Rakennamme uutta taloa, ja siinä meillä tulee olemaan portaat mallia "neliömäinen kierreportaikko", eli askelmat seuraavat seinää kahdella sivulla ja roikkuvat katosta kahdella sivulla. Ne liittyvät keskelle ruostumattomaan pylvääseen, ja liittymät seinään ja kattoon ovat myös ruostumatonta terästä. Liitän mukaan kuvan porrasmallista niin näette selvemmin.
Olemme nyt päättäneet, että emme halua askelmia lasista, kuten alkuperäisessä mallissa oli, vaan jostain muusta materiaalista, joka on edelleen kestävä ohuella paksuudella.
Onko jollain vinkkejä materiaalista, jossa riittää muutama senttimetri paksuudeksi, jotta se on tarpeeksi kestävä toimiakseen askelmina?
Olen myös etsinyt hyvää materiaalia leijuportaisiini. Työhypoteesi on tällä hetkellä käyttää hiilikuitua. Ensimmäinen hinta-arvio, ilman että olemme keskustelleet askelmien paksuudesta (materiaali on kallista, joten mitä paksumpi askelma, sitä kalliimpi) jonka olen saanut Carbixiltä (www.carbix.se), on että se maksaisi 6000-15000 plus alv 9 askelmalle, joiden koko on 60 cm leveä 20 cm.
Miksi ei laittaa koko portaat ruostumattomasta teräksestä? Jos käytät 6mm askelmaa, ei varmaan tarvita reunojen taivutusta ja siitä tulee yhtenäiset portaat. Tosin ehkä liian yhtenäiset...
Danne_H: että emme halua lasia, johtuu monista syistä. Henkilökohtaisesti en pidä "sinisestä" väristä, jonka paksumpi lasi saa (näkyy kuvassa). Lisäksi se on liukasta, kallista ja lika ja tahrat näkyvät hyvin ja näyttävät epäsiistiltä.
Pääset eroon sinisestä väristä, jos valitset rautavapaan lasin (esim. optiwhite). Maksaa hieman enemmän, mutta ei mielestäni kovin paljon.
Olen kuitenkin samaa mieltä muista argumenteistasi.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.