B
Minulla on kylmvinssi -30-luvun puutalossani, jossa vintin välipohja on eristetty noin 13 cm turpeella ja 8 cm lasivillamatolla sen päällä. Turpeen alla on tervapaperi raakapontin päällä.

Tarvitsen parantaa eristystä, joka on osittain epätasainen ja riittämätön. Suunnittelen lasivillamattojen poistamista ja puhalluspuukuitueristeen, kuten ekokuitu, käyttöä. Mietin, pitäisikö minun parantaa höyrynsulkua, jotta lämmin ja kostea ilma ei pääsisi vintille.

Kysymys 1: Pitäisikö minun poistaa myös turve ja laittaa uusi muovi tai diffuusioavoin kangas ja sitten puhaltaa uusi puukuitu, vai riittääkö lasivillan poistaminen ja uuden puukuidun puhaltaminen?

Kysymys 2: Aion rakentaa uuden kylpyhuoneen alle ja välipohja siellä altistuu suuremmalle kosteudelle. Riittääkö tähän, että lasken alas alakaton ja maalaan sen kostean tilan maalilla, vai pitäisikö tehdä jotain enemmän?

13 cm turvemulta vastaa eristyskyvyltään noin 5 cm mineraalivillaa. Se on orgaaninen materiaali. Se on hieman parempi kuin massiivipuu ja hieman huonompi kuin sahanpuru eristysmateriaalina. Tilavuuspaino on 0,2, mikä vastaa raskaampia mineraalivilloja. Koska aiot käyttää toista orgaanista materiaalia, selluloosakuituja, mielestäni voit poistaa turvemullan.

Selluloosakuitujen valmistajat suosittelevat yleensä erityisen höyrynsulkukankaan käyttämistä muovikalvon sijasta. Alemmassa kerroksessa olevan kylpyhuoneen ongelman arvioiminen tässä tapauksessa on mielestäni vaikeaa. Vaikka kylpyhuoneessa olisi erittäin kosteaa, ei ole varmaa, että kaikki kosteus sitoutuu vesihöyryksi ilmaan ja nousee ylöspäin. Se riippuu pääasiassa ilman lämpötilasta. Kysyisin varmasti selluloosakuitujen valmistajalta.

B
Kiitos vastauksesta. En oikein ymmärrä perustelua turpeen poistamisesta. Haittapuolena sen poistamisessa on, että se vaatii paljon työtä. Tarvitseeko minun laittaa uusi höyrysulku uuden eristyksen alle, sillä se on väistämätöntä? Muuten ainoa haitta taitaa olla se, että turpeella on huonompi u-arvo kuin uudella eristyksellä?

Kylpyhuoneen osalta minun täytyy varmaan ottaa yhteyttä toimittajaan, kuten sanoit.

Ystävällisin terveisin, Carl

Torven voi poistaa ilman, että talo saa shokin, kun sen korvaa selluloosakuiduilla. Sinun ei ole pakko poistaa torvea. Ainoa motiivi on parantaa U-arvoa.

B
Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat, kiitos

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.