Aiomme purkaa kantavan seinän (jännite 4m) luodaksemme tilaa olohuoneeseemme. Arkkitehti / rakennesuunnittelija on laskenut projektin ja tullut siihen tulokseen, että oikea mitoitus kevennykseen on joko kaksi liimapuupalkkia, 90x320 mm, jotka asennetaan vierekkäin, tai HEA teräspalkki, 180 x 100 mm. Yksi liimapuupalkki on poissuljettu, koska se olisi 420x100 mm, mikä tarkoittaa, että pitkien ihmisten pitäisi melkein kumartua päästäkseen alle (sisäkorkeus 2,4 m)

Koska haluamme mahdollisimman vähän materiaalia kattoon, puhuu se luonnollisesti teräspalkin puolesta (180 vs. 320 mm, jotka ulkonevat). Kuitenkin rakennesuunnittelija väittää, että 1) teräspalkki on työläämpi asentaa ja 2) jos valitsee liimapuuta, voidaan tolpat piilottaa seinään (sisäseinä toiseen päähän ja ulkoseinä toiseen päähän). Ilmeisesti ei ole mahdollista piilottaa rautatolppaa ulkoseinään, koska rautatolppaa ei voi asettaa alapuiden päälle. Rakennesuunnittelija toteaa, että rauta pitää asettaa betoniin, kun taas puun voi asettaa alapuiden päälle, mikä johtaa siihen, että jos valitsemme teräspalkkivaihtoehdon, 100x100 tolppa on asennettava huoneeseen ulkoseinän viereen.

Mitä sanotte, te joilla on hieman tietoa eri vaihtoehdoista? Emme ole itse tekemässä työtä, mutta onko totta, että teräspalkki on huomattavasti työläämpi asentaa?

kiitos etukäteen!

Lisa
 
Hei

Voin kuvitella, että 4 m HEA palkki painaa noin 150 kg, kun taas liimapalkki painaa ehkä 70 kg. Lisäksi voitte maalata liimapalkin suoraan, eikä sitä tarvitse verhoilla, kuten mahdollisesti haluaa teräspalkin kanssa.

Ystävällisin terveisin, wasa
 
Ota puupylväs + teräspalkki niin ongelma on ratkaistu, eikö? Mietin myös, millainen suunnittelija määrää HEA 180x100. Sellaista ei nimittäin ole olemassa...
 
Hei taas

Yksi vaihtoehto voisi olla nostaa suurempaa liimapuupalkkia lattiatasossa ja siten vaihtaa olemassa olevaa välipohjaa... Tarkista tämä suunnittelijalta...

Terveisin wasa
 
  • Limträbjälkiryhmä piirustuksessa, joissa näkyy puupalkkien sijoittelua ja leikkauksia.
  • Tykkään
1
  • Laddar…
Koskee Wasas ratkaisua, se on ehdottomasti mielenkiintoinen vaihtoehto, mutta huomioi, että 1) Asennus on työläämpää 2) Todennäköisesti lattiapalkeissa on nykyään jatkuvuus kantavan seinän yli, jos ne sahataan poikki, kapasiteetti vähenee. Joten rakennesuunnittelijan tulisi katsoa sitä kylläkin..
 
kalubah sanoi:
Koskee Wasas ratkaisua, se on ehdottomasti mielenkiintoinen vaihtoehto, mutta muista, että 1) Asennus on työläämpää 2) Todennäköisesti lattian palkit ovat nykyään jatkuvia kantavan seinän yli, jos ne sahataan poikki, kapasiteetti pienenee. Joten rakennesuunnittelijan tulisi tarkistaa se kyllä..
Jepp, olisi ehkä pitänyt kirjoittaa se, mutta se on tietysti totta... Nykyiset palkit on katkaistava paikan päällä, mikä vaatii enemmän työtä. Lisäksi tarvitaan väliaikainen tuki kummallekin puolelle palkin sijaintia...
 
  • Tykkään
Namoy
  • Laddar…
En ymmärrä konstruöörin mielipiteitä tolppien suhteen teräspalkkiin ja liimapuuhun. En myöskään perustuksista tolppien suhteen.

Ei ole mitään syytä, miksi hänellä olisi eri tolpat teräspalkin suhteen. Tai muu perustus. Sen sijaan voi hyvin olla, että tolpat molemmissa tapauksissa on asetettava suoraan betonilaatalle, ja on myös syytä pohtia betonilaatan kantavuutta, ehkä erityisesti siellä, missä on väliseinä, sillä siellä laatta ei luultavasti ole vahvistettu reunapalkilla.

Meille on tehty välipohja siten kuin Wasa näyttää, mutta teräspalkin kanssa se ei ulotu lainkaan katon alle. Tämä tapahtui, kun tehtiin uutta välipohjaa (lisäkerroksen rakennus), ja on luultavasti melko hankalaa jälkiasentaa sellaista näkymätöntä palkkia.
 
Kiitos nopeista vastauksista! Mitä HEA-palkkiin tulee, en muista tarkkoja mittoja, mutta muistelen niiden olevan jotain yllä mainitun kaltaista (tyyliin 180x100).

Joka tapauksessa, voisiko HEA-palkin laittaa puupylväiden päälle? Muistan, että suunnittelija oli yleisesti negatiivinen eri materiaalien sekoittamisesta. Lisäksi hän sanoi, että teräspylvään on oltava betonilla. Toinen hänen argumenteistaan liimapuupalkin käytön puolesta oli se, että talon muu rakenne / lattia on puusta. Ainoa ongelma, joka minulla on liimapuussa, on sen vaatima tila... Siksi teräspalkki vaikuttaa paremmalta, mutta olen epävarma siitä, kuinka vaikeaa on löytää hyvä ratkaisu teräspalkilla.

Ratkaisu upottaa liimapuuta lattiaan näytti mielenkiintoiselta, mutta onko kuorman suhteen merkittävä ero, jos lattia asetetaan palkin päälle (standardi asennus) vs. kiinnitetään lattia sivusta palkkikenkiin..?
 
Viimeksi muokattu:
Hei taas

Samanlaisessa ratkaisussa kotona tehtävän laajennuksen yhteydessä tein piirrokseni mukaan. "Balkskorna" valmistettiin sepän toimesta ja niistä tuli huomattavasti tukevampia kuin tavallisista rakennustavarakaupan kaaritukikengistä... Mutta jälleen kerran, varmista, että saat tämän ankkuroitua (haha) suunnittelijan kanssa

Toivottavasti löydätte ratkaisun, joka toimii sekä kantavuuden että ulkonäön suhteen

Terveisin Wasa
 
Arvaan, ettei tässä ole kyseessä konstruktör, vaan pikemminkin moniammatillinen arkkitehti. Voin tietenkin olla väärässä, mutta valitettavasti ei ole kovinkaan epätavallista, että se on järjestetty sillä tavalla...
 
Teoriassa kuorma palkilla kasvaa itse asiassa 25 %, jos lattia asetetaan palkin päälle.
 
On muuten olemassa IPE 180, joka on noin (90 leveä muistaakseni) ne mitat, jotka mainitsit. Ehkä se on sellainen? Siinä tapauksessa voit pyytää häntä katsomaan HEA tai HEB palkkia sen sijaan. Ne ovat hieman leveämpiä ja hieman jämäkämpiä, joten 140 mm korkea pitäisi riittää, jos metsästät senttimetrejä.
 
Tulee postaus toisensa jälkeen täällä, mutta haluaisin vain lisätä, että se on aivan erinomaista kiinnittää teräspalkki puuhun. :-)
 
Kalubah ja Wasa, kiitos kaikista ideoista...:)

On täysin oikein, että minun kontaktini on arkkitehti, joka on tehnyt laskelmat yhteistyössä rakennesuunnittelijan kanssa.

Kalubah, tarkoitatko, että voi hyvin laittaa rautapalkin puutolpan päälle? Mistä voisi mahdollisesti lukea alan säännöistä tästä aiheesta?

kiitos!

Lisa
 
Se on OK laittaa teräspalkki puupilarin päälle. Itse minulla oli mahdollisuus upottaa teräspalkkini olemassa oleviin palkkeihin, koska ne ovat 260mm korkeita ja minun teräspalkkini oli 160mm. Ennen kuin sahaa palkkeja, täytyy kuitenkin tarkistaa, että pärjätään ilman jatkuvuutta tuen kohdalla. Ota yhteyttä rakennesuunnittelijaan!
 
  • Punainen teräspalkki lepää puupilarin päällä katossa, lähellä kahta harmaata putkea.
  • Huone remontin keskellä, avonainen seinä ikkunan vieressä. Lattialla osittain puulattia ja seinässä näkyvät paljaat tukirakenteet.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.