioa, se tukkii hiekkapaperin, mutta voit käydä pintaa teräslastalla useita kertoja, tulos on kuin hiekkapaperi, jos teet tämän ennen kuin se on täysin kovettunut, se on melko tehokasta. Jos aiot kittiä eri materiaalien välillä, tarvitset vahvikekankaan jne. Kipsilaasti tarttuu monelle, mutta jos sinulla on jokin erityinen pinta, johon haluat sen tarttuvan, saatat tarvita erittäin kalliin pohjusteen. LECA-harkot, kipsilevyt ja vanha rappaus eivät kuitenkaan ole ongelma.

Jotkut sanovat, että valmistajat eivät suosittele kipsilaastia, jos kellariseinä on eristämätön (kosteutta) ulkopuolelta.

Suuri kiitos sitoutumisestasi! Fantastisen arvokasta. Olen päättänyt tasoittaa, mutta en kipsillä vaan laastilla C (ilman verkkoa) ja tasoituslistoilla (6 mm), jotta saan jokseenkin tasaisen pinnan. Näkemyksiä siitä?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.