Hei,

Olen vaihtamassa ikkunoita talossamme, mutta olen törmännyt ongelmaan kahden yläkerran ikkunan kanssa.
Kun poistin vanhat ikkunat, huomasin, että ikkunan alla oleva tukipuu on lahonnut.
Se ei ole lahonnut täysin, mutta olen kaapinut pois melko paljon. Se ei ole märkä. Katso kuva.

Kysymys on, mitä minun pitäisi tehdä nyt.

1. Jättää se sellaiseksi ja asettaa uusi ikkuna.

2. Vaihtaa huono osa tukipuusta ja yhdistää se vanhaan.

3. Vaihtaa koko tukipuu (monimutkaista, koska osa seinästä täytyy poistaa, jotta pääsee käsiksi)

Mieluiten haluaisin tehdä vaihtoehdon 2. Mutta miten on yhdistää horisontaalisia tukia tällä tavalla? Vaikuttaako
se jotenkin talon kantokykyyn jne.? Liitän piirroksen, johon ajattelin sahata ja vaihtaa (punaiset viivat).

Kiitollinen avusta.
 
  • Märkinen puupalkki ikkunan alla, vaurioitunut osittain, taustalla näkyy valkoinen lämmityspatteri.
  • Kolmionmuotoisen talon seinä, jossa ikkunat ja puurunko. Punaiset viivat merkitsevät kohtia, joista puuta on poistettava ja korvattava.
  • Kaksi ikkunaa puukehyksissä, joissa on punaiset merkit osoittamassa lahojen kohtien vaihtamista.
Hei! Jos kehikko näyttää kuvissasi olevalta, ne eivät kanna mitään vaan ovat vain ikkunoiden kiinnittämistä varten. Joten valitse vaihtoehto kaksi, se toimii loistavasti. Jos sahaat kuten olet piirtänyt, voit laittaa isommat kulmatuet "ulkopuolelle" (eli vastakkaiselle puolelle ikkunoista) vaakasuorien palkkien ja vaakarakenteen päälle. Ota tarpeeksi suuret, jotta ne ulottuvat tuoreeseen osaan kehikkoa, jolloin on helppo liittää uudet kehikot vanhoihin. Onpa helppoa ymmärtää, mitä joku tarkoittaa, kun piirustukset ovat näin hyviä. (y)
 
  • Tykkään
Schwen92
  • Laddar…
Hei kiitos vastauksesta. Se kuulostaa hyvältä, vähän niin ajattelen itsekin, että sen ei pitäisi olla kantava rakenne.

En oikein tiedä, ymmärränkö miten tarkoitat voiman kulmia, koska en pääse kiinnittämään niitä. Minulla on vain pääsy ikkunasta sisään, eli siihen pieneen aukkoon, jonka sahaan pystysuuntaisesta säännöstä. Mutta ehkä ajattelen väärin?
 
Ei, niiden ei pitäisi olla, jos näyttää siltä kuten olet piirtänyt. Olisi eri asia, jos ne olisivat menneet aivan kattoon asti ja jatkaneet ikkunan ohi. Ei ole ihme, että et ymmärrä sitä, ajattelin väärin, että seinä oli auki, mutta silloinhan koko reitin vaihtaminen olisi ollut helppoa. Mutta ehkä voit laittaa kulmat ikkunan avaukseen, kunhan ne eivät mene liian korkealle, jotta niistä ei tule ongelmaa ikkunaa asentaessasi, että kulma törmää karminruuviin. Mutta voit yhtä hyvin vain kiinnittää sen kierteisesti. Syy miksi ajattelin, että se voisi olla fiksu ratkaisu, oli että näyttää siltä, että pystysuoraan tukeen tulee melko pieni pala jatkettavaksi ja että ne saattavat haljeta helposti, mutta kannattaa käyttää ohuempaa ruuvia.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.