K
Vaihdan nämä 2 ikkunaa 3m autotallinoveen rakennuksen päädyssä. Olen nyt avannut seinän sisäpuolelta, siellä on 4 kerrosta kipsilevyä ja 2 kerrosta ulkokipsiä paneelin alla ulkopuolella. Tila on 6,5m pitkä ja siinä on liimapalkki ylimpänä tavallisten kattotuolien sijaan, en ole varma, mikä tämän rakenteen nimi on. Nuo 2 koolinkia keskellä nousevat ylimpään liimapalkkiin. Minun täytyy nyt asentaa liimapalkki autotallin oven yläpuolelle sekä kahdet 120 x 45 koolingit kummallekin puolelle. Yritän Googlen avulla selvittää, minkä kokoisen liimapalkin tarvitsen, mutta se ei toimi rakennelmani kanssa, (Katson Svenskt Trä, rakennusohjeet). Ehkä joku voisi auttaa minua laskemaan sen. Kattokaltevuus 27 astetta, peltikatto ja lumiolosuhde 2,5.

Kahden ikkunan seinä sisäpuolelta avattu eristeineen; valmistautumassa autotallin oven asennukseen.

Piirros rakennuksen päädystä, jossa on kaksi sinistä ikkunaa keskellä. Musta viiva osoittaa limittäisbalkkia katon yläosassa.

Virhe-ilmoitus ikkunassa rakennuksen laskentaohjelman päällä, tekstillä "Object reference not set to an instance of an object".

K
Olin ilmeisesti ymmärtänyt väärin mitat B1 ja B2, kirjoitin sinne väärät leveydet, mikä aiheutti virheen. Saan nyt esiin liimapuupalkin 115×270 GL30c.

Spontaanisti tuntuu, että se on heikko.

Antamiesi mittojen ja kuvan perusteella näyttäisi siltä, että kattoalasi on noin 40 m². Sen pitäisi tarkoittaa kokonaispainoa 10–12 tonnia. Puolet siitä nojaa harjahirteen, ja puolet harjahirren kuormasta tulisi siirtää uudelle palkille, jolloin kuormitus olisi tyypillisesti noin 3 tonnia keskellä.

Mutta jos laskelmaasi on syötetty oikeat numerot, siihen pitäisi voida luottaa.

• Tykkään
Joak ja 1 muu
  • Laddar…
K
Kyllä, noin 40m2 katto on se. Ruotsalaisten puiden laskenta ei tarkista, millaisesta katosta on kyse, painon takia. Jos minun täytyy kasvaa koossa, onko parasta leveyssä vai korkeudessa silloin? Saan sopimaan 120 leveän, ja korkeuden voin päättää vapaasti.

B
Nosta korkeutta siinä tapauksessa.

Leveys on yleensä standardi liimapuulle. Pääasiassa korkeus on tärkeä palkin lujuuden kannalta. Tästä syystä palkit ovat yleensä kapeita ja korkeita, eivät esim. neliskulmaisia.

• Tykkään
Ken
  • Laddar…
K
Beijerillä on 115 x 315, se saa kelvata, seuraava koko on yli 400, vaikuttaa overkill.
Svenskt Trä suosittelee 90 x 90 liimapuuta sivutolpille, (Käyttöaste 30% lukee siinä, tarkoittaako se, että 30% tolpan vahvuudesta käytetään?), olin ajatellut käyttää kaksinkertaista 120 x 45. Toimiiko se? Ajattelin, että kun poistan 4 kpl 120 tukipuurimoja, niin korvaan ne 4:llä. Voin myös laittaa 3 kaksinkertaista tolppaa, tilaa on. Onko liimapuu myös vahvempaa tolppina?

Viimeksi muokattu:
Henkilökohtaisesti käyttäisin 3 kpl 245x45, ruuvaamalla ne yhteen ja lisäksi liimaamalla ne veneenrakennusliimalla puulle.

• Tykkään
Ken
  • Laddar…
Nytähän muutos on luultavasti rakennuslupaa vaativa, joten jos olet hakenut rakennuslupaa, niin palkki pitäisi olla laskettu, mutta jos ei, niin ostaisin niin ison palkin kuin mahdollista ilman suurempia ongelmia.

Tein jotain vastaavaa ja otin tyyppiä 160*360, en muista tarkkaan mutta minua auttanut rakentaja piti sitä erittäin suurena...
Sama pätee pylväisiin, laita niin paljon kuin voit.

Juuri liimapalkit eivät ole kalliita kun se on yksi, luulen että se maksoi alle 2000 minun kohdallani.

• Tykkään
Ken
  • Laddar…
K
S sturnus sanoi:
Henkilökohtaisesti käyttäisin 3 kpl 245x45, ruuvaamalla ne yhteen ja lisäksi liimaamalla veneenrakennusliimalla puun kanssa
En saa sinne 245, tila on 120, maksimi on 165, jos leikkaan myös horisontaalisen 45 x 45 ulkopuolelta. Mutta saan sinne kuitenkin 3, liima on hyvä, teen niin.

Seinä, jossa on eristysmateriaalia, näkyy raosta; vaakapuut 45 x 45 tukevat rakennetta. Tilaa on rajallisesti rakentamisprojektiin.

K Ken sanoi:
En saa 245 mahtumaan sinne
245 pystysuorassa x 3

Kolme valkoista puurimaa pystysuorassa, vierekkäin.

• Tykkään
Ken
  • Laddar…
K
S sturnus sanoi:
245 pystysuoraa x 3

[kuva]
Oh, you mean instead of the "limträbalk" (don't know the english word for it). Ajattelin pylväitä, jotka pitävät sen ylhäällä. Olen jo ostanut yhden, 315 x 115, mutta kiitos kuitenkin.

• Tykkään
sturnus
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.