Hei, olen vähän aloittelija tällä alueella mutta toivon, että joku teistä tietää paremmin miten tämmöinen toimii.
Mitä haluan tehdä, on saada selville, mikä lujuusluokka kaikilla ruuveilla on, jotta voisin järjestää ne paremmin sisäisesti.. mutta olen työssäni kohdannut vähän ongelmia ruuvien tietojen löytämisessä.
Ensimmäinen ruuvityyppi, johon olen törmännyt, on kuusiokolollinen kartiokärkinen ruuvi, ruostumatonta hapetonta terästä ISO 4029 mukaan.
Minulla olevat ruuvien tietotaulukot kattavat M2,M3,M4,M5,M6,M8,M10,M12 ruuvit, kaikki materiaalista A4 ISO 3506-3 mukaan.
ISO 3506-3 kertoo minulle, että sillä on joko "kovuusluokka" 12H tai 21H, mutta tietotaulukko ei mainitse mitään "Vickersin kovuudesta" tai "kovuusluokasta".
Kysymykseni on, miten edetä saadakseni selville, mihin luokkaan minun pitäisi ruuvin asettaa, kun käytössäni on vain nämä tiedot?
Tiedän, että ruuvit hankitaan Bultenilta, mutta en ole onnistunut löytämään heidän kotisivuiltaan tietoa siitä, mitä kovuutta he käyttävät.
Hankintaerittelyn mukaan valmistajan tuotenumero on esim.
ISO 4029-M10X16-A4
Onko ainoa vaihtoehtoni soittaa Bultenille (tai Bufab, kuten olen ymmärtänyt heidän nykyään kutsuvan itseään) ja kysyä heiltä, vai voiko näillä tiedoilla päätellä kovuuden?
Minulla on myös muita vastaavia ruuveja muilta valmistajilta, ja minulla on suurin piirtein samat tiedot.. mutta voin odottaa niiden kanssa, jos kuitenkin selviää, että se ei ole mahdollista
Olisin erittäin kiitollinen, jos joku voisi auttaa minua saamaan tästä vähän otetta!
ystävällisin terveisin
Daniel