P
Rakennan vanhaa asuntovaunua, jossa on kerrossänky lapsille. Yläsängyn pohjaksi olen suunnitellut 12 mm vanerilevyn, joka lepää 21x21 mm listan päällä. Levyn koko on 200x80 cm. Kestääkö se?

Pysyy kyllä, mutta voi taipua jonkin verran. Helpoin tapa on ehkä kokeilla, kuinka jäykkä vaneri on kyseisellä jännevälillä. Laita esimerkiksi levy parin palkin päälle sillä etäisyydellä ja astu sen päälle :-). Jäykkyys vaihtelee myös eri tyyppisissä vanereissa.

Miten lista tulisi asentaa? Niiden mittojen kanssa olisin laittanut useita listoja levyä tukemaan.

P
Lista tulee kiinnittää reunoille, lyhyelle ja pitkälle puolelle. Maksimikuormitus sängyssä on 70 kg, mutta todennäköisesti ei koskaan ylitä 40-50 kg, koska siellä nukkuvat vain lapset.

P
Niin, harkitsin sellaista, mutta kun sängystä tulee hieman kapeampi kuin 80cm, niin siinä tapauksessa minun täytyy sahata kaikki lamellit 1cm. Toinen haittapuoli on, että ajattelin ruuvata levyn listaan vakauttaakseni koko rakenteen.

12 mm kestää, leikkimökin lattia kesti useita aikuisia, tosin 60 jännevälin kanssa, ja se oli Byggmaxin halvin.
Ei tarvita poikittaispuita, pitää ajatella painoa asuntovaunussa.
Vaihtoehtoisesti 2 kpl 4 mm vaneria styroksi välissä, sandwich-rakenne. Vaatii kuitenkin liimaprässin.

Protte

P
Sitten mennään sillä. Luulen, että koko rakenne on kuitenkin kevyempi kuin dinette ja ylikansikaappi, jotka olen irrottanut, eli enemmän lastipainoa oluelle :)

P
Onko Konstruktionsplywood P30:ssa heikompi lujuus? maksaa 1/3 verrattuna "tavalliseen" mäntyplywoodiin.

Varmaan mutta sinun käyttöön se kestää.
Rakennusvanerissa on enemmän oksia eikä se näytä niin hyvältä.
Jos katsoo alapuolta, se on esteettinen kompromissi, joka täytyy tehdä.

Protte

Olen kuullut, että vanhat sisäovet ovat hyviä sängynpohjaksi. Ne ovat sekä kevyitä että kovia.
Itse ajattelin rakentaa yläsängyn sälepohjalla tai etsiä edullisen lastensängyn patjan kanssa blocketista ja saisin kaiken tarvittavan viidellä sadalla.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.