Huomasin tämän materiaalin "reiässä" vanhan savupiipun, korkealla seinällä pannuhuoneessa.
En ole huomannut tätä aiemmin, mutta voisin kuvitella, että joku on tukkinnut entisen savu- tai ilmanvaihtokanavan tällä materiaalilla.
Huono kuva..
Se musta saattaisi olla nokea aiemmasta poltosta pannuhuoneessa.
Mutta entä loput? Mitä luulette, mikä materiaali on kyseessä ja mihin tarkoitukseen?
Voiko tästä huonosta kuvasta tehdä perustellun arvauksen?
Kivivilla? Lasivilla? Asbesti?
Pitäisikö minun jättää materiaali paikalleen vai poistaa se?
Mahdollisesti kanava on yhteydessä muihin ilmanvaihtokanaviin talossa, mm. makuuhuoneessa ja olohuoneessa.
En halua, että mahdollisesti sopimaton materiaali leviää painovoimaisen ilmanvaihdon kautta sisäilmaan.
Kivivilla tai lasivilla, joka on painettu reikään, koska sitä ei enää tarvita. Jos jätät sen paikoilleen, reikä jää, jos sitä joskus tulevaisuudessa tarvitaan johonkin. Jos muurataan reikä umpeen, se aiheuttaa enemmän työtä nyt ja enemmän työtä, jos joku tulevaisuudessa haluaa reiän.