Hei kaikki!

Olen nyt lukenut ketjuja, googlannut ja puhunut chatgpt:n kanssa, kunnes silmät vuotavat verta, ja kaikki tulevat eri ratkaisuilla ja ehdotuksilla... joten ennen kuin tulen hulluksi, ajattelin kirjoittaa tänne ja katsoa, voiko joku auttaa minua konkreettisilla vastauksilla!

Liitetyssä kuvassa olen piirtänyt, miten ajattelin pystyttää seinärungon, eristää ja laittaa osb + kipsiä olemassa olevaa seinää vasten.

Katto on kalteva, lattia on kalteva eikä mitat ole yhtään samanlaisia. Päänvaivaa!

Kuvan keltaiset viivat ovat tapaa, jonka ajattelin pystyttää 45x70 rungon. Vaaleanpunaiset viivat ovat tapaa, jolla ajattelin laittaa kipsin osb-levyjen päälle siirrettynä saumoilla (luin, että tämä oli todella tärkeää!).

Aluspuu ruuvataan lattiaan ja seuraa kaltevuutta, ja hammapuu on täysin suora katon alimmista kohdista (kiinnitetty kattoon) kattopalkkiin ja seinille päin.

Näyttääkö tämä hyvältä, vai olenko tullut hulluksi ja tehnyt siitä liian monimutkaisen?

Olen huolissani (punaisella nuolella merkitty) rakosista hammapuun yläpuolella, miten voisin parhaiten täyttää tällaisen aukon?

Kun aluspuu seuraa lattian kaltevuutta, miten asetan jalkalistan kauniisti? Laitanko vain lattian kaltevuuden mukaan, vai näyttääkö se hullulta?

Koska aluspuu seuraa kaltevuutta, minun on pakko sahata eri pituisiksi kaikki pystysuorat tukipuut. Oletan, että minun on sahattava päädyt jonkinlaisessa kulmassa myös osb:hen ja kipsiin? Pitääkö minun ajatella samalla tavalla osb ja kipsi?

OLEN ERITTÄIN kiitollinen vastauksista! Varmasti keksin vielä lisää asioita yöllä, kun pyörin ja kääntyilen ajatusten tuskissa...
 
  • Vanha huoneen seinä, jossa on ikkunan ympärille piirrettyjä keltaisia viivoja, kuvaa suunniteltua kehysrakennetta.
Miksi haluat, että vaakapalkki on täysin suora? Anna sen seurata katon linjaa ja sahaa osb/kipsi niin, että se sopii.
 
  • Tykkään
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Onko se hirsitalo? Olen kuullut, että sisäpuolelle ei pitäisi eristää enempää kuin 50 mm. 70 mm ei tietenkään ole paljon enemmän. Hirsi jää pidemmäksi aikaa ulkopuolelle ja kylmenee/kosteutuu. Onko talo lämmitetty?
 
Aseta kisko pohjaan. Yksi kattoon. Laita reglar sisään. Eristä. Päällystä OSB:llä ja kipsillä.
 
P para sanoi:
Miksi haluat, että kattotuoli on täysin suora? Anna sen seurata katon linjaa ja sahaa OSB/kipsi niin, että se sopii
Hyvä kysymys... ajattelin vain, että halusin rakentaa 'suoran seinän' enkä seurata kallistusta. Ehkä se oli typerää ajateltu?
 
R Robin95 sanoi:
Onko se hirsitalo? Olen kuullut, ettei pitäisi eristää enempää kuin 50 mm sisäpuolella. 70 mm on toisaalta vain hieman enemmän. Hirsi jää enemmän ulkopuolelle ja tulee kylmemmäksi/kosteammaksi. Onko talo lämmitetty?
Tiili ja rappaus! Tai, Rappaus -> Tiili -> Rappaus oikeastaan.

Talo on lämmitetty satunnaisesti syksyllä / keväällä / talvella, luulen että se on kylmillään noin 8-10C. Kesällä se pysyy tasaisesti noin 18-20 asteessa. Muutama lämmitin sekä puuhella ja kamiina.
 
S salkin85 sanoi:
Laita kisko pohjaan. Yksi kattoon. Sisälle koolaukset. Eristä. Pane osb- ja kipsilevyä.
Eli minun pitäisi vain seurata kaltevuutta sekä katossa että lattiassa, eikö niin?
 
niklaskrig niklaskrig sanoi:
Joten minun pitäisi vain seurata kaltevuutta sekä katossa että lattiassa, eikö niin?
Juuri niin. Leikkaa ja sahaa levyt niin, että ne seuraavat lattiaa ja kattoa. Leikkaa ne hieman lyhyemmiksi ja nosta ylös kattoa vasten.
Jalkalista peittää mahdolliset pienet raot kipsilevyn ja lattian välillä.
 
S salkin85 sanoi:
Juuri niin. Leikkaa ja sahaa levyt niin, että ne seuraavat lattiaa ja kattoa. Leikkaa ne hieman lyhyemmiksi ja nosta ylös kattoa vasten.
Jalusta peittää mahdollisen pienen raon kipsin ja lattian välillä.
Oletan, että minun täytyy sahata palkit kulmassa, jotta ne ovat täydellisesti kiinni sekä kannakkeeseen että kurkitukeen?

Katso kuva, kuinka tarkoitan, että se muuten menee:
 
  • Puisuora ei istu kunnolla vaakasuuntaiseen palkkiin johtuen kulman puutteesta.
niklaskrig niklaskrig sanoi:
Oletan, että minun täytyy sahata koolaukset kulmaan, jotta ne ovat 100% ann sekä kynnystä että puupalkkia vasten?
Ei.
 
Osta teräskisko. Silloin ei ole niin tarkkaa, miten katkaiset koolaukset.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.