Here we go again..
Jatkuvasti uusia löytöjä vanhasta talosta.

Raon alareunasta vanhan muurauksen ja puulattian (joka sijaitsee kuvan uuden parketin alla) välistä löysin seuraavanlaista materiaalia.
Näyttää siltä, että se on tungettu sinne tiivistämään vanhan puulattian ja muurauksen välistä.
Katso kuvat!

Mitä luulette?
Lasivilla vai asbesti?
Analysointitilanne vai selkeä lasivilla?

Tyhmänä aloin levittää sinne saumamassaa tiivistääkseni raon.
Sitten tajusin, että siellä on yleensä jääkaappi, jonka taustalla oleva kompressori voi tulla todella kuumaksi. Levitettyäni Casco maalitiivistettä, 3914.
Nyt mietin, pitäisikö ehkä poistaa sauma, koska se voi "sulaa", mikä todennäköisesti ei ole hyvä asia, mutta samalla en halua koskea eristyksiin ennen kuin tiedän, mitä materiaalia se on.

Joo, puhutaanpa sotkemisesta.. :)

Eristemateriaalia, joka näyttää mahdollisesti lasivillalta tai asbestilta, erilaisissa säikeissä sinisellä taustalla.

Rako vanhan muurin ja puulattian välissä, täytetty mahdollisesti eristysmateriaalilla kuten lasivilla tai asbesti. Uusi parketti näkyy etualalla.

Halkeama parketin alla vanhan muurauksen ja puulattian välissä; sisällä eristysmateriaalia. Vasemmassa reunassa näkyy osa jääkaapista.

Luulen, että pian sinun täytyy kerätä kaikki pohdintasi laatikkoon ja lähettää analysoitavaksi oman mielenrauhasi vuoksi, onhan melkein mahdotonta istua ja arvata, mistä kaikki talossasi on rakennettu.

Joo, tiedän, että on vaikeaa arvata.
Eikä oikeastaan pitäisi arvata.
Ajattelin vain, jos joku tunnistaisi materiaalin.

Pyydän ymmärrystä, jos esitän liikaa kysymyksiä,
mutta onhan se täysin vapaaehtoista vastata tai ei.

Minusta se näyttää 50-luvun likaiselta lasikuidulta, meillä on paljon sellaista talossamme, osa merkitty "Billesholm". Pitkät, valkoiset, hieman suoremmat kuidut kuin moderni lasikuitu.

• Tykkään
Stina71
  • Laddar…
Kiitos AskeHolst!
Missä sinulla on tämä materiaali talossasi?

Oliko tämäntyyppinen lasivilla myös irtoeristeenä vai ainoastaan levyinä/rullina?
Minun tapauksessani näyttää siltä, että se on ikään kuin työnnetty rakoihin, joissa savupiippu kohtaa puulattian.
Luulisin ainakin.
Ajattelen siksi, että sen olisi varmaankin oltava irtoeristettä.

En näe mitään merkintöjä, vain paljon "paskaa".. :)

S
Stina71 sanoi:
Kiitos AskeHolst!
Missä sinulla on tämä materiaali talossasi?

Oliko tämän tyyppistä lasivillaa myös irtovillana vai vain levyjen/rullien muodossa?
Minun tapauksessani näyttää siltä, että se on ikään kuin puristettu rakoihin, joissa savupiippu kohtaa puulattian.
Luulen ainakin.
Ajattelen siksi, että se luultavasti on irtovillaa.

En voi nähdä mitään merkintöjä, vain paljon "roskaa".. :)
yleisin rullina. usein kääritty putkien ympärille. kuitenkin ei ole mitään takeita, että se on juuri se eriste. haluatko olla varma, lähetä analyysiin.

Ok SBH! Kiitos inputista!

Kyllä, olet oikeassa, että ollakseni täysin varma, minun on tietenkin lähetettävä analyysiin.
Mutta, mitä ajattelet, kun näet kuvan?
Epäilyttävän samanlaista kuin asbesti vai todennäköisemmin jotain lasikuitua?

Ajatukseni on, että he olisivat aiemmin ehkä valinneet juuri asbestin tähän paikkaan paloturvallisuussyistä.
Koska ovat tunkeutuneet sen läheisyyteen savupiippu/puiset lattiat.
Ehkä ajattelen väärin.. :)

Vaikuttaa minusta täysin epäloogiselta paikalta olla asbestia, enkä ole koskaan nähnyt asbestia, joka näyttäisi siltä. Mitä tekisit, jos se osoittautuisi asbestiksi? Koska olet jo poistanut sen, on liian myöhäistä olla sen kanssa varovainen.

Saumamassa ei muuten sulaa jääkaapin lämmöstä.

• Tykkään
Stina71
  • Laddar…
Avemo, kiitos palautteesta!
En ole repinyt kaikkea pois.
En halunnut puuttua siihen liikaa, tietämättä tarkalleen mitä materiaalia se on.
Joten, paljon on vielä jäljellä. Mitä en myöskään ole peittänyt.
Vastauksena kysymykseesi, tehty mikä tehty, mutta jos kyseessä olisi asbesti, haluan tietenkin poistaa loput,
mutta turvallisemmalla tavalla. Täytyy varmaan palkata joku siinä tapauksessa.
Toivon kuitenkin edelleen, että se ei ole asbesti, vaan jotain aivan muuta.
Analyysi saattaa olla ainoa oikea, jotta tietää varmasti.

S
Stina71 sanoi:
Ok SBH! Kiitos inputista!

Kyllä, olet oikeassa, ollakseni täysin varma minun täytyy tietenkin lähettää analyysiin.
Mutta, mitä ajattelet kun näet kuvan?
Epäilyttävän samankaltaista kuin asbesti vai todennäköisemmin jonkinlaista lasikuitua?

Ajatus, joka minulla on, on että ehkä ennen valittiin asbestia juuri tähän paikkaan paloturvallisuuden vuoksi.
Koska se on sijoitettu savupiipun/puisen lattian viereen.
Ehkä ajattelen väärin.. :)
mietin että otan esille imurin. ja että minun täytyy tiivistää tai laittaa lista.

• Tykkään
Stina71
  • Laddar…
Haha SBH, niin ajattelet! :)

Se on ehdottomasti kaniinin turkista, erittäin yleistä käyttää eristeenä vanhan kuninkaan aikaan.
Mitä ne nyt taas ovat? Angorakanin vai asbestikanin :confused:

Ei, vain pilailin!
Tyypillistä lasivillaa edelliseltä vuosisadalta, kuten AskeHolst kirjoittaa.

Mutta vakavasti puhuen, Sina71: Uskotko, että tämä tai hieman tiivistysainetta voisi alkaa palaa jääkaapin kompressorin lämmön vuoksi?
Miten on käynyt puulattialle, joka on ollut siinä joitakin vuosikymmeniä?
Se ei kai ole alkanut palaa vielä, näyttää siltä.

Rauhoitu nyt. Huolehdit turhaan!

KnockOnWood, nyt ollaan kilttejä! :)

Ja muuten, nyt tiedän, mitä se on!
Olen viime aikoina ollut huonosti perillä kissasta.

• Tykkään
KnockOnWood
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.