Hei
Meidän 50-luvun talossamme poistimme vanhan kireän paperin, joka oli kiinni seinissä ja katossa sisäänrakennetussa vaatekaapissa. Ennen vaatekaapissa tuoksui melko tunkkaiselta, pölyltä ja hieman makealta. Sen sijaan laitoimme valkoisia kovalevyjä seinille ja mdf-paneelin kattoon. Ilma muuttui paljon paremmaksi, mutta nyt tunnen toisen hajun, jota voisin kuvailla metallin tai raudan tuoksuksi. Ja se tuli masoniitin jälkeen. Se tekee minut hulluksi, kun en tiedä mistä haju tulee! Ideoita?

P
Oliit käyttänyt masoniittia suojana puulattioilleni remontin aikana. Huomasin selvästi, kun poistin ne, että masoniitin haju katosi. Masoniittia on kuitenkin seinillä useissa huoneissa tapetin alla eikä se haise samalta kuin lattiassa olleet.

Torpälskare sanoi:
Olin käyttänyt kovalevyä puulattioideni suojana remontin aikana. Huomasin selvästi, kun otin ne pois, että kovalevyn haju katosi. Minulla on kuitenkin kovalevyä seinillä useissa huoneissa tapetin alla, eikä se haise samalta kuin lattiassa.
Vai niin? Pitäisiköhän kokeilla niitä? Tapetoin vaatekomerossa... Joo, koska ne haisevat edelleen. Mutta kun haistan SEINILLÄ olevia levyjä, en tunne hajua. Mutta niiden täytyy olla syynä, koska se haju tuli, kun laitoimme ne paikalleen.

P
Voit aina kokeilla, mietin myös hajua jonkin verran, mutta en voinut kuvitella, että se oli skivorna. Mutta kuten sanottu, se katosi, kun otin ne pois.

P
D DorisDoris sanoi:
Jassoo? Pitäisikö minun kokeilla niitä? Tapiseerata ne vaatehuoneessa... Joo koska ne haisevat edelleen. Mutta kun haistelen SEINIEN levyjä ikään kuin, silloin ne eivät tunnu haisevan. Mutta niiden on pakko olla ne koska haju tuli kun asensimme ne.
Tai maalata!

Torpälskare sanoi:
Voit aina kokeilla, mietin myös hajua, mutta en osannut kuvitella, että se johtui levyistä. Mutta kuten sanottu, haju katosi, kun otin ne pois.
Piditkö sinäkin sen hajua raudan kaltaisena? Ehkä minun pitäisi kokeilla sitä.

P
Olen huono paikallistamaan tarkalleen mistä se tuoksui.

Näyttää todennäköisemmältä, että muutitte asioita vaatekaapissa, joka oli aiemmin ilmatiivis, ja nyt ei ole, jotta ilma/haju voi tunkeutua sisään lattian/seinä/katon kautta.
En ole koskaan tuntenut, että masonite tuoksuu erityiseltä.
MDF sen sijaan, ja erityisesti jos se on melaniinipinnoitettu.

Oldboy Oldboy sanoi:
Vaikuttaa todennäköisemmältä, että muutit jotain vaatekaapissa, joka aiemmin oli ilmatiivis, ja nyt ei ole sitä, joten ilma/haju voi tunkeutua lattian/seinän/katon kautta.
En ole koskaan huomannut, että kovalevyllä on erityinen haju.
MDF sen sijaan, ja erityisesti jos se on melamiinipeitteinen.
Aiemmin seinällä oli vanha kangastapetti. Mutta vaatekaappi seisoi 2 päivää ilman kangastapettia ennen kuin asensimme kovalevyn. Silloin ei haissut. Mutta haju tuli jo seuraavana aamuna, kun asensimme kovalevyn. Jaa... Kuulostaa hullulta, mutta... pakko olla se.

Hm, masoniittilevyt, oikeat alkuperäiset masoniittilevyt koostuvat ainoastaan puristetuista puukuiduista, joita pitää yhdessä puun oma ligniini. Ei mitään mikä voisi haista. Nykyään teollisuus onnistuu heikentämään melkein kaiken, ja luultavasti myös masoniittia. En yllättyisi, jos se ei oikeastaan olekaan masoniittia vaan hdf, eli puukuitu/lastu liimattu synteettisellä liimalla. Se on nopeampi ja halvempi prosessi.

Googlasin masoniittilevyt, ja Beijerin* mukaan heidän "masoniittilevynsä" ovat todellakin liimattu formaldehydifenolilla. Kuten useimmat puulevyt.

Ruotsissa myytävillä levyillä on raja-arvo, ne eivät saa päästää yli 0,124 mg formaldehydiä/m3 ilmaa, mutta se koskee vain käsittelemättömiä levyjä. Käsitellyillä levyillä, kuten pinnoitetuilla, ei ole raja-arvoja. Ne saavat siis päästää miten paljon tahansa. Formaldehydi voi aiheuttaa syöpää ja allergiaa.

Tämä ei välttämättä tarkoita, että se on "masonitti", joka haisee, mutta se tekee siitä paljon todennäköisempää.

*Valitsin Beijerin, koska he ovat vakavasti otettavia ja tämän tyyppisen tiedon löytää nopeasti ja helposti.

Muokkaus:
Katsoin samalla myös tretex/huokoinen levy. Se on liimattu ligniinillä, eli puun omalla luonnollisella liima-aineella.

Claes Sörmland
Eihän te ole ostaneet öljykarkaistua levyä? Sehän on yleisin kaupoissa masoniittia muistuttavien levyjen joukossa.

Metallin haju on usein (metalli)hapettuneen rasvan haju. Ja öljykarkaistu levy on käsitelty mäntyöljyllä.

MultiMan
Viimeksi kun ostin masonit-paikkaisesta sahkosta, se oli suomalaista, todennäköisesti tämä https://finnishfibreboard.com/technical/ Siinä sanotaan, että se on valmistettu ilman lisäaineita.

Ei haise miltään vaikka on öljykarkaistu ja on paljon vaaleampi väriltään kuin muut näkemäni (öljykarkaistut). Minulla on mm. se irtonaisena alustana kissapuun alla makuuhuoneessa, joten olisin huomannut mahdollisen hajun heti.

Claes Sörmland Claes Sörmland sanoi:
Oletteko ostaneet öljykarkaistua levyä? Se on yleisimmin saatavilla oleva levy, joka muistuttaa masoniittia.

Metallin haju on usein oksidoituneen rasvan haju. Ja öljykarkaistu levy on käsitelty mäntyöljyllä.
Ei aavistustakaan? Ostettu paikallisesta puusepänverstaasta.

MultiMan MultiMan sanoi:
Viimeksi kun ostin masoniittia paikalliselta sahalta, se oli suomalaista, luultavasti tämä [linkki]
Lukee, että se on tehty ilman lisäaineita.

Ei haise huolimatta öljykovetuksesta ja on paljon vaaleampi väriltään kuin muut näkemäni (öljykovetut). Minulla on mm. se irrallaan alusmateriaalina kissatornille makuuhuoneessa, joten olisin huomannut mahdollisen hajun heti.
No joo.. En tiedä minä. Todella outoa. Ehkä olen yliherkkä. Kun kukaan muu ei pidä sitä erityisen hajuisena. Mutta minä tunnen selkeän hajun.

oletko saanut käsiisi suhteellisen uutta valkoista masoniittia, niin ne on ehkä maalattu 2-komponentti maalilla ja ne voivat haista vähän alussa, mutta se häviää ajan myötä
onko uusi kattopaneeli myös maalattu?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.