Hei,

Kuinka suuri nostovoima kestää tyypillinen betonitolppa 700mm maan alla?

Tolpat seuraavasta tyyppistä: https://www.byggmax.se/betongplint-...IsAl98xAOOfmloSmUywvehoCN1AQAvD_BwE#914=34799

Meillä on kuormitustilanne seuraavasti: Betonipaalun kaavio, jossa näkyy nuoli ylöspäin ja mitta 0,7 m maan alla.

Mikä voi olla sallitun F:n arvo tässä tapauksessa, eli kuinka suuri nostovoima tällainen tolppa kestää?

Suurin kysymykseni on, saammeko mitään ylimääräistä voimaa, paitsi betonin omapaino, esimerkiksi kitkan maaperän ja tolpan välillä, joka vastustaa tolpan nostamista maasta.

Viimeksi muokattu:
Riippuu maaperästä. Valmista itse levyn kanssa alhaalla, jos haluat kestää suurempia voimia.

Mikä on sovellus, jos saan kysyä?

P polarsson sanoi:
Riippuu maasta. Valmiit itse laittamalla levy alas, jos haluat ottaa suurempia voimia.

Mikä on sovellus, jos saan kysyä?
Carport 30 m2, riittääkö 8 kpl pilarijalkoja 700 mm? cc 1,6m

S
Ahmada Ahmada sanoi:
Hei,

Kuinka suuri nostovoima kestää tyypillinen betonipilari 700 mm maan alla?

Pilarit tämän tyyppisiä:
[linkki]

Saamme kuormitustapauksen mukaan:
[kuva]

Mitä voimme sallia F:ksi tässä tapauksessa, eli millaisen nostovoiman pilari kestää?

Mitä pääasiassa mietin on, saammeko lisävoimaa, betonin omapainon lisäksi, kuten esimerkiksi kitka maan ja pilarin välillä, joka vastustaa pilarin nostoa maasta.
Turvallisuuden takaamiseksi en laskisi minkään yhteistoimintavaikutuksen varaan. Tämä tehdään yleensä tietyillä erityisillä paaluilla ja silloinkin vain karkeasti. Sitten se riippuu, kuten polarsson mainitsi, minkä tyyppisestä maasta on kyse. Tarkasta kaksi tapausta:

1) Riittävä ankkurointipituus tolpan kengille tai mitä ikinä pilariin laitetaankaan.

2) Ettet itse asiassa nosta koko pilaria. Siinä laskisin vain pilarin painon, joka vastustaa.

Jos haluat lisätä vastustavan nostovoiman, voit valaa laatan betonipilarin alle, jolloin saat maaperän vastustavan painon.

Poista

S scorp1on sanoi:
Varotoimenpiteenä en laskisi yhteenvaikutusta. Tämä tehdään yleensä tietyillä erikoistapauksilla ja silloinkin suurin piirtein. Sitten riippuu, kuten polarsson mainitsee, millaisesta maaperästä on kyse. Katso kaksi tapausta:

1) Riittävä ankkurointipituus pilvipohjille tai mikä ikinä onkaan tarkoitus laittaa sokkeliin.

2) Että et todellakaan nosta koko perustusta. Tässä laskisin mukaan vain perustuksen painon, joka vastustaa.

Jos haluat lisätä vastustavaa nostovoimaa, voit valaa laatan betonisokkelin alle näin saat maan vastapainovoiman.
Kiitos, se kuulostaa järkevältä laskea kuten ehdotat.

Minun täytyy laskea uudelleen tuulikuorma autokatokselle, koska minun täytyy olla tehnyt virhe jossakin. Tämä koska olen saanut q_d = 1.5 kN/m2, mikä yli 30m2 vastaa 45kN. Jaettuna 8 perustukselle (cc 1.6) se on 5.6 kN/perustus. Eli jokaisen perustuksen pitäisi painaa 5.6*100 = 560kg.. Kun tavallinen sokkeli painaa 50 kg.

Tämä vastaa, että laskelmissani olisi tarvittu 80 perustusta 30m2 alueelle, joten jossain olen laskenut väärin tuulikuorman.

S
Ahmada Ahmada sanoi:
Kiitos, kuulostaa järkevältä laskea kuten ehdotat.

Täytyy laskea uudelleen tuulen kuorma autokatosta vastaan, koska minun täytyi tehdä virhe jossain kohtaa. Sillä olen saanut q_d = 1,5 kN/m², mikä yli 30m² vastaa 45 kN. Jakautuneena 8 perustukselle (cc 1,6) se on 5,6 kN/perustus. Eli jokainen perustus pitäisi painaa 5,6*100 = 560 kg.. Kun tavallinen perustus painaa 50 kg.

Tämä tarkoittaa, että laskelmassani olisin tarvinnut 80 perustusta 30 m²:een, joten jossain olen laskenut väärin tuulen kuorman
Oletko huomioinut sen tilastollisen järjestelmän oikein?

Se on niin, että runko vie tuulen kuorman alas pultteihin, jotka ovat perustuksissa. Sinun on laskettava, mikä on linjakuorma yhdellä puomituksella, saadaksesi sitten tukimomentin. Muunna tämä voimapariksi, jolloin saat vetovoiman toisessa pultissa ja puristuksen toisessa. Silloin sinulla on nostovoima.

S scorp1on sanoi:
Oletko tarkastellut järjestelmää tilastollisesti oikein?

Onko niin, että runko vie tuulikuorman alaspäin pultteihin, jotka sijaitsevat perustoissa. Sinun on laskettava, mitä viivakuorma on koolingilla, jotta saat kiinnitysmomentin. Muunna tämä voimapariksi ja saat vedon toisessa pultissa ja paineen toisessa. Silloin sinulla on nostovoimasi.
S scorp1on sanoi:

Onko niin, että runko vie tuulikuorman alaspäin pultteihin, jotka sijaitsevat perustoissa. Sinun on laskettava, mitä viivakuorma on koolingilla, jotta saat kiinnitysmomentin. Muunna tämä voimapariksi ja saat vedon toisessa pultissa ja paineen toisessa. Silloin sinulla on nostovoimasi.
S scorp1on sanoi:

En ole laskenut lainkaan niin. Sen sijaan laskin, että katon ylle tulee yhteensä 45 kN tuulennousu, jonka alaspainavat 8 perustusta. En ymmärrä, miten minun pitäisi laskea esimerkkisi mukaan.

S
Joten ajattelet, että on 30 m2 pinta-ala, joka nostetaan pystysuoraan 1.5 kN/m2 voiman avulla?

Vaakasuora tuulikuorma aiheuttaa momentin ankkuroinnin ja pystysuoran tukijalan välillä.

• Tykkään
tobbbias
  • Laddar…
S scorp1on sanoi:
Joten ajattelet, että 30 m2 alue nostetaan pystysuoraan ylös voiman avulla, joka vastaa 1,5 kN/m2?

Vaakasuora tuulikuorma aiheuttaa momentin perustuksen ja pystysuoran pilarin välisessä liitoksessa.
Ajattelen samalla tavalla kuin ensimmäisessä virkkeessäsi. Vaakasuora tuulikuorma on merkityksetön, koska kyseessä on autokatos ilman seiniä (vain pilarit).

On vaikea tasapainottaa carpotien nostovoimaa. Jos vain betonin oma paino pitää vastaan, tarvitaan usein liikaa betonia. Jos rakennat ristituilla, kaikki nostovoima kohdistuu niihin pilareihin, joissa on risti. Jos rakennat tiheillä seinillä vakauden vuoksi, se jakautuu tasaisemmin pilareihin.

Pilari, jossa on levy alla, on hyvä ratkaisu, koska silloin hyödynnät maan omaa painoa.

S scorp1on sanoi:
Joten ajattelet, että 30 m² pinta-ala nostetaan pystysuoraan voiman avulla, joka vastaa 1,5 kN/m²?

Vaakasuuntainen tuulikuormitus aiheuttaa momentin palkin ja pystysuoran säännön liitoksessa.
On harvinaista laskea pylväitä ja pilareita kiinnitetyiksi. Vaikka laskisit ne (osittain) kiinnitetyiksi, sinun on otettava huomioon rakenteen kokonaismomentti.

Autokatoksia rakennetaan usein puuristikoilla tai kaapeleilla.

W witten sanoi:
On vaikea laskea autokatosten nostovoimaa. Jos haluat, että vain betonin oma paino kestää, vaatii se usein hankalasti paljon betonia. Jos rakennat ristikkäistuella, menee kaikki nostovoima niihin paaluihin, joissa on ristikko. Jos rakennat tiiviillä seinillä vakauttamiseen, jakautuu se tasaisemmin paaluihin.

Paalu, jossa on levy alla, on hyvä ratkaisu, sillä hyödynnät maan omaa painoa.
Riittääkö, että on ristikkäinen tuenta vain takaseinällä siinä tapauksessa? Jotain tällaista:
Puinen varastorakennus, jossa on lappeakatto ja ristikappaleet seinässä. Rakennuksen kehys on avoin edestä ja tuettu pystytolpilla.

Mutta vain seinä ja ristikkäinen tuenta takana, toimisiko se?

S
Muista myös, että tuulikuormien laskeminen ei ole yksinkertaista. Se riippuu useista tekijöistä, kuten maastotyypistä, viitenopeudesta ja muototekijästä. Tarkasteltava järjestelmä jaetaan myös useisiin vyöhykkeisiin.

Muista myös, että autokatos itsessään painaa jonkin verran, mikä vastustaa nostovoimaa.

S scorp1on sanoi:
Muista myös, että tuulen kuormien laskeminen ei ole helppoa. Se riippuu useista tekijöistä, kuten maaston tyypistä, vertailunopeudesta ja muototekijästä. Tarkasteltava järjestelmä jaetaan myös useisiin vyöhykkeisiin.

Muista myös, että carport itsessäänkin painaa jonkin verran, mikä vastustaa nostovoimia.
Se on muototekijä, josta olen epävarma tässä tapauksessa. Ja sitten olen olettanut saman vyöhykkeen koko katolle. Tuntuu siltä, että tällaisiin laskentatehtäviin pitäisi olla olemassa jokin tietokoneohjelma.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.