43 180 lukukertaa ·
9 vastausta
43k lukukertaa
9 vastausta
Maalaa ja tapetoi suoraan lastulevyille
Ostin ensimmäisen taloni (sisäinen remonttikohde) reilu puoli vuotta sitten ja olen aloittanut remontoinnin. Talo on 40-luvulta ja siinä on vankka puukehys. Ensimmäinen projektini on ollut vaihtaa vanhat lastulevyt ennen tapetointia tai maalausta. Lastulevyjen alla on raakalauta.
Olen valmis kahden ensimmäisen huoneen kanssa, joiden kanssa olen edennyt seuraavasti:
1. Revin alas 40-luvun lastulevyt osittain siksi, että ne olivat laajentuneet ja osittain siksi, että vanhat tapetit olivat hyvin epätasaisia
2. Asetin uudet lastulevyt
3. Tasoittanut ja hionut saumakohdat lastulevyjen välillä ja siellä missä olen ruuvannut
4. Tapetoinut
Olen tyytyväinen tulokseen, mutta olen saanut joitakin varoituksia siitä, että on suuri riski, että tapetit halkeavat lastulevyjen saumakohdissa jossain vaiheessa tulevaisuudessa. Kuinka suuri tämä riski oikein on ja kuinka monta vuotta siinä yleensä kestää?
Seuraava huone, jonka aion tehdä, ajattelin maalata. Voinko sitten seurata samaa menettelytapaa kuin aiemmin (paitsi tapetointia
) vai täytyykö minulla olla lasikuitukangas saumakohdissa tai peräti koko seinässä?
Lopuksi, jos siirtyisin kipsiin jatkossa. Voiko sitten maalata suoraan kipsille hyvällä lopputuloksella?
Olen valmis kahden ensimmäisen huoneen kanssa, joiden kanssa olen edennyt seuraavasti:
1. Revin alas 40-luvun lastulevyt osittain siksi, että ne olivat laajentuneet ja osittain siksi, että vanhat tapetit olivat hyvin epätasaisia
2. Asetin uudet lastulevyt
3. Tasoittanut ja hionut saumakohdat lastulevyjen välillä ja siellä missä olen ruuvannut
4. Tapetoinut
Olen tyytyväinen tulokseen, mutta olen saanut joitakin varoituksia siitä, että on suuri riski, että tapetit halkeavat lastulevyjen saumakohdissa jossain vaiheessa tulevaisuudessa. Kuinka suuri tämä riski oikein on ja kuinka monta vuotta siinä yleensä kestää?
Seuraava huone, jonka aion tehdä, ajattelin maalata. Voinko sitten seurata samaa menettelytapaa kuin aiemmin (paitsi tapetointia
Lopuksi, jos siirtyisin kipsiin jatkossa. Voiko sitten maalata suoraan kipsille hyvällä lopputuloksella?
Lastulevy liikkuu hieman vaihtelevan kosteuden myötä. On siis riski, että ne muuttuvat niin paljon, että tapetti tulee halkeamaan. Kuinka suuri riski on, sitä en osaa edes arvata. Suurin osa käyttää kuitenkin lasikuitu- tai paperinauhaa.
Ilmankosteus on suurimmillaan kesällä ja vähäisintä talvella. Jos halkeamia ilmenee, niiden tulisi ilmaantua vuoden kuluessa. Sitten tapetti voi haljeta talon asettumisen vuoksi, mutta se on toinen juttu.
Kun jatkat, sinun tulisi käyttää nauhaa saumojen yli.
En näe mitään suoraa syytä olla käyttämättä kipsiä. Jos sinulla on raakalauta kipsin takana, siitä tulee erittäin vakaa ja hyvä seinä. Kipsi on myös helpompi tasoittaa, koska reunoissa on sopiva syvennys. Sitä on myös helpompi leikata ja sahata.
Gipsiin voi maalata suoraan, mutta sitä ei yleensä tehdä. En ole koskaan kokeillut, mutta se on todennäköisesti vaikea saada kunnolla tehtyä. Yleensä käytetään tapettia tai lasikuitukangasta. Katsotaan, onko jollain muulla enemmän kokemusta siitä.
Ilmankosteus on suurimmillaan kesällä ja vähäisintä talvella. Jos halkeamia ilmenee, niiden tulisi ilmaantua vuoden kuluessa. Sitten tapetti voi haljeta talon asettumisen vuoksi, mutta se on toinen juttu.
Kun jatkat, sinun tulisi käyttää nauhaa saumojen yli.
En näe mitään suoraa syytä olla käyttämättä kipsiä. Jos sinulla on raakalauta kipsin takana, siitä tulee erittäin vakaa ja hyvä seinä. Kipsi on myös helpompi tasoittaa, koska reunoissa on sopiva syvennys. Sitä on myös helpompi leikata ja sahata.
Gipsiin voi maalata suoraan, mutta sitä ei yleensä tehdä. En ole koskaan kokeillut, mutta se on todennäköisesti vaikea saada kunnolla tehtyä. Yleensä käytetään tapettia tai lasikuitukangasta. Katsotaan, onko jollain muulla enemmän kokemusta siitä.
....puhumattakaan paloturvallisuudesta, joka on huomattavasti parempi kipsin kanssa.
Purisin kylmänä kalkkia ja repisin lastulevyn pois aloittaen alusta kipsillä. Kirjoitithan itsekin, että vanha lastulevy on paisunut hieman, joten miksi uusi kestäisi paremmin ajan saatossa?
Onnea matkaan!
Purisin kylmänä kalkkia ja repisin lastulevyn pois aloittaen alusta kipsillä. Kirjoitithan itsekin, että vanha lastulevy on paisunut hieman, joten miksi uusi kestäisi paremmin ajan saatossa?
Onnea matkaan!
Ok, jatkan sitten kipsillä. En kuitenkaan purka valmiita huoneita, voin yhtä hyvin odottaa, kunnes ne mahdollisesti halkeavat. Mitä tulee siihen, että vanha lastu on turvonnut, pidin sitä täysin luonnollisena, koska se on ollut siellä 65 vuotta. Jos se kestää vain kaksikymmentä vuotta, olen enemmän kuin tyytyväinen.
Mitä tulee kipsiin, tarvitsenko käyttää nauhaa saumoissa myös siinä vai riittääkö pelkästään tasoite? Onko jollakulla kokemusta maalaamisesta suoraan kipsille ja voiko kertoa tuloksesta?
Mitä tulee kipsiin, tarvitsenko käyttää nauhaa saumoissa myös siinä vai riittääkö pelkästään tasoite? Onko jollakulla kokemusta maalaamisesta suoraan kipsille ja voiko kertoa tuloksesta?
Sinun täytyy käyttää teippiä kipsilevyjen saumoissa. Ja voi olla hyvä maalata suoraan kipsille, mutta voi olla tarpeen levittää ylimääräinen pohjamaalikerros, sillä kipsi ja tasoite imevät eri määrän maalia. Voi olla helpompaa levittää ensin seinän verkko.
Jäsen
· Västernorrland
· 2 106 viestiä
Maalaaminen suoraan kipsille ei ole sinänsä mitään epätavallista? Tiedän esimerkiksi, että jokaisessa toimistohuoneessa töissä on maalatut seinät suoraan kipsin päällä. Kitattu saumat nauhalla... Sisäkaton kipsi maalataan myös suoraan.
Mutta laittamalla jonkinlaisen kangas seinälle ennen maalausta, Easy Cover tai jotain muuta vastaavaa, tekee siitä varmasti helpomman saada hyvä lopputulos.
Mutta laittamalla jonkinlaisen kangas seinälle ennen maalausta, Easy Cover tai jotain muuta vastaavaa, tekee siitä varmasti helpomman saada hyvä lopputulos.
Olen samaa mieltä tästä. Jos päätät laittaa jonkun kankaan seinälle, valitse Microlit tai vastaava. Easy cover on turhan paksu ja peittävä, jos sinulla on sileät kipsilevyseinät takana.it-snubben sanoi:Maalata suoraan kipsille ei ole sinänsä mitään harvinaista? Tiedän esimerkiksi, että jokainen toimistohuone työpaikalla on maalattu suoraan kipsille. Saumojen tasoitus nauhalla... Sisäkatto kipsistä maalataan myös suoraan.
Mutta laittamalla jonkin kangas seinälle ennen maalausta, Easy Cover tai jotain muuta vastaavaa, tekee sen varmasti helpommaksi saada hyvä lopputulos.
Kiitos vastauksista
Klikkaa tästä vastataksesi