Aika rakentaa ikkunasyvennyksiä. Syvennykset ovat melko syviä, 31 - 32 cm, joten valmista ei oikein löydy, vaan minun täytyy rakentaa itse. Ajattelin käyttää MDF:ää sivuilla ja ylhäällä, mutta pohdin mitä käyttäisin alareunassa. Pelkään, että MDF turpoaa ja muuttuu rumaksi, jos/koska siihen tulee vettä. Esimerkiksi jos ei pyyhi heti, kun kaataa kasveille vettä. Tai jos kukkaruukku vähän kostuttaa läpi.

Aiemmin olen rakentanut höylätyllä puulla, mutta silloin syvennykset eivät ole olleet yhtä syviä. Nyt en löydä mitään tarpeeksi leveää.

Toinen vaihtoehto on sahata hyllylevyä jostain sormijatketusta puusta. Mutta en pidä siitä, jos maalin läpi näkyy, että se on sormijatkettu. Se näyttää vähän kummalliselta ikkunassa.

Syvennykset maalataan peittovalkoisiksi joka puolelta.

Mitä ehdotuksia teillä on?
 
Uskon myös, että limiliimauksen, jossa sauvat ovat täyspitkät, pitäisi olla aika hyvä.
Muuten voit liimata kaksi lattialankkua tai vastaavaa vain saadaksesi sauman.
Tai ehkä hienompilaatuinen vaneri?
 
  • Tykkään
tlundberg
  • Laddar…
Olen käyttänyt paljon oksatonta kokopuulevyä www.primpanel.se Suurin osa maalattu pellavaöljymaalilla hyvällä lopputuloksella.
 
  • Tykkään
tlundberg
  • Laddar…
T tlundberg sanoi:
Aika rakentaa hieman ikkunasyvennyksiä. Syvennykset ovat melko syviä, 31 - 32 cm, joten ei ole suoraan mitään valmista ostettavissa, vaan minun täytyy rakentaa itse. Ajattelin käyttää MDF:ää sivuilla ja yläosassa, mutta pohdin mitä laittaisin alaosaan. Pelkään, että MDF turpoaa ja menee rumaksi jos/kun sen päälle joutuu vettä. Esimerkiksi jos unohtaa pyyhkiä kun roiskuu kukkia kasteltaessa. Tai jos kukkaruukku hikoilee hieman läpi.

Aiemmin olen rakentanut höylätyllä puulla, mutta silloin syvennykset eivät olleet yhtä syviä. Nyt en löydä tarpeeksi leveätä.

Toinen vaihtoehto on sahata hyllytavaraa jostain sormijatketusta puulajista. Mutta en pidä siitä jos maalin alta näkee, että se on sormijatkettua. Mielestäni se näyttää vähän oudolta ikkunassa.

Syvennykset maalataan kauttaaltaan valkoisiksi.

Mitä ehdotuksia teillä on?
Käytä MDF:ää myös ikkunalautaan, olen itsekin valmistanut omat ikkunasyvennykseni ja ikkunalaudat kaikkiin ikkunoihini. Käytin 12 mm syvennyksen sivuihin ja yläosaan, lauta oli 22 mm paksu. Sen jälkeen maalasin tämän öljypohjaisella kovalla maalilla. Tämä estää ruukkuja ym. aiheuttamasta maalin kulumista tai että ruukut "liimautuisivat" ikkunalautaan ja maali seuraisi ruukun mukana.
 
  • Tykkään
tlundberg
  • Laddar…
mrcap finxen sanoi:
Tämän tyyppiset maalatut levyt? Niitä on eri levyisiä.
[linkki]
Tuosta pidän! Valitettavasti minulla ei ole Hornbachia lähellä, mutta katson mitä voin löytää täältä :)
 
P Patrik Friberg sanoi:
Luulen myös, että lamelliliitos, jossa säleet ovat täydessä pituudessa, olisi melko hyvä.
En tiennyt, että niitä oli saatavilla täyspitkänä. Näyttää paljon paremmalta :)

P Patrik Friberg sanoi:
Muuten voit liimata yhteen kaksi lattialautaa tai vastaavaa saadaksesi vain yhden sauman.
Se voi olla vaihtoehto! Sauman voi tasoittaa, joten sen pitäisi olla erittäin huomaamaton :)

P Patrik Friberg sanoi:
Tai ehkä korkealaatuista vaneria?
Olen miettinyt myös sitä. Etsin vähän, mutta löysin vain ihmisiä, jotka varoittivat siitä.
 
xibeca xibeca sanoi:
Olen käyttänyt paljon oksatonta täyssauvavaneripintaa www.primpanel.se:stä.
Suurin osa maalattu pellavaöljymaalilla hyvällä tuloksella.
Oletko ostanut suoraan heiltä vai onko lähelläsi jälleenmyyjää? Hinta?
 
F Freka sanoi:
Käytä MDF:ää myös ikkunalautaan, [...] Käytin 12mm sivuille ja yläosaan, lauta 22mm paksuudelta.
Luin jostain, että pitäisi olla vähintään 19mm paksua MDF:ää, jotta se ei vääntyisi. Kuinka kauan sinun smyygit ovat olleet käytössäsi? Miten ne ovat kestäneet?

F Freka sanoi:
Sen jälkeen maalattiin tämä öljypohjaisella kovalla maalilla. Tämä kestää ruukkuja ym. niin, ettei väri kulu tai ruukut "liimaudu" kiinni ikkunalautaan ja maali irtoa ruukun alta.
Hyvä että mainitsit tuosta kulumisesta - en ollut edes ajatellut sitä! Muistatko maalin nimen, jota käytit? Onko se myös riittävän vedenpitävä suojatakseen MDF:ää esimerkiksi ylitäytettyjen ruukkuastioiden kohdalla?
 
T tlundberg sanoi:
Luulin jostain lukeneeni, että pitäisi olla vähintään 19mm paksu MDF, jotta se ei vääntyisi. Kuinka kauan sinulla on ollut koristereunasi? Kuinka ne ovat pärjänneet?

Hyvä, että mainitsit tuosta naarmuuntumisesta - en ollut edes miettinyt sitä! Muistatko, mikä maalin nimi oli, jota käytit? Tuleeko siitä myös tarpeeksi vedenpitävä suojaamaan MDF:ää esimerkiksi ylivuotavilta ruukkuastioilta jne.?
Se tulee tiiviiksi, jos jotain tapahtuu, täytyy sotkea kunnolla. Muista hioa pinta ensin, jotta maali tarttuu, ja maalaa 2-3 kerrosta. Kysy öljypohjaista maalia kovuudella ja mihin aiot sitä käyttää, en muista, mitä merkkiä käytin.
 
Mina smygar ja fönsterbrädor tein 13 vuotta sitten ja ne ovat yhtä kauniita nyt kuin silloin. MDF on kuollut materiaali eikä muuta muotoaan. Erittäin miellyttävä materiaali työskennellä.
 
  • Tykkään
tlundberg
  • Laddar…
MDF, maalattu puuseppämaalilla sopii mainiosti. Tässä on ruukkuja päällä ja roiskuu, mutta ei mitään jälkiä. No, x vuoden jälkeen voi olla tarpeen korottaa, mutta MDF ei ole vaurioitunut. Minun ovat maalattu Alcro, V-Mill, puolikiiltävä.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.