31 566 lukukertaa ·
22 vastausta
32k lukukertaa
22 vastausta
Liimapuupalkki vs Rautapalkki
Alin kuva on käytännössä identtinen sen kanssa, miltä meidän olohuoneemme näyttää ja miten olemme ajatelleet vaihtaa... On mielenkiintoista, että ilmeisesti on ok laittaa teräspalkki puupilareille. Näyttää olevan tyylikäs työ. Upotitko myös puupalan julkisivuseinään ja minkä päällä se seisoo, betonilaatan vai juoksujen päällä?
Kiitos esimerkistä!
Kiitos esimerkistä!
Viimeksi muokattu:
Palkit on sahattu palkin mukaan. Kuitenkin muutaman millimetrin ylimäärällä korkeudessa. Teräspalkki on valmistettu palkkien mittojen mukaan. Huomaa kuitenkin, että minulla oli lähes 100 mm jäljellä palkista, kun tein loven, joten en tarvinnut tukea palkistoa seinän toisella puolella. Pilarit on sijoitettu betonipalkille ryömintätilassa.
Vuodenvaihteen jälkeen Eurokoodi on voimassa, enkä ole vielä täysin perehtynyt siihen. EN 1993 käsittelee teräsrakenteita ja EN 1995 puurakenteita. On useita syitä olla sekoittamatta materiaaleja. Suunnittelijana on otettava huomioon materiaalien ominaisuudet, mutta niin kauan kuin nämä ovat hallussa, ei ole ongelmia. Kosteus- ja lämpötilaeroissa erilaiset materiaalit voivat esimerkiksi liikkua eri tavoin toisiinsa nähden, mutta siitä ei tarvitse huolehtia tässä tapauksessa, jännevälit ovat niin pieniä. Petersin ratkaisu näyttää hyvältä. Aseta palkki pilarin päälle, mutta hitsaa levy niin, että voit ruuvata sivuun.
Että teräspalkin asentaminen olisi työläämpää oli poikkeuksellisen typerä argumentti suunnittelijaltasi. Se on työ, jonka tekee YHDEN kerran, vaihtoehtona on elää liimapuupalkkien kanssa koko elämän.
Lisäksi niin lyhyt ja heikko palkki ei ole erityisen raskas. Me asensimme 8 m HEB 280 neljällä miehellä. Muistelen sen painaneen noin 800 kg.
Lisäksi niin lyhyt ja heikko palkki ei ole erityisen raskas. Me asensimme 8 m HEB 280 neljällä miehellä. Muistelen sen painaneen noin 800 kg.
Olemme nyt saaneet lopulliset rakennuspiirustukset arkkitehdilta/rakennesuunnittelijalta ja meillä on muutama kysymys liittyen näihin.
1) Piirustukset perustuvat HEA 180 -palkkiin, joka on mainittu suositeltuna kokona piirustuksissa. Laskelmien mukaan myös HEA 160 on ok. Onko sallittua käyttää 160 palkkia, vaikka piirustukset perustuvat HEA 180:een (muut asiat samoin, eli sama mitta pylväissä, joihin palkki asennetaan)? Onko myös niin, että piirustuksissa on yleensä reilu marginaali, ja siksi suositellaan vahvempaa materiaalia?
2) Piirustuksissa sanotaan, että palkki tulee kiinnittää yläosaltaan lattiaan kulmateräslevyillä. Eli kulmateräkset kiinnitetään ankkurinaulalla puurakenteeseen ja niitataan/lynkataan kiinni teräspalkkiin. Eikö olisi helpompi porata reikiä teräspalkkiin ja kiinnittää kulmateräslevy ruuvilla ja mutterilla?
3) Koska olen vastuussa materiaalien hankinnasta (ostan teräspalkin montano.se:stä, joka vaikuttaa hyvältä), onko sinulla ehdotuksia, mistä ostaa kulmateräkset, jotka kiinnittävät teräspalkin, ja mitä mittoja/laatuja näillä pitäisi olla?
Kiitos paljon mielipiteistänne!
Andreas
1) Piirustukset perustuvat HEA 180 -palkkiin, joka on mainittu suositeltuna kokona piirustuksissa. Laskelmien mukaan myös HEA 160 on ok. Onko sallittua käyttää 160 palkkia, vaikka piirustukset perustuvat HEA 180:een (muut asiat samoin, eli sama mitta pylväissä, joihin palkki asennetaan)? Onko myös niin, että piirustuksissa on yleensä reilu marginaali, ja siksi suositellaan vahvempaa materiaalia?
2) Piirustuksissa sanotaan, että palkki tulee kiinnittää yläosaltaan lattiaan kulmateräslevyillä. Eli kulmateräkset kiinnitetään ankkurinaulalla puurakenteeseen ja niitataan/lynkataan kiinni teräspalkkiin. Eikö olisi helpompi porata reikiä teräspalkkiin ja kiinnittää kulmateräslevy ruuvilla ja mutterilla?
3) Koska olen vastuussa materiaalien hankinnasta (ostan teräspalkin montano.se:stä, joka vaikuttaa hyvältä), onko sinulla ehdotuksia, mistä ostaa kulmateräkset, jotka kiinnittävät teräspalkin, ja mitä mittoja/laatuja näillä pitäisi olla?
Kiitos paljon mielipiteistänne!
Andreas
Klikkaa tästä vastataksesi

