Hei, aiomme rakentaa seinän.
Meillä on metallikoolaukset, OSB ja kipsilevy. Sekä puurunko oven ympäri.
-Mikäntyyppisiä ruuveja pitäisi käyttää?
-Onko yksi ruuvityyppi metallikoolauksen kiinnittämiseen lattiaan ja seiniin? Sekä runkojen kiinnittämiseen toisiinsa?
-Yksi ruuvityyppi OSB:lle metallikoolaukseen?
-Lopuksi yksi ruuvityyppi kipsilevylle, joka menee kaikkien kerrosten läpi ja kiinnittyy metallikoolaukseen?

Vai onko kyseessä kipsiruuvit, jotka sopivat kaikille työvaiheille metallikoolauksessa?

Mukavaa päivää!

Paras vastaus

Asentaaksesi peltilistan lattiaan ja seinään riippuu pohjasta: Jos se on puuta, niin käytännössä mikä tahansa ruuvi käy, kunhan sillä on isompi kanta. Jos kyseessä on samaa rakennetta oleva kipsiseinä OSB+Kipsi, niin sama menettely voidaan käyttää. Jos lattia, seinä tai katto on betoni, valitsen aina metallisen naulatulpan:

Metallinen spikplugi, jota käytetään kiinnittämään betoniin seinissä ja lattioissa. Metallinen popniitti valkoisella taustalla, käytetään yhdistämään rakennusmateriaaleja kuten metallia ja puuta.

Reguloiden kiinnittämiseen toisiinsa ei yleensä käytetä ruuveja, vaan siihen käytetään kiinnityspihtejä:

Käsi käyttää fixertång-työkalua kiinnittämään metallisia plåtreglar-profiileja toisiinsa rakentamisen aikana.
Ne löytyvät eri muodoissa ja ehdottomasti eri hintaluokissa - Itse käytän Stanleyta, joka on ollut minulla monta vuotta. Olen joskus valinnut käyttää popniittiä listojen kiinnittämiseen, kun pihdit ovat jääneet kotiin. Ruuveilla on taipumusta työntyä ulos ja vaikuttaa kokonaisuuteen/lopputulokseen. Käytän mittaa ja merkitään listat levyn CC-mittoihin - Käytän aina 900 levyjä, eli cc45 ja kiinnitän listan alareunaan. Käytän magneettia tai laseria, jotta saan listat suoriksi, mutta en kiinnitä niitä yläreunasta ennen kuin levyt ovat paikallaan - Tämä vain, jotta ei tarvitse repiä listaa irti ja kiinnittää uudestaan, jos se on vino.

Sitten vinkki - OSB:ssä ei ole keskimerkkiä kuten kipsilevyssä - Piirrä aina viiva levyn keskelle, jotta tiedät missä lista on seinässä. Toinen vinkki - Aloita aina kiinnittäminen ylhäältä tai alhaalta, ei keskeltä - Peltilista saattaa taipua ja ruuvi ei vedä.

OSB:n kiinnittämiseksi listaan käytetään tarkoitukseen sopivia ruuveja - Puu Metalli, levynruuvi, en tiedä, jos se on FZY tai jotain.

Kultapäällystetty ruuvi, jonka kannassa on uritettu rakenne. Ruuvi soveltuu käytettäväksi puuhun ja metalliin kiinnitykseen rakennusprojekteissa.

Kipsilevy sitten - Siinä on kaksi tapaa, kipsilevyn saumojen tulee olla OSB:n päällä ja ei oikeastaan ole pakollista, että kipsi kiinnittyy listoihin. En yleensä kiinnitä niin paljon huomiota siihen kohtaan, vaan kiinnitän kipsilevyn niin, että saumat ovat limittäin OSB/Plyfan kanssa ja käytän Kipsiruuveja puulle:

Metallinen ruuvipultti valkoisella taustalla, käytetään rakennusprojekteissa, joissa tarvitaan kestävä kiinnitys. Koodi 325421 etiketissä.

Käytän yleensä 30-40mm.

Jos halutaan, että kipsi myös kiinnittyy peltilistaan, kannattaa käyttää yhdistelmäruuvia, jotka ovat tarkoitettu puulle ja metallille:

Metallinen ruuvi, jossa on leveä kanta ja terävät kierteet. Tarkoitetaan käytettäväksi puuhun asennettaessa metallirakenteita.

Silloin pituus on syytä kasvattaa siten, että se menee läpi kipsilevy-OSB ja peltilistan. Itse pidän sitä tarpeettoman työläänä ja käytän useimmiten vain OSB:ssä.

Kipsiruuvit OSB:lle eivät oikein toimi peltilistan kanssa, koska kanta ei uppoa levyyn kunnolla ja siten se jää epätasaiseksi kipsin alla. Lisäksi, jos käytät vain kipsilevyn kiinnittämistä levyyn, se on täysin erilainen ruuvi.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
lofstrand ja 3 muuta
  • Laddar…
Ne gyprocruuvit metalliprofiileille, joita olen nähnyt, toimivat hyvin puuhun ruuvatessa. Lue pakkausohjeet.

Ensimmäinen kerros OSB:tä kiinnitetään lyhyemmillä ruuveilla (29mm) kuin toinen kipsilevykerros, joka kiinnitetään pidemmillä ruuveilla (41-45mm).
https://www.byggahus.se/forum/threads/viken-laengd-pa-gipsskruv.30298/

On olemassa niitä, jotka eivät suosittele gyproc-ruuveja OSB:hen, mutta minulla ei ole ollut ongelmia ruuvien kiristämisessä tai katkeamisessa.

Itse käyttäisin gyproc-ruuveja kaikissa vaiheissa.

M mattoys sanoi:
Olen käyttänyt kipsiruuveja kaikkiin mahdollisiin vaiheisiin.
Olen rakentanut satoja metrejä seinää vuosieni aikana kirvesmiehenä ja kipsiruuvit OSB/Plywoodiin eivät ole suositukseni. Tai, jos haluatte hankaloittaa elämääsi niin siitä vaan! :p Minusta työn pitäisi sujua nopeasti ja tulla hyväksi ensimmäisellä kerralla!

• Tykkään
kulle ja 3 muuta
  • Laddar…
slacker slacker sanoi:
Olen rakentanut satoja metrejä seinää vuosien varrella kirvesmiehenä, enkä todellakaan suosi kipsiruuvia OSB/Plywoodille. Tai jos haluat kiusata itseäsi, niin anna mennä! :p Minulle sen pitää sujua nopeasti ja onnistua kerralla!
Mutta mikä on ongelma?
Plywoodille ymmärrän, että voi tulla ongelmia, koska se on huomattavasti kovempaa kuin OSB.

Ongelma on metalliprofiili ja OSB on hieman eri kovuista eri kohdissa - Ruuvit irtoavat metalliprofiilissa, OSB ei ole tarpeeksi paksu, joten kipsilevyruuvin isompi kaulus ennen päätä osuu levyyn. Lopputuloksena kipsilevyruuvin pää tulee hieman ulos. Kun myöhemmin kiinnität kipsilevyn, siitä voi tulla hieman kupruileva ruuvivarsissa.
Levyruuvissa on "uurteet" pään alapuolella, suurempi kulma ja se on yksinkertaisesti suunniteltu porautumaan levyyn niin, että pää uppoaa sisään.

Oikea ruuvi oikeaan tarkoitukseen yksinkertaisesti...

• Tykkään
Slägggan ja 1 muu
  • Laddar…
Tuhannet kiitokset, että otitte aikaa vastata kysymykseeni!!! Mukavaa viikonloppua!

• Tykkään
slacker
  • Laddar…
Hyvä ketju, kaipaan kuitenkin versiota peltiruuvista itsestään porautuvalla kärjellä, jota minulle suositeltiin XL byggissä, tässä muodossa Fasadskruv (poistin kuitenkin tiivistyksen saadakseni korkeutta alas) - rakennan teräsrunkoa puutarhakalusteeseen teräspuista, enkä käytä niitä lainkaan sisäseinissä. Ei varmasti kovin yleistä, mutta ajattelen vain täydellisyyden vuoksi, jos jollakin olisi samanlainen ongelma kuin minulla oli.

• Itseporaava ruuvikärki ilman tiivisteprikkaa puurakenteella.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.