Hieman puutyövaroitus kysymyksessä, mutta tärkeä.

Ajattelin rakentaa kaksi puurunkoa, jotka ovat kooltaan 90x116 cm ja paksuudeltaan 3-3,5 cm. Eli tavallinen kehys. Neljä lautaa, jotka muodostavat suorakulmion.

Itse puutavaran leveys riippuu hieman. Ei saa olla liian silmiinpistävä, koska silloin taloyhtiö valittaisi, mutta ei myöskään liian heiveröinen. Sen pitäisi olla parvekkeella, joten mitä leveämpi se on, sitä paremmin se kestää tuulta.

Kysymys kuuluu, miten minun tulisi yhdistää laudat kulmissa, jotta rakenne olisi mahdollisimman vakaa/jäykkä?
  • Viistää neliöitä siten, että laudat menevät päällekkäin? Kuinka tämä tehdään helpoiten? Joku rautakauppa voisi tehdä?
  • Sahata laudat 45º kulmassa ja koota kuten perinteinen taulun kehys?
  • Tasaiset kulmaraudat?
  • Jokin erityinen puulaji, joka sopii paremmin jäykkyyden saavuttamiseen?

"Poista neliöitä niin, että laudat menevät päällekkäin? Miten tämä tehdään helpoiten?"

Tämä menetelmä. Jota kutsutaan Puoli-ja-puoli.
Liimaa sitten kosketuspinnat. Poraa kaksi reikää liitokseen, joihin sitten lyöt pätkän pyörökeppiä.
Viiste voidaan tehdä tavallisella käsisahalla.

bax sanoi:
Fasningen kan göras med vanlig handsåg.
Oletettavasti tämä vaatii vakaata kättä. :) Paras tulos saavutetaan, jos leikkaus on täydellisen suora ja tasainen, jotta kosketuspinta on mahdollisimman hyvä liimauksen kannalta.

Tasapäiset kulmat molemmilla puolilla. Vahvemmaksi se ei muutu. Itse kokoaisin kehyksen Dominobrikkeillä, mutta se vaatii erikoisvarusteita.

mattiasp sanoi:
Itse kokoaisin kehyksen Domino-palikoilla, mutta se vaatii erikoislaitteita.
Puhtaasta uteliaisuudesta, mikä se on?

Ogredani sanoi:
Oletan, että tässä tarvitaan todella vakaa käsi. :)
Kyllä! :)
Tasaiset kulmat molemmilla puolilla, kuten mattiasp ehdottaa, ovat varmaan vahvemmat kyllä, en ajatellut niin pitkälle itse.
Mutta siis, mihin kehys on tarkoitettu?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.