Tiedän, että foorumilla on jo samankaltaisia ketjuja, mutta luettuani ne en silti ole varma, mikä vaihtoehto on paras tai riittävän hyvä. Aion näyttää esimerkkini ja muutamia löytämiäni ehdotuksia.
Aion rakentaa alapohjan taloon kertopuusta. Olen aiemmin rakentanut vastaavanlaisen talon kerran ja silloin laitoin lattiarakenteet limittäin kantapalkin päälle ja naulasin reippaasti. Tällä kertaa harkitsen, voisinko laittaa ne vierekkäin kantapalkkien päälle ja kiinnittää naulalevyn/palan sivuille. Tämä helpottaisi lattialastulevyn asennusta lattialle ja välttäisin paljon hukkapaloja.
Näin lattiasysteemi tulee näyttämään.
Niille, jotka ihmettelevät, miksi kantapalkit eivät ole tasaisesti jakautuneet, voin kertoa, että siitä tulee 1,5-kerroksinen talo ja tarvitsen kaksi kantavaa sisäseinää. Olen ajatellut sijoittaa kantapalkit suoraan näiden kantavien sisäseinien alle.
Mikä vaihtoehto on paras tai riittävän hyvä minun tapauksessani?
Vaihtoehto 1: Liitä reunat vastakkain keskellä kantapalkkia, palat kummallakin puolella.
Vaihtoehto 2: Liitä reunat vastakkain keskellä kantapalkkia, naulalevy kummallakin puolella.
Vaihtoehto 3: Kuten olen aiemmin tehnyt, limittäin kantapalkin päällä siirretyillä rakenteilla.
Olen myös harkinnut toista vaihtoehtoa, jossa sanotaan, että kantavuuden kannalta on parempi, ettei liitos ole kantapalkin päällä vaan kantapalkkien välissä. Silloin voisin aloittaa kahdella rakenteella, jotka liitettäisiin jossain kohdin keskivälikössä. Onko se toimiva vaihtoehto, ettei liitosta ole kantapalkin päällä? Mikä menetelmä on paras liittämiseksi, kun liitos on keskellä välikköä ja missä kohtaa on parasta liittää, välikön keskellä vai lähellä kantapalkkia?
Vaihtoehto 4: Liitä jossain keskivälikön kohdalla.
Tein lattian yhdellä 405 cm ja yhdellä 105 cm palalla, tosin puristetuilla levyillä, silloin näyttää siltä, ettei ole väliä missä kohta saumaa tulee. En tiedä, onko sama ruuvattujen levyjen kanssa. Olen myös kuullut, että on vahvempaa olla tekemättä saumaa alustan päälle.
Tilaa kevyet palkit, kuten masonit beams. Näin saat koko palkit oikeassa pituudessa ilman liitoksia. Ne ovat kevyitä verrattuna tavallisiin palkkeihin, ja voit helpommin kasvattaa kokoa saadaksesi paremman eristyksen. Muutoin, jos käytät limitysliitosta ja ostat hyviä lattianlastulevyjä, niitä ei tarvitse liittää palkkiin.
Lujuusopin mukaan palkit tulisi liittää 1/4 - 1/3 jännematkasta tuelta. Tämä johtuu siitä, että siellä momenttivoimat ovat alhaisia, mutta leikkausvoimat suuria. Naulalevy on hyvä ottamaan vastaan leikkausvoimia, mutta ei momenttivoimia. Suoraan tuen yläpuolella leikkausvoimat ovat alhaisia, mutta momenttivoimat korkeita, joten on vähemmän hyvä liittää koolinkeja tuen yläpuolella.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.