2 276 lukukertaa ·
10 vastausta
2k lukukertaa
10 vastausta
Materiaalit ekologiseen taloon?
hei, minä ja puolisoni harkitsemme ekologisen talon rakentamista. Ajattelimme ostaa melko suuren tontin, koska haluamme suuret viljelymahdollisuudet ja mahdollisimman paljon puutavaraa hintaan.
Koska en ole koskaan itse rakentanut taloa, minulla on paljon kysymyksiä. Siksi tämä keskustelu, jossa toivomme saavansa niin paljon apua, ajatuksia ja ideoita ihmisiltä, jotka ovat rakentaneet, kuin mahdollista.
Koko rakennusidean tarkoitus on pitää kustannukset mahdollisimman alhaisina, tehdä niin paljon kuin mahdollista itse ja rakentaa ekologisesti ympäristöä suojellen. (myös energiatehokkaasti).
Ajattelimme rakentaa rungon tontilta kaadetusta metsästä, rakentaa seinät savesta ja eristää oljella. Talo tulisi rakentaa osittain rinteen sisään, jotta maa eristää sen pohjoisesta, ja kasvihuone suunnitellaan koko eteläsivulle energian säästämiseksi.
Mainittakoon, että suunnittelemme perheen kasvattamista neljään henkilöön ja haluamme runsaasti tilaa.
Ensimmäiset kysymyksemme ovat: (jos aluksi jätettäisiin tontin ostaminen ja rakennuslupa käsittelemättä)
* mikä on sopiva perustus tällaiselle talolle, ymmärrän, että kosteus saattaa olla ongelma?
(haluamme talon olevan 1/3 maan alla).
* kuinka käsittelemme kaadetut puut, muuta kuin poistamme kuoren ennen niiden käyttöä, mitkä puulajit ovat sopivia rakentamiseen?
* olemme harkinneet turvekattoa tähän taloon, mitä mieltä olette? Ehdotuksia?
Toivomme vastauksia ja luovia ratkaisuja
Lisää kysymyksiä saattaa ilmaantua matkan varrella...
Ystävällisin terveisin Tim
Koska en ole koskaan itse rakentanut taloa, minulla on paljon kysymyksiä. Siksi tämä keskustelu, jossa toivomme saavansa niin paljon apua, ajatuksia ja ideoita ihmisiltä, jotka ovat rakentaneet, kuin mahdollista.
Koko rakennusidean tarkoitus on pitää kustannukset mahdollisimman alhaisina, tehdä niin paljon kuin mahdollista itse ja rakentaa ekologisesti ympäristöä suojellen. (myös energiatehokkaasti).
Ajattelimme rakentaa rungon tontilta kaadetusta metsästä, rakentaa seinät savesta ja eristää oljella. Talo tulisi rakentaa osittain rinteen sisään, jotta maa eristää sen pohjoisesta, ja kasvihuone suunnitellaan koko eteläsivulle energian säästämiseksi.
Mainittakoon, että suunnittelemme perheen kasvattamista neljään henkilöön ja haluamme runsaasti tilaa.
Ensimmäiset kysymyksemme ovat: (jos aluksi jätettäisiin tontin ostaminen ja rakennuslupa käsittelemättä)
* mikä on sopiva perustus tällaiselle talolle, ymmärrän, että kosteus saattaa olla ongelma?
(haluamme talon olevan 1/3 maan alla).
* kuinka käsittelemme kaadetut puut, muuta kuin poistamme kuoren ennen niiden käyttöä, mitkä puulajit ovat sopivia rakentamiseen?
* olemme harkinneet turvekattoa tähän taloon, mitä mieltä olette? Ehdotuksia?
Toivomme vastauksia ja luovia ratkaisuja
Lisää kysymyksiä saattaa ilmaantua matkan varrella...
Ystävällisin terveisin Tim
Miksi haluatte haudata talon? Ettekö usko, että se eristetään riittävästi oljilla/savella ja muutamalla ikkunalla pohjoiseen? Muutenhan se on jonkinlainen muurattu kellari, joka on kyseessä, jos haluaa tehdä vähän rinneratkaisua kuten selität? Se tuntuu melko kalliilta vaihtoehdolta... Riippuen siitä, millainen viemäröintiratkaisu teillä on, saattaa tarvita erilaisia perustuksia (vertaa esim. wc mullinsepttiseen käymälään). Yksi ratkaisu voisi olla tehdä reunapalkki (kuten silloin kun valetaan laatta) mutta täyttää Hasoporilla esim. Eräänlainen lämmin/täytetty alapohja tai sisäilman tuulettama alapohja.
Hieman inspiraatiota liittyen olkitaloihin:
http://www.halmhuset.se/
Hieman inspiraatiota liittyen olkitaloihin:
http://www.halmhuset.se/
Oletko kuullut hirsitaloista? Silloin rakennetaan runko tukkeista ja täytetään aukot puiden oksista saaduilla haloilla.
Aivan, syy kaivaa maahan oli lähinnä eristää mahdollisimman paljon, mutta jos oljet ja savi riittävät, se on mahtavaa.
Kyllä, olen myös lukenut, että hasopor voi olla hyvä vaihtoehto.
Koska emme ole vielä ostaneet tonttia, en vieläkään tiedä, mitä viemäriratkaisua aiomme käyttää...
Kyllä, olen myös lukenut, että hasopor voi olla hyvä vaihtoehto.
Koska emme ole vielä ostaneet tonttia, en vieläkään tiedä, mitä viemäriratkaisua aiomme käyttää...
Kyllä, olen kuullut tästä ja olisin mielelläni rakentanut kanatalon ja pienempiä rakennuksia tontille tällä tavalla, mutta itse asuintalon haluamme "savirakenteella", mutta ehkä klubeja voisi peittää savella? Kysymys kuuluu, mikä eristää parhaiten? Olki vai klubit?

Tämä talo, joka rakennettiin Englannissa, on inspiroinut meitä molempia, ja olemme ajatelleet rakentaa oman talomme sen ympärille. Mutta koska haluamme hieman isomman, siitä tulee varmaankin kaksi ympyrää, kuin kahdeksikko, ja niiden väliin jotain tyylikästä holvia.
Kyllä, kannot peitetään, jos niiden väliin on laitettu savea, ainoastaan silloin, kun käytetään betonia, ne voivat jäädä täysin paljaiksi.
Näin se näyttää ulkopuolelta saven kanssa: http://www.stockholmslansmuseum.se/visa_bild/2195/
On mahdollista yhdistää kannot ja eristys, mutta seinät ovat silloin kuitenkin 90 cm paksuja. https://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/2011/07/21/kubbhus-med-dubbla-vaggar/
Valitsisin ehdottomasti kannon olkien sijaan, sillä silloin on vähän vaikeampaa tuholaisille asettua seinään.
Näin se näyttää ulkopuolelta saven kanssa: http://www.stockholmslansmuseum.se/visa_bild/2195/
On mahdollista yhdistää kannot ja eristys, mutta seinät ovat silloin kuitenkin 90 cm paksuja. https://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/2011/07/21/kubbhus-med-dubbla-vaggar/
Valitsisin ehdottomasti kannon olkien sijaan, sillä silloin on vähän vaikeampaa tuholaisille asettua seinään.
Joo, siitä tulee yhtä hieno se! Seinien paksuus ei haittaa, olimme kuitenkin suunnitelleet kunnon holveja, jotka ovat niin kauniita!MissAnpassad sanoi:
Juuri tuli mieleen eräs asia, jos sanotaan että ostaa tontin ja raivaa sen, miten kauan puun pitää kuivua, ennen kuin sillä on turvallista rakentaa?
Kun suunnittelee talonrakennusta, ja erityisesti jos suunnittelee vähän "laatikon ulkopuolelta"/epätavallisesti, on tärkeää olla perillä Boverketin rakennusmääräyksistä (esim. koskien esteettömyyttä) + aluekohtaisista säännöistä (kulttuuriympäristö jne). Tämä on välttämätöntä, jotta voi saada rakennusluvan unelmalleen. Katso tämä osittain ja jos haluat etsiä tietoa materiaaleista, katso Sunda huset - sieltä löytyy KAIKKI! Hän on käynyt läpi useimmat materiaalit ennen kuin on tehnyt päätöksen...
Klikkaa tästä vastataksesi