Hei

Ajattelin asentaa mäntylattian suunniteltuun uuteen rakennukseemme. Pidin eniten käsittelemättömästä ulkonäöstä enkä pidä lakatusta. Oletan kuitenkin, että käsittelemätön lattia on erittäin herkkä. Onko kenelläkään vinkkejä käsittelystä, joka tarjoaa hyvän suojan mutta säilyttää kuitenkin jonkinlaisen "käsittelemättömän tunteen"? Onko jollakulla myös vinkkejä edullisesta merkistä?

Kiitos!
 
Minulla ei ole omaa kokemusta saippuapestyistä lattioista, mutta niiden pitäisi kovettua ja muuttua hylkivämmiksi ajan myötä. Aluksi niitä täytyy saippuapestä usein, mutta ajan myötä tarve vähenee. Enemmän alttiina olevissa tiloissa, kuten eteisessä ja keittiössä, kuvittelen, että kannattaisi olla jonkinlainen pintakäsittely.

Viimeksi kun hioin mäntylattian, käsittelin sen kovalla öljyllä ja kovalla vahalla. (En muista merkkiä.) Se tummenee hieman uudelleen hiottuun nähden, mutta mielestäni se on tyylikästä. Käsittelyn sanotaan olevan yhtä kestävä kuin lakka, mutta sillä on etuna, että pieniä vaurioita voidaan korjata paikallisesti kohtuullisen hyvin. Tämä ei ole mahdollista, jos se on lakattu.

On olemassa myös lakkoja, jotka eivät ole niin kiiltäviä. Sekä matta lakka että öljy lattiassa saavat sen näyttämään suunnilleen samanlaiselta kuin silloin, kun se oli juuri hiottu. Saippuapesty lattia muuttuu enemmän harmahtavan valkoiseksi.

Erik
 
Sinun täytyy hioa lattia välttääksesi sen muuttumisen keltaiseksi/tummaksi. Sen jälkeen lattian voi öljytä tai vahata. Pigmentillä tai ilman. Ilman pigmenttiä on helpoin hoitaa.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.