Kokoonpanon aikana minun piti siirtää täljstenklädda Contura 820T hieman. Satuin osumaan rintakehälläni täljkäärinnän yläosaan, jolloin se murtui. Monet rumat sanat! Murtuma tapahtui juuri siinä U-kohdan alaosassa, jonka kivi muodostaa (kivi on kuin U savupiipun ympärillä).
Juuri siinä, missä kivi on kapeimmillaan, ei ollut tukea alla. Vähän hölmö rakenne kenties, mutta jos en olisi osunut siihen, mitään ei olisi tapahtunut!
Ostaa uusi yläosa, toki, mutta se on tylsä kulutus. Minua ei haittaa katsoa saumaa, jos yläosan voi korjata.
Ajatukseni on liimata tasaista rautaa alapuolelle tueksi, ehkä porata ja laittaa jonkinlainen niitti kivin läpi. Muita ehdotuksia? Ja onko jollakulla ehdotuksia liimasta, jota voidaan käyttää tässä kuumassa ympäristössä? Luin täljstenslimasta, joka tehdään vesihohtokivestä, vedestä ja täljstensjauhosta. Toimiiko se?
Satuin osumaan vuolukivitasoon rintakehälläni, jolloin se murtui.
En tiedä, kuinka vahva rintakehäsi on, mutta kuvauksen perusteella minusta vaikuttaa siltä, että kivessä oli jo halkeama tai jokin muu vika. "Osuminen siihen" ei pitäisi saada kiveä murtumaan, jos se on kunnossa. Tarkistaisin toimittajalta, mitä he sanovat. Ehkä meillä on erilainen käsitys "osua", kuka tietää...
Joo, vaikea sanoa, oliko heikkenemistä. Minulla oli paljon vaatteita päällä, joten en huomannut osumaa ennen kuin oli liian myöhäistä. Olin rehellinen, kun puhuin jälleenmyyjän kanssa, eikä siellä näyttänyt olevan mitään apua saatavilla.
Lämmönkestävää liimaa ei näytä olevan hyllyillä tavallisissa kaupoissa. Onko jollain käsitystä, kuinka kuuma tällainen kamina tulee juuri tuolla kotelon yläpuolella?
Ajatteletko pannkittistä? Joo, sellaista on kotona, mutta en usko, että se liimaa erityisen hyvin. Ehkä asetan pari palaa neliöprofiilia raudasta kamiinan ja kivipuoliskojen väliin tueksi. Vain noin senttimetrin etäisyys. Sitten ehkä pannkittis voisi toimia.
Siellähän on liimaa sellaiselle narulle, jota käytetään luukun ympärillä tiivistämiseen, ehkä se voisi toimia.
johankr sanoi:
Ajatteletko pannkitt? Joo, minulla on sellaista kotona, mutta en usko, että se liimaa niin erityisesti. Ehkä laitan pari rautaneliöprofiilipalaa kiukaan ja kivipuoliskojen väliin tueksi. Vain noin senttimetrin etäisyys. Ehkä silloin pannkitt voisi toimia.
Asennuksen aikana olin siirtämässä vuolukivipäällystettyä Contura 820T:tä hieman. Satuin osumaan vuolukivikanteen rintakehälläni, jolloin se murtui. Paljon rumia sanoja! Murtuma tapahtui juuri pohjassa, jossa U:n muotoinen kivi muodostuu (kivi sijaitsee U:n muodossa savupiipun ympärillä).
Juuri siellä, missä kivi on kapeimmillaan, ei ollut tukea alapuolella. Vähän tyhmä rakenne ehkä, mutta jos en olisi rintakehälläni osunut, mitään ei olisi tapahtunut!
Ostaa uusi kansi, kyllä, mutta se on tylsää rahaa. Eikä minulla ole mitään sitä vastaan katsoa saumaa, jos sitä kantta voi korjata.
Ideani on liimata litteä metallitanko alapuolelle tueksi, ehkä porata ja kiinnittää jonkinlainen niitti kiveen. Muita ehdotuksia? Ja onko kellään ehdotuksia liimasta, jota voi käyttää tässä kuumassa ympäristössä? Luin vuolukiviliimasta, joka valmistetaan vesilasista, vedestä ja vuolukivijauhosta. Toimiiko se?
Vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan.
Etkö ole huolissasi, että rauta ja kivi laajenevat eri tavalla, kun poltat?
Eikö sinua pelota, että rauta ja kivi laajenevat eri tavalla, kun lämmität?
Kyllä, se on ajatus, joka on syytä ottaa huomioon! Rakennan luultavasti pienen tuen rautaprofiilista, jonka päällä kivi voi liikkua vapaasti.
Löysin tämän epoksiliiman, joka kestää yli 300 astetta ja näyttää olevan saatavilla autonosakaupoissa. Mutta se oli häpeällisen kallista. http://performix.se/jbweld
Mutta hei, utelias kysymys, joka ehkä saa miettimään.
Mitä uusi huippukivi maksaa?
Mitä maksaa liima, rauta ja muut "patentit" ja silti saa puolitekoisen korjauksen?
Ei, juuri niin. En tiedä tarkalleen, mitä huippu maksaa, mutta arvaukseni on noin tonnin verran. Varaosia, tiedäthän.
Puhuin juuri savupiipun korjaajan kanssa, joka sanoi, että mikään liima ei pidä yhdessä vuolukiveä. Liian huokoinen. Se saattaa jäädä väliaikaiseksi korjaukseksi ja sitten ostaa uusi.
Olen muuten vähän pakkomielteinen yrittää korjata tavaroita ennen kuin ostan uutta... Ja melko usein onnistuu, mutta joskus täytyy ehkä antaa periksi
Seuraan tätä ketjua jännityksellä. Onko todella olemassa mitään, millä liimata vuolukiveä? Vuolukivi jauheena on samaa kuin talkki, talkkia käytetään irrotusaineena. Vuolukivi on kuollut materiaali, se ei muutu lämmöstä tai kylmästä, sillä ei ole kapillaarista vaikutusta, se on kova mutta silti helppo työstää, kummallinen materiaali. Olen tehnyt joitakin hahmoja vuolukivestä, harmillista kun ne hajoavat melkein valmiina, tarvitsisin myös sopivan liiman.
Kokeilin cyanoacrylate EC100 , vaikuttaa toimivan, lämmitin kappaleen 150 asteeseen, 140:ssä liitos alkoi pehmentyä. Mutta on mahdollista, että tästä on paremmin soveltuvia tyyppejä. http://www.hweckhardt.com/adhesives/pdfs/Hight Temp.pdf
Kuinka kuumaksi tuo uuni voi tulla?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.