8 015 lukukertaa ·
11 vastausta
8k lukukertaa
11 vastausta
Materiaalit ikkunasyvennykseen
Aika rakentaa ikkunasyvennyksiä. Syvennykset ovat melko syviä, 31 - 32 cm, joten valmista ei oikein löydy, vaan minun täytyy rakentaa itse. Ajattelin käyttää MDF:ää sivuilla ja ylhäällä, mutta pohdin mitä käyttäisin alareunassa. Pelkään, että MDF turpoaa ja muuttuu rumaksi, jos/koska siihen tulee vettä. Esimerkiksi jos ei pyyhi heti, kun kaataa kasveille vettä. Tai jos kukkaruukku vähän kostuttaa läpi.
Aiemmin olen rakentanut höylätyllä puulla, mutta silloin syvennykset eivät ole olleet yhtä syviä. Nyt en löydä mitään tarpeeksi leveää.
Toinen vaihtoehto on sahata hyllylevyä jostain sormijatketusta puusta. Mutta en pidä siitä, jos maalin läpi näkyy, että se on sormijatkettu. Se näyttää vähän kummalliselta ikkunassa.
Syvennykset maalataan peittovalkoisiksi joka puolelta.
Mitä ehdotuksia teillä on?
Aiemmin olen rakentanut höylätyllä puulla, mutta silloin syvennykset eivät ole olleet yhtä syviä. Nyt en löydä mitään tarpeeksi leveää.
Toinen vaihtoehto on sahata hyllylevyä jostain sormijatketusta puusta. Mutta en pidä siitä, jos maalin läpi näkyy, että se on sormijatkettu. Se näyttää vähän kummalliselta ikkunassa.
Syvennykset maalataan peittovalkoisiksi joka puolelta.
Mitä ehdotuksia teillä on?
Tämän tyyppiset levyt, jotka maalataan oikealla tavalla? Saatavilla eri leveyksinä.
https://www.hornbach.se/shop/Limfog.../artikel-detaljer.html?varCat=S16717#v1063112
https://www.hornbach.se/shop/Limfog.../artikel-detaljer.html?varCat=S16717#v1063112
Uskon myös, että limiliimauksen, jossa sauvat ovat täyspitkät, pitäisi olla aika hyvä.
Muuten voit liimata kaksi lattialankkua tai vastaavaa vain saadaksesi sauman.
Tai ehkä hienompilaatuinen vaneri?
Muuten voit liimata kaksi lattialankkua tai vastaavaa vain saadaksesi sauman.
Tai ehkä hienompilaatuinen vaneri?
Olen käyttänyt paljon oksatonta kokopuulevyä www.primpanel.se Suurin osa maalattu pellavaöljymaalilla hyvällä lopputuloksella.
Käytä MDF:ää myös ikkunalautaan, olen itsekin valmistanut omat ikkunasyvennykseni ja ikkunalaudat kaikkiin ikkunoihini. Käytin 12 mm syvennyksen sivuihin ja yläosaan, lauta oli 22 mm paksu. Sen jälkeen maalasin tämän öljypohjaisella kovalla maalilla. Tämä estää ruukkuja ym. aiheuttamasta maalin kulumista tai että ruukut "liimautuisivat" ikkunalautaan ja maali seuraisi ruukun mukana.T tlundberg sanoi:Aika rakentaa hieman ikkunasyvennyksiä. Syvennykset ovat melko syviä, 31 - 32 cm, joten ei ole suoraan mitään valmista ostettavissa, vaan minun täytyy rakentaa itse. Ajattelin käyttää MDF:ää sivuilla ja yläosassa, mutta pohdin mitä laittaisin alaosaan. Pelkään, että MDF turpoaa ja menee rumaksi jos/kun sen päälle joutuu vettä. Esimerkiksi jos unohtaa pyyhkiä kun roiskuu kukkia kasteltaessa. Tai jos kukkaruukku hikoilee hieman läpi.
Aiemmin olen rakentanut höylätyllä puulla, mutta silloin syvennykset eivät olleet yhtä syviä. Nyt en löydä tarpeeksi leveätä.
Toinen vaihtoehto on sahata hyllytavaraa jostain sormijatketusta puulajista. Mutta en pidä siitä jos maalin alta näkee, että se on sormijatkettua. Mielestäni se näyttää vähän oudolta ikkunassa.
Syvennykset maalataan kauttaaltaan valkoisiksi.
Mitä ehdotuksia teillä on?
En tiennyt, että niitä oli saatavilla täyspitkänä. Näyttää paljon paremmaltaP Patrik Friberg sanoi:
Se voi olla vaihtoehto! Sauman voi tasoittaa, joten sen pitäisi olla erittäin huomaamatonP Patrik Friberg sanoi:
Olen miettinyt myös sitä. Etsin vähän, mutta löysin vain ihmisiä, jotka varoittivat siitä.P Patrik Friberg sanoi:
Luin jostain, että pitäisi olla vähintään 19mm paksua MDF:ää, jotta se ei vääntyisi. Kuinka kauan sinun smyygit ovat olleet käytössäsi? Miten ne ovat kestäneet?F Freka sanoi:
Hyvä että mainitsit tuosta kulumisesta - en ollut edes ajatellut sitä! Muistatko maalin nimen, jota käytit? Onko se myös riittävän vedenpitävä suojatakseen MDF:ää esimerkiksi ylitäytettyjen ruukkuastioiden kohdalla?F Freka sanoi:
Se tulee tiiviiksi, jos jotain tapahtuu, täytyy sotkea kunnolla. Muista hioa pinta ensin, jotta maali tarttuu, ja maalaa 2-3 kerrosta. Kysy öljypohjaista maalia kovuudella ja mihin aiot sitä käyttää, en muista, mitä merkkiä käytin.T tlundberg sanoi:Luulin jostain lukeneeni, että pitäisi olla vähintään 19mm paksu MDF, jotta se ei vääntyisi. Kuinka kauan sinulla on ollut koristereunasi? Kuinka ne ovat pärjänneet?
Hyvä, että mainitsit tuosta naarmuuntumisesta - en ollut edes miettinyt sitä! Muistatko, mikä maalin nimi oli, jota käytit? Tuleeko siitä myös tarpeeksi vedenpitävä suojaamaan MDF:ää esimerkiksi ylivuotavilta ruukkuastioilta jne.?
MDF, maalattu puuseppämaalilla sopii mainiosti. Tässä on ruukkuja päällä ja roiskuu, mutta ei mitään jälkiä. No, x vuoden jälkeen voi olla tarpeen korottaa, mutta MDF ei ole vaurioitunut. Minun ovat maalattu Alcro, V-Mill, puolikiiltävä.
Klikkaa tästä vastataksesi