4 421 lukukertaa ·
4 vastausta
4k lukukertaa
4 vastausta
Materiaalivalinnat seinälevyihin kesämökissä?
Alkaa olla aika vaihtaa seinälevyt, jotka ovat kesämökin keittiössä, mutta olen kohdannut ongelmia liittyen siihen, mistä materiaalista levyjen pitäisi olla.
Mökki on hirsirakenteinen, mutta ulkoseinä on päällystetty paneelilla ja keittiön sisäseinät levyillä. Keittiön seinät on nykyään pakkeloitu sieltä täältä ja maalattu, mutta maali on alkanut irrota. Kun lattiaa lakaistaan ja osutaan seinään, pieniä maalihiutaleita putoaa lattialle. Niissä kohdissa, missä on pakkelointia, sekä pakkeli että maali irtoavat.
Joten ajattelin repiä alas nykyiset levyt ja laittaa uudet levyt, sitten pakkeloida ja maalata seinät. En tiedä, mitä materiaalia on aiemmin käytetty, mutta seinälevyt ovat ohuita, koska ne taipuvat, jos niitä painaa, ehkä ohutta masoniittia/vaneria?
Ongelmana on, että tässä mökissä ei ole lämmitystä muuta kuin puulämmitys, lämpötilan vaihtelut ovat siis melko suuria. Joskus mökille tullessa sisällä voi olla -2 astetta, mutta muutaman tunnin kuluttua +25 astetta, etenkin silloin, kun seinillä on melkein kuuraa (se on tosin hyvin harvinaista), niin seinät muuttuvat todella kosteiksi, kun lämpöä aletaan nostaa. Mutta ne muuttuvat kosteiksi joka tapauksessa, kun mennään kylmästä lämpimään. Joten levyjen ja pakkelin pitää kestää sellainen ilmasto, onko joitakin hyviä vinkkejä?
Mökki on hirsirakenteinen, mutta ulkoseinä on päällystetty paneelilla ja keittiön sisäseinät levyillä. Keittiön seinät on nykyään pakkeloitu sieltä täältä ja maalattu, mutta maali on alkanut irrota. Kun lattiaa lakaistaan ja osutaan seinään, pieniä maalihiutaleita putoaa lattialle. Niissä kohdissa, missä on pakkelointia, sekä pakkeli että maali irtoavat.
Joten ajattelin repiä alas nykyiset levyt ja laittaa uudet levyt, sitten pakkeloida ja maalata seinät. En tiedä, mitä materiaalia on aiemmin käytetty, mutta seinälevyt ovat ohuita, koska ne taipuvat, jos niitä painaa, ehkä ohutta masoniittia/vaneria?
Ongelmana on, että tässä mökissä ei ole lämmitystä muuta kuin puulämmitys, lämpötilan vaihtelut ovat siis melko suuria. Joskus mökille tullessa sisällä voi olla -2 astetta, mutta muutaman tunnin kuluttua +25 astetta, etenkin silloin, kun seinillä on melkein kuuraa (se on tosin hyvin harvinaista), niin seinät muuttuvat todella kosteiksi, kun lämpöä aletaan nostaa. Mutta ne muuttuvat kosteiksi joka tapauksessa, kun mennään kylmästä lämpimään. Joten levyjen ja pakkelin pitää kestää sellainen ilmasto, onko joitakin hyviä vinkkejä?
Ehkä voisit harkita peruslämmön pitämistä päällä, noin 10 astetta tai jotain talvellakin? Silloin tavalliset kipsilevyt voisivat toimia. Jos haluat pitää sen kylmänä, en tiedä mikä olisi parasta.
Minulla on masonite mökissäni, mutta emme ole siellä talvella, joten meillä ei ole myöskään kondenssiongelmia kuten teillä.
Minulla on masonite mökissäni, mutta emme ole siellä talvella, joten meillä ei ole myöskään kondenssiongelmia kuten teillä.
Mökillämme (tunturi) ei ole sähköä (paitsi aurinkopaneelien kautta, jotka käyttävät valaistusta 12 voltilla) tai juoksevaa vettä, joten lämmitys tapahtuu vain puulämmityksellä, joten peruslämmön ylläpito ei valitettavasti ole mahdollista. Talvella sinne pääsee vain moottorikelkalla, joten ei ole mahdollista lämmittää joka päivä. Mutta pakkohan on olla jokin materiaali, joka kestää nämä olosuhteet? Vaihtoehtona on asentaa puupaneeli, mutta haluaisin välttää takkahuonetyyliä.jakim sanoi:Ehkä sinun kannattaisi pitää hieman peruslämpöä päällä, tyyliin 10 astetta tai jotain myös talvella? Silloin tavalliset kipsilevyt voisivat toimia. Jos haluat sen olevan kylmä, en tiedä mikä on parasta.
Minulla on lastulevy mökissämme, mutta emme ole koskaan siellä talvella, joten meillä ei myöskään ole teidän kondenssiongelmianne.
Ehkä lastulevyä ja siihen hyvä maali, sekä tasoite, joka kestää kylmää/kuumaa? Hmm...ei ole minun alueeni tämä.
Klikkaa tästä vastataksesi