Hei kaikki asiantuntijat!
Olen äskettäin saanut rakennusluvan kolmen pienemmän vapaa-ajan asunnon uudisrakentamiseen. Toiveeni on aloittaa tämä keväällä, jolloin minä itse yhdessä kokeneiden ystävien kanssa vastaamme suurimmasta osasta työtä, mutta aion myös ulkoistaa osan työvaiheista tarpeen mukaan. Minulla on jonkin verran rakennuskokemusta ennestään, mutta en ole koskaan itse rakentanut uudistuotantoa, mikä tulee olemaan sekä jännittävää että opettavaista. Suunnitteluvaiheessa tulee esiin joitakin kysymyksiä, joihin toivon löytäväni vastauksia kaikilta teiltä asiantuntevilta täällä foorumilla, olen kiitollinen kaikista mahdollisista vastauksista, joita teillä voi olla!
1. Haluaisin mielelläni, että valettu betonilaatta olisi näkyvillä valmiina lattiana, onko mahdollista saada tarpeeksi hyvä pinta tähän laatoittamalla, vai vaatiiko se myös hiontaa jälkikäteen? Pidän todella siitä rouheasta ulkonäöstä yhdessä rapattujen seinien kanssa.
2. Onko mahdollista valaa laatta muutaman cm ohuemmaksi kylpyhuoneessa, jotta voitaisiin minimoida tasoero valmiin kylpyhuoneen lattian ja muiden lattioiden välillä? Ajattelin, että valamisessa laatikkoon sijoitetaan puukehys siihen, missä kylpyhuone tulee olemaan, ja valetaan sitten kylpyhuoneen lattia valmiiksi jälkikäteen. Haluaisin mielelläni mikrosementin pintapäällysteeksi kylpyhuoneeseen, mikä mielestäni voisi antaa hienon siirtymän betonilattiasta. Mutta ehkä se ei ole vaivan arvoista vain saadakseen kauniin siirtymän?
3. Ulkoseinät koostuvat kevytbetoniblokeista ja ne yleensä muurataan ulkoneman kanssa laatasta. Mutta alueella, jolle rakennan, on kunnalliskonsultin laatima säilytysohjelma ja jotta talot sopisivat paremmin olemassa olevaan ympäristöön, niissä on oltava rappausjalusta, joka on noin 40 cm korkea. Mitä mieltä olette blokkejen muuraamisesta niin, että ne ovat linjassa betonilaatan kanssa ja sitten rappaus jalusta tämän päälle?
4. Naapuri kylässä on hiljattain uusinut kattonsa ja säästänyt vanhat kattotiilensä, harkitsen näiden tiilien uudelleenkäyttöä saadakseni perinteisemmän ulkonäön. Mitä kokemuksia teillä on vanhojen tiilien uudelleenkäytöstä? Kannattaako yrittää säästää muutama lantti vai aiheuttaako se enimmäkseen päänvaivaa lopulta?
5. Taloilla on pinta-alaa noin 60 neliömetriä per talo, joten muurausta tulee olemaan paljon, kannattaako hankkia vannesaha vai riittääkö tiikerisaha/käsisaha blokkien katkaisuun? Vannesahan vuokraaminen tulee olemaan liian kallista ottaen huomioon rakennusaika, ehkä jollain Etelä-Suomessa on käytetty myytävänä?
Aluksi nämä ovat kysymyksiä, jotka ovat tulleet esiin, mutta niitä tulee varmasti lisää, jos teillä on muita vinkkejä tai neuvoja, jotka voisivat olla hyödyksi, jakakaa ne mielellänne. Olen lukenut useita keskusteluketjuja täällä foorumilla, joissa ihmiset ovat rakentaneet kevytbetonitaloja, ja ne ovat antaneet minulle paljon inspiraatiota. Kiitos avusta!